Bosch accu / lader AL36V-20 (voor gras maaimachine)
Een probleem, Bosch grasmaaier, accu leeg na maaien, op lader gezet, Dan knipper 6 x groene led. Bij de 3 x knipperen, hoor je relais inschakelen. Na de 6x, gaat groen uit, en gaat de rode led knipperen. . Het relais schakelt de secondaire voeding naar de accu, er loopt dan een kleine stroom, ong. 360 Ma. Tijdens deze start loopt er een data signaal van accu naar lader (? ) 3 blokken data. Meerdere pogingen, zelfde resultaat. Midden pen accu, waar bus bij staat.
Accu gemeten, 36 Volt precies. Open geschroefd, 10 cellen meten alle 3,6 Volt. Op ext.voeding aangesloten, geladen met 1 Amp. Tijdens laden gecontroleerd met thermische camera, V meter. Alles normaal, geladen tot 41 Volt. O.K. Na weer grasmaaien kon accu weer niet opgeladen worden. Dus lader gedemonteerd, geen meetbare afwijking gevonden. De vraag, wat is er mis, de accu of lader? Er zit in de accu een print voor bewaking laden. Mogelijk iemand met ervaring zelfde probleem?
Mijn ideeën, moet er gelijk een stroom lopen van 2 Amp??
Of is de BMS in de accu de weg kwijt. Een RESET?? Kan dat…
Gegevens:
Accu: Li-Ion 10 INR 19/65 36 Volt 2,0Ah 72,0 Wh
Lader: AL36V-20 input 220V-240V : 36Volt dc 2A

heb je een 2e accu om de lader zelf uit te sluiten?

Lader denkt dat je accu oververhit is, NTC in accu is stuk. Dat is in veel gevallen het probleem.

Maar zonder extra batterij of eventueel een andere lader om te testen word het wel moeilijk om het probleem uit te vissen. Er treed in elk geval een foutconditie op, waardoor de lader op veilig gaat. Dat kan een rotte cel zijn in de accu of zoals gezegd een NTC die stuk is.

NTC zal je moeten uitmeten en even los koppelen van het cellen pack.

Geen vrienden of kennissen die je kunnen helpen met ander accu of zo?
Eventueel in de winkel eens vragen om te testen, hier heb ik dat ook eens gevraagd en dat deden ze zonder verdere vragen. Als je dat op een vriendelijke toon vraagt zullen ze dat wel even kunnen testen voor je.

Op zondag 24 maart 2024 03:16:51 schreef CrossFireX:
Lader denkt dat je accu oververhit is, NTC in accu is stuk. Dat is in veel gevallen het probleem.

Maar zonder extra batterij of eventueel een andere lader om te testen word het wel moeilijk om het probleem uit te vissen. Er treed in elk geval een foutconditie op, waardoor de lader op veilig gaat. Dat kan een rotte cel zijn in de accu of zoals gezegd een NTC die stuk is.

NTC zal je moeten uitmeten en even los koppelen van het cellen pack.

Geen vrienden of kennissen die je kunnen helpen met ander accu of zo?
Eventueel in de winkel eens vragen om te testen, hier heb ik dat ook eens gevraagd en dat deden ze zonder verdere vragen. Als je dat op een vriendelijke toon vraagt zullen ze dat wel even kunnen testen voor je.

heb dit onlangs ook met een makita accu gehad. die bleef rood knipperen temp. probleem. de ntc sensor deed bij 20 graden 48Kohm terwijl een andere tussen 11-13Kohm deed bij 20 graden. sensor erin gepield en accu werkte weer. was helaas een 3Ah pack, maar de bms print overzetten op een andere gebrickte 5Ah ging ook.

+1 Testman,

Ik had dat ook voor met een Bosch accu die hetzelfde euvel vertoonde als hier.

Na vervangen van de NTC deed die het gewoon weer. Die NTC gaan makkelijk kapot zo blijkt, kijk maar naar de moderne koelkasten, bijna altijd een of andere NTC stuk.

Ook hier was er voldoende spanning, cellen allemaal oke, maar lader weigerde te laden met blinkende ledjes. Daarom dacht ik dat het hier hetzelfde zal zijn.

Bruikbare tip! Ga met de temp sensor aan de gang, niet aan gedacht. hierbij foto van vorig jaar binnenzijde accu.

Ik mis de gele draad. Waar is die? (in de kleurcode zie ik duidelijk zwart-0, bruin-1, rood-2, oranje-3, groen-5, blauw-6!).

Tip van CrossFireX gedaan, NTC tussen accu'g uit gepeuterd, gekoeld met wat ijs, en, het werkt. 15 minuten geladen, toen uit gezet. 30 minuten weer getest, O.K. (NTC meet 67 kohm bij 18 graden C.)Toen NTC vervangen voor 100K instel pot mtr, gezet op 50 K. getest, weer niets. Diversen standen getest,met geen resultaat.NTC weer gemonteerd,en opnieuw met ijs getest, Geen resultaat, de dagen er na meerdere keren getest, waar alles weer in oude staat is, met 0 resultaat. Mogelijk is de BMS in "of stand" geschakeld, en een reset zal wel niet mogelijk zijn.Dus maar weer met externe voeding laden......Krelis, alias Hans

Een NTC verwijderen in een lithium-accu kan voor het BMS-IC aanleiding zijn uit te schakelen, immers, de NTC is een beveiligingsmaatregel waar op basis van de metingen beslissingen op genomen worden.

Die verwijderen is bijna garantie op een uitschakelend BMS die (indien aanwezig) dan ook z'n FETs uitschakelt en het is dan de vraag of dat nog op te heffen is.

Probeer eerst even de accu op een echte lader aan te sluiten, soms moeten die dingen weer even wakker geschud worden na zo'n actie.

[Bericht gewijzigd door weardguy op (16%)]

De beste test zou nog een andere accu of lader zijn om te weten wat er echt aan de hand is. Maar ja, daar is niet zo makkelijk aan te komen...