Ik heb op mijn vakantiehuis in Spanje Longi zonnepanelen met een Huawei omvormer (SUN2000-L1-5KTL) en wil de stekker van de omvormer in mijn APC (noodstroom/BackUPS ES 700) steken om van deze, bij stroomonderbrekingen gebruik te kunnen maken. Zo hoop ik op die momenten toch zonne-energie te kunnen gebruiken (voor zover de zon dan schijnt). Het zullen vaak kortstondige onderbrekingen kunnen zijn en ik begrijp dat als de accu leeg is de zonnepanelen ook geen stroom leveren. Nadat het netwerk weer stroom levert wordt de APC accu weer geladen en doen de omvormer/zonnepanelen het ook weer. Gaat dit werken?

dat gaat niet werken. de PV omvormer zorgt dat er stroom gaat lopen richting net en gaat dus de spanning ophogen, de ups pikt dat ook niet.

wil je die PV aan de gang krijgen als zijnde eiland bedrijf heb je accu's en een omvormer voor eiland bedrijf nodig. je kunt met een accu ook de apc aan de gang krijgen welke overneemt als er geen 230V net meer aanwezig is.

Thanks en duidelijk. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Dan zet ik mijn APC UPS maar op Marktplaats.

het enige dat je kan doen, is de zonnepanelen via DC de accu's voeden, zodat de omvormer kan blijven verder werken. maar die kleine APC krengen stellen niet zoveel voor, veel kans dat die er na 30min zowieso mee stopt. ook al is de accu nog vol

Ik vindt een UPS met loodaccu's achterhaalt, heb een AllPowers R600 Portable Power Station 600W met 299Wh LiFeP04 Batterij aangeschaft.

Kleiner, lichter, meer vermogen en direct oplaadbaar met een zonnepaneel.

https://iallpowers.eu/products/allpowers-r600-portable-power-station-6…

Ik heb in Hongarije geprobeerd een omvormer direct op panelen te laten draaien, dat werkt wel, maar bij het inschakelen van de koelkast of vriezer ging de boel als nog onderuit. Kortom je hebt dan een buffer nodig in de vorm van een accu voor de piekstromen.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005039649961.html

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (33%)]

Kan niet met een normale UPS

Met een Victron Multiplus kan het wel, daarmee kun je op de uitgang sommige omvormers aansluiten die bij stroomstoring je verbruikers blijven voeden en het overschot aan solar gebruikt wordt om de accu op te laden

bij een volle accu gaat ie dan gewoon terugleveren aan het net

Die APC upssen zijn sowieso niet heel efficient, naast dat die dingen niet bedoeld zijn om langdurig als omvormer te draaien (koeling/ontwerp is gemaakt op een 30-60min ofzo) 'vreten' die dingen ook snel 20-40W continue.

Op vrijdag 22 maart 2024 11:35:27 schreef Roland van Leusden:
Kleiner, lichter, meer vermogen en direct oplaadbaar met een zonnepaneel.

https://iallpowers.eu/products/allpowers-r600-portable-power-station-6…

Dat is een mooi klein ding, werkt dat goed?

Dat is een mooi klein ding, werkt dat goed?

Werkt prima, bij gebruik als UPS moet je gemiddeld niet meer dan 100W afnemen, aangezien de voeding met maximaal 100W kan opladen. Ga je meer verbruiken dan trek je uiteindelijk de accu leeg.

Gebruik 'm vaak op plekken waar ik kort even stroom nodig heb, dan hoef ik geen kabelrol uit te rollen. Boormachine en haakse slijper gaat prima, zolang het vermogen maar minder dan 700W is.

Op vrijdag 22 maart 2024 11:41:29 schreef DJSmiley:
... naast dat die dingen niet bedoeld zijn om langdurig als omvormer te draaien (koeling/ontwerp is gemaakt op een 30-60min ofzo)...

Da's toch ook het hele idee achter zo'n UPS? Het OS de gelegenheid geven om een gracefull shutdown uit te voeren.

Hmm, ik vraag me af hoe die mensen die met zo'n ups en zonnecellen in eilandbedrijf het doen als plotseling de stroom uitvalt. Gaan ze dan de hele wijk voeden? Of hebben ze iets bedacht dat de rest van de wijk afschakelt. Hoe maken ze dan een naadloze overgang zonder dip?

Zonder controler die ook zorgt dat bepaalde dingen afschakelen gaat dit denk ik toch niet lukken.