Goedemorgen beste forumleden,

Ik heb een Philips surround receiver die niet meer wil opstarten.

De standby LED brandt rood, maar er gebeurt niks als je hem aanzet of een knop indrukt. De LED verandert niet van kleur en ook het display blijft donker.

Ik heb opgespoord dat het toestel werkt met een Toshiba T5CC1 processor die op 3.3V werkt. De 3.3V voedingsspanning is aanwezig op de processor en ook de klok lijkt te werken. Ik meet immers een 27MHz sinus op het kristal.

De aan/uitknop is aangesloten op pin 92 van deze processor. Op pin 92 staat permanent 3.3V totdat de aan/uitknop wordt ingedrukt, dan wordt pin 92 gelijk aan 0V. De aan/uitknop legt dus pin 92 kortstondig aan massa en dat zou de processor moeten wakker schudden. Maar dat gebeurt dus niet.

Normaal zou pin 87 (power_on) hoog moeten worden en een relais bedienen die de hoofdvoeding inschakelt.

Is mijn redenering correct dat deze processor defect is. Of zijn er nog zaken die ik zeker moet nakijken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Nick

Of zijn er nog zaken die ik zeker moet nakijken?

Die pin 30 niet overslagen ... de mcu reset!
Blijft de mcu in reset, of wordt hij niet gereset, ...
Verder zie ik op het Amp board ook nog een reset drukknop die richting mcu board gaat...

Dat reset knopje was me nog niet opgevallen inderdaad. Het indrukken van de resetknop heeft helaas geen effect.

Op pin 30 staat permanent 3.3V
Wanneer ik de resetknop indruk zakt de spanning op pin 30 terug tot 1.4V maar er gebeurt niks...

Wanneer ik de resetknop indruk zakt de spanning op pin 30 terug tot 1.4V maar er gebeurt niks...

Onder 1,8V is logisch laag dus mcu krijgt resetpuls

Je kunt ook nog eens kijken of pin 51 "prot_in" wel hoog is.
Verder eens kijken of van de mcu ALLE vdd en vss pinnen 3,3V en 0V zijn (verwacht ik wel maar toch)
En of de spanning op een pin je niet logisch lijkt...
... anders zou je vermoeden wel eens de waarheid kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door OXO op (23%)]

Controleer de elko in het reset circuit.
Kun je misschien het stukje plaatsen van het reset circuit ?

Het was inderdaad de PROTECT_IN ingang die laag bleef.
Q2028 werd niet aangestuurd waardoor Q2025 bleef geleiden en pin 51 aan massa kwam te liggen.

Na het signaal verder gevolgd te hebben bleek de +12V te ontbreken die het protect circuit activeert. De uiteindelijke boosdoener was de +12V regelaar KIA 278. Ik heb er tijdelijk een 7812 in gezet en nu komt er 2,5V op de basis van Q2028 waardoor de PROTECT_IN hoog blijft en de receiver ingeschakeld wordt.

Bedankt voor het meedenken en de nuttige tips!