probleem: stofzuiger start maar gaat vrijwel direct(1 a 3 sec) weer uit.

Heb de stofzuiger zijn jasje uitgedaan.
zie dat het geen aan/uitschakelaar meer is maar een drukkertje die dus een puls stuurt naar PCB bord. Pulsknop geeft met indrukken 0 ohm.
De schuifknop voor toeren regeling geeft een waarde van 4 KOhm tot 104 kOhm.
Kortsluiten van deze potmeter blijft de motor niet draaien helaas.
Op het PCB bord is er de mogelijkheid om L1 draad aan M1(motor) draad door te lussen. Hiermee overbrug je totaal de elektronica en is de motor rechtstreeks aan het netsnoer gekoppeld.
Ja dan draait de motor.
Heb al wel een PCB bord besteldhoopt dat dit het is.
Maar de vraag: Wat is er stuk op dit pcb bord. Als ik de overbrugging weer ongedaan maakt dus weer zoals het hoort.
Op moment dat ik een puls geeft gaat de motor een paar seconden aan.Dit zal betekenen dat de triac gaat geleiden. maar hou het niet vast. Mag ik dan van uitgaan dat de triac niet de boosdoener is?. Zitten van die oranje blokken op PCB bord. Zijn dit netfilters? kan ik die staffeloos even kortsluiten om uit te testen?

Zeker niets kortsluiten op de print buiten de in en uitgang wat je reeds gedaan hebt. Die gele/oranje blokjes uitsolderen en nameten op capaciteit met een capaciteitsmeter. Deze optie staat op de meeste multimeters. Wel uit de print solderen dus. Op de print kun je dit niet rechtstreeks testen. Als die in orde blijken wordt het al heel wat complexer. Dan moet je eerst wat reverse engeneeren en bv voedingsspanningen over de elco's gaan meten en drg.

EricN bedankt voor je antwoord.

Heb die blokjes /condensators eruit gesoldeerd.
eerst maar eens gemeten.
Oranje ding 228nF
Gele ding 275nF

Gegevens op oranje blokje HQX 474K 275V-K2
Gegevens gele blokje HQX 334K 275V

Heb heel weinig kennis van elktronica enigste wat ik eruit kan halen is dat deze blokjes geschikt zijn voor netspanning (275V)
474K zegt mij niets , waar staat dit voor?
Heb even geprobeert zonder de blokjes dit geeft als resultaat dat het helemaal niet meer doet. :)

groet,
Johan

[Bericht gewijzigd door commodore op (14%)]

474 is 470nF. 47 met 4 nullen. Net zoals bij weerstandscode. 470000pF. Dus 470nF.

334 is dus 330nF.

Ik zie de printbanen niet. Nu de condensators er af zijn, kun je dan zien of ze parallel staan?

Die 474 is dus naar de hemel.

Deze condensator zorgt er voor dat de netspanning wat gedempt wordt zodat de chip niet de 230v op zijn knikker krijgt. Maar bij de helft van de waarde dempt die dan weer te veel en smacht de chip naar "lucht" en valt uit.

[Bericht gewijzigd door EricN op (32%)]

EricN,

Bedankt voor je heldere uitleg,
Ik heb de print eens omgedraaid. En nee deze twee condensators staan niet parallel.
C1 welke is gaan hemelen, staat wel in serie met R1 (46 ohm) en zal te maken hebben met de aansturing van de triac begrijp ik.

Zal eens kijken of ik deze kan scoren op korte termijn.

groet,
Johan

Beide condensatoren slecht, meest voorkomende fout en redelijk universeel te verkrijgen.

EricN en smd,

De nieuwe bestelde print is nog steeds onderweg en ja ik was toch wel benieuwd of de verlopen condensatoren de oorzaak was van het direkt uitvallen na inschakelen.
Vandaag naar een bekende elektronica zaak in Arnhem geweest.
Helaas hadden niet de exacte vervangers.Kreeg iets afwijkende mee.
Eerst de blauwe condensator erin gesoldeerd.
Alles even aangesloten stekker erin en knopje in drukken JAAAAA hij doet het.
Wat een goed gevoel geeft dit. :)

De grijze condensator heeft een grotere steek en hier moest ik even iets aanpassen. Maar het is gelukt.

Heren heel erg bedank _/-\o_

Zo zie je maar weer!! paar eurootjes en draait weer.. Print afbestellen??

Hoi, ik heb hetzelfde probleem, maar beste commodore hoe heb jij de stofzuiger zijn jasje uitgedaan? Ik heb tot nu toe maar 4 schroefjes gevonden en losgehaald. Krijg de onderkant met wielen, maar een beetje los.
Grt humpy

humpydumpy,

ik had een youtube filmpje als leidraad.
Zal eens kijken of ik het terug kan vinden

Op maandag 1 april 2024 13:13:22 schreef commodore:
humpydumpy,

ik had een youtube filmpje als leidraad.
Zal eens kijken of ik het terug kan vinden

Inventum stofzuiger is dezelfde.
Dit is het filmpje.

https://www.google.com/search?q=how+to+open+AEG+LX9+&client=firefo…

Hartelijk dank commodore, ik heb hem nu open en nu ook de bewuste condensators eruit, alleen merk ik dan mijn multimeter geen Condensators kan meten.
Dan maar op goed geluk die 2 nieuw kopen, na flink wat zoekwerk de 2 gevonden allebij met poot afstand van 15 mm bij haje electronics, ben inkl opsturen 4.65 kwijt, kan daar dus geen buil aan vallen :-)
Grt humpy

Last Update: geen buil gevallen de 2 nieuwe gemonteerd boel in elkaar gezet en werken!

de 470nF had minder dan de helft over bij meting, de 330nF maar 2/3 over

Grt Humpy

:)

fijn dat het gelukt is.

Het lijkt wel of fabrikanten het zo ontwerpen dat het na een paar jaar niet meer werkt.

Fijn dat er een forum als dit bestaat.

Dit condensator probleempje zal mijn inziens vaker een probleem zijn bij de AEG LX9-3-STM.
Onder een andere naam een presies gelijke op de markt heeft ook dit printje.
Electrolux Pure C9 PC91

groet,
Johan

Het lijkt wel of fabrikanten het zo ontwerpen dat het na een paar jaar niet meer werkt.

Aan wie verkoop je nog een stofzuiger als iedereen er al eentje heeft?

Daarom heb ik een Miele, doet het al ruim 23 jaar! Kan geen robot stofzuiger of steelstofzuiger met accu tegenop...

Nadeel is echter ook een miele krijg je niet fatsoenlijk uit elkaar.

Die van ons was 7 a 8 jaar oud en rook naar brandlucht bleek dat de commutator verbrand was.

De motor was gewoon een soort van gesealt en dus niet open te krijgen. :(

Op woensdag 10 april 2024 20:32:16 schreef smd:
Daarom heb ik een Miele, doet het al ruim 23 jaar! Kan geen robot stofzuiger of steelstofzuiger met accu tegenop...

viste pas nog een miele uit de bak, 30 jaar oud met alu motor chassis en 1 slechte lager. borstels waren nog bijna de volle lengte.

474k condensator verwisseld met een versie voor 630v. Past net en loste het probleem op.