Ik heb hier een NAD cd speler op mijn bureau liggen waar ik niet uit kom.
C525 van de 5V lijn was geëxplodeerd, die heb ik vervangen en het apparaat speelt weer cd's. Hij leest de cd goed in, begint ook keurig met spelen maar als je van track wilt wisselen kost hem dat moeite, het duurt vrij lang.
De geleiding van de laserunit en bijbehorende tandwielen schoongemaakt, maar het wordt niet beter. U201 wordt gevoed via een 8V lijn, en die zakt niet noemenswaardig in bij wisselen van tracks, heeft een hele kleine rimpel maar naar mijn idee niets noemenswaardigs. Als ik van track 1 naar 19 wil, komt de spindle bijna tot stilstand om vervolgens weer op toeren te komen en na een paar seconden te gaan spelen.
Voeding toch niet lekker, U201 kapot, spindle motor niet lekker of zoek ik in de volledig verkeerde hoek?
Aangehecht de service manual van Hifiengine.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als een elco ontploft zijn er waarschijnlijk meer slecht. Even de rimpelspanning van de rails meten. Iets kan meestal pas 100% werken als de voeding 100% in orde is Dus eerst de voeding controleren met een scoop.
Voordat ik aan rimpelspanning begin, eerst maar de voeding doorgemeten.
Bovenin lijkt iets niet helemaal lekker te gaan?
D506 meet in circuit (kan in deze situatie denk ik?) 560 in diode stand, oneindig de andere kant op?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Meet met je scoop op C518. Als de elco dood is staat daar een half gelijkgericht signaal waar een DMM niet mee overweg kan.
C518, maar eens eruit halen, nameten en eventueel vervangen denk ik?
Met TC1 multitester zegt 126uF, ESR 0.51, 1.6%
Niet brilliant maar zou goed genoeg moeten zijn?
[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (43%)]
Het is raar dat er meer dan 5V over D506 valt. Die zal ook wel ter ziele zijn. Of het door de geplofte C518 komt of door een defecte 7809 is nog uit te zoeken. Het feit dat er aan de uitgang van de 7809 maar 6V komt ipv 9V is uiteindelijk mss wel de oorzaak van je probleem.
Die C518 is wel erg klein. Dus die 9 volt mag bijna geen stroom trekken. Raar dat daar een 1,6A zekering zit. Met zo'n belasting op dat circuit zou ik daar eerder minimaal een 1000uF verwachten. Het is immers een 50Hz voeding, geen schakelgeval op 100KHz.
Dat C525 geploft is kan ook nog komen doordat D505 niet meer zenert. Die U506 hoort geen 11,6 volt te staan maar 11.8-3.3V=8.5 Volt. Die vage constructie zit daar om te zorgen dat U506 minder hoeft te dissiperen en dus minder warm wordt.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (32%)]
Op vrijdag 29 maart 2024 13:56:10 schreef Hensz:
Het is raar dat er meer dan 5V over D506 valt. Die zal ook wel ter ziele zijn. Of het door de geplofte C518 komt of door een defecte 7809 is nog uit te zoeken. Het feit dat er aan de uitgang van de 7809 maar 6V komt ipv 9V is uiteindelijk mss wel de oorzaak van je probleem.
Die 7809 heb ik er net even uitgehaald, als ik er 10V in stop komt er 8.7V uit, ietwat laag, maar ok genoeg zou ik denken?
Op vrijdag 29 maart 2024 14:03:04 schreef harry64:
Die C518 is wel erg klein. Dus die 9 volt mag bijna geen stroom trekken. Raar dat daar een 1,6A zekering zit. Met zo'n belasting op dat circuit zou ik daar eerder minimaal een 1000uF verwachten. Het is immers een 50Hz voeding, geen schakelgeval op 100KHz.Dat C525 geploft is kan ook nog komen doordat D505 niet meer zenert. Die U506 hoort geen 11,6 volt te staan maar 11.8-3.3V=8.5 Volt. Die vage constructie zit daar om te zorgen dat U506 minder hoeft te dissiperen en dus minder warm wordt.
Ik heb er nu een 16V elco zitten, dus die zou tegen de hogere spanning moeten kunnen als de zener defect is.
Maar met 5V op de uitgang is dat in principe in orde toch; hoewel de 7805 nu mogelijk warmer wordt dan de bedoeling, lijkt mij dit niet de oorzaak waar ik nu naar opzoek ben?
Hangt er vanaf hoe warm die 7805 wordt.
Wat die 7809 aangaat, 10V is te laag. Verschil moet dacht ik minimaal 2V zijn voor dit soort regelaars.
Op vrijdag 29 maart 2024 14:33:19 schreef harry64:
Hangt er vanaf hoe warm die 7805 wordt.Wat die 7809 aangaat, 10V is te laag. Verschil moet dacht ik minimaal 2V zijn voor dit soort regelaars.
Die 7805 wordt niet meer dan handwarm, niets zorgwekkends tot nu toe.
Voor de 7809: als ik er meer in stop, daalt de spanning die er uit komt... bij 12V zakt hij naar 8.6V, hoger durfde ik niet te gaan 
Maar een correctie (en mij welgemeende excuses); ik had gemeten tov. AGND en niet EL_GND voor de C518/7809. Dit geeft toch een wat ander en beter beeld op mijn scoopje.
Hier lijkt nu een volt of 12 uit te komen, zij het met een soort zaagtand. Volgens mij is dit een dedicated circuit voor de display; lijkt niets met het loopwerk te maken te hebben?
Je 1Hz rimpel zit net boven de 10 volt. Er zit na de schakeltor Q312 nog een 'ontbrom' circuit rond Q520 en M501. Ik zie drie type ground:
AGND (Analoog?)
DGND (Digitaal?)
EL-GND in dat 9 volt circuit. Dat zal dan verder wel goed zijn met dat 1Hz rimpeltje.
Kennelijk is EL-GND galvanisch gescheiden. Ik weet niet of dat voor DGND en AGND ook zo is.
Wat ik wel als algemene ervaring heb met cd/dvd spelers is dat lees of skip problemen meestal een laserunit hebben die aanstalten maakt om te overlijden.
Meest voorkomend is/was dat zelfgebrande disc's of rewritables gingen haperen tot niet leesbaar. Enige tijd daarna begon dat dan ook met gewone gekochte disc's.
Het gaan stilstaan met de discdrive motor duidt i.i.g. wel op een lees of focus probleem.
Op P9 van je servicedoc staat waar en hoe je e.e.a. kan meten. Je hebt niet de service-cd die genoemd wordt maar een gewone cd zou ook e.e.a. moeten laten zien.
No dice... ik had stomtoevallig nog een nieuwe pickup van precies hetzelfde type liggen, ooit iets mee van plan, nooit van gekomen. Ingebouwd, precies hetzelfde probleem. En deze is nieuw.
Service manual is niet heel uitgebreid, maar er is ook niet veel meer af te stellen dan 1 potmeter op de laser unit. Voor beide units stond die rond de 1,1V p-p; wat laag volgens de manual. Beide afgeregeld naar 2V, maar geen verbetering. Voorlopig maar teruggezet op de originele waarde.
Op de +8v lijn zie ik met mijn scoopje 0 rimpel; hoop ik wel dat ik het goed doe zo
Andere lijnen laten hetzelfde beeld zien.
Op vrijdag 29 maart 2024 09:52:58 schreef WillemV2:
De geleiding van de laserunit en bijbehorende tandwielen schoongemaakt, maar het wordt niet beter.
Heb je de geleiding alleen schoongemaakt of ook voorzien van een beetje nieuw vet?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
@WillemV2
Piept bij jou trafootje M501 hoorbaar buiten de kast, op een frequentie ergens tussen de 800 en 1000Hz?
Misschien heb je hier nog wat aan.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
En deze servicemanual of heb je die al?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (70%)]
dankjewel! SM heb ik inderdaad, de service bulletins nog niet.
- lintkabel loopt vrij
- diode lijkt mij pas relevant als alles het goed doet?
- die condensatoren interessant, maar die heeft de C521BEE helaas niet (de C521 wel)
- trafo is hoorbaar met kast open, met kast dicht nagenoeg niet. En als ik de display wat minder fel (R709) zet wordt het onhoorbaar.
Weer wat verder hoop ik.
Het bleek dat ik mijn eerdere rimpel metingen had gedaan met de probe op x10...
dan ziet alles er veel fraaier uit dan de bedoeling is natuurlijk. 5 & 8V zien er goed uit, 10 & 12V heb ik mijn twijfels over.
C529 bekeken; zat een 3300uF in het circuit en geen 4700uF zoals op schema; leek af fabriek zo te zijn maar voor de zekerheid een 4700 terug gezet.
Ook de elco's voor en na de 7812/7912 bekeken zien er ook prima uit. Nog geen verbetering helaas met alleen een nieuwe 4700uF.
Ik denk dat kennis mij te kort schiet; is deze zaagtand een probleem of hoort het zo in dit circuit? In de bestandsnaam van de foto kun je zien welke rails het is.
fred101
Golden Member
Een niet gestabiliseerde voeding heeft altijd een rimpel (de zaagtand is het laden en ontladen van een elco) Na een stabilisator moet je geen zaagtand zien. Een 78xx regelaar heeft primair 2V tot 3V meer nodig dan secundair wordt gemaakt. Om secundair rimpelloos te zijn moet de laagste primaire spanning minimaal 2 a 3V meer zijn dan secundair.
Dat is waarom je met de scoop kijkt. Zie je secundair een rimpel dan is er een grote kans dat primair de spanning in de dalen van de zaagtand te laag wordt en de primaire elco rot is. Als er secundair ook wat fout zit kan een 78xx regelaar stoppen met werken (te veel stroom en/of te heet worden) Dat kun je met de scoop in rolmode bekijken. Meet je voor of na de regelaars ?
Er valt niks te zien aan elcos tenzij hij doder dan dood is en bol staat. Lang daarvoor was hij al versleten. Meten met een LCR meter en vergelijken met de datasheet is de way to go. (natuurlijk uitgesoldeerd) Of gewoon naar de rimpel kijken (Wel onder belasting want zonder load loopt er geen stroom en is er dus geen rimpel)
De D505 zener is dood, daar moet 3,3V over vallen.
Je probed meestal met de probe en read-out in de 10x stand. Dan belast je het circuit het minste. Voor voeding rails is 1x wel bruikbaar. Audio meestal ook wel. Hoe hoger de frequentie, des te belangrijker 10x wordt. Ik heb krimpkous om de schakelaar van omschakelbare probes omdat ik alleen 10x gebruik. Dan kan ik ze niet per ongeluk omzetten. Maar de meeste probes die ik gebruik zijn 10x en niet omschakelbaar.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]
Op zondag 31 maart 2024 12:35:06 schreef fred101:
Een niet gestabiliseerde voeding heeft altijd een rimpel (de zaagtand is het laden en ontladen van een elco) Na een stabilisator moet je geen zaagtand zien. Een 78xx regelaar heeft primair 2V tot 3V meer nodig dan secundair wordt gemaakt. Om secundair rimpelloos te zijn moet de laagste primaire spanning minimaal 2 a 3V meer zijn dan secundair.Dat is waarom je met de scoop kijkt. Zie je secundair een rimpel dan is er een grote kans dat primair de spanning in de dalen van de zaagtand te laag wordt en de primaire elco rot is. Als er secundair ook wat fout zit kan een 78xx regelaar stoppen met werken (te veel stroom en/of te heet worden) Dat kun je met de scoop in rolmode bekijken. Meet je voor of na de regelaars ?
Voor blijkt; op de print stonden banen met "A +12V" maar dat blijkt zowel voor als na de regelaar te staan aangegeven... Na de regelaars is de +/- 12V 'rustig', de +10V blijft de zaagtand aanwezig, maar die gaat verder niet door regelaars voor zover ik kan zien, dus zal kloppen.
Er valt niks te zien aan elcos tenzij hij doder dan dood is en bol staat. Lang daarvoor was hij al versleten. Meten met een LCR meter en vergelijken met de datasheet is de way to go. (natuurlijk uitgesoldeerd) Of gewoon naar de rimpel kijken (Wel onder belasting want zonder load loopt er geen stroom en is er dus geen rimpel)
Uitgesoldeerd en nagemeten met zo'n multitester van Ali, ik weet het, niet top of the bill maar voor controle in de schakeling toereikend denk ik?
De D505 zener is dood, daar moet 3,3V over vallen.
Daar lijkt het wel op inderdaad, maar voor nu was mijn aanname dat als C533 16V is en de 7805 niet te heet wordt, ik daar nog wel even mee weg kan komen.
Je probed meestal met de probe en read-out in de 10x stand. Dan belast je het circuit het minste. Voor voeding rails is 1x wel bruikbaar. Audio meestal ook wel. Hoe hoger de frequentie, des te belangrijker 10x wordt. Ik heb krimpkous om de schakelaar van omschakelbare probes omdat ik alleen 10x gebruik. Dan kan ik ze niet per ongeluk omzetten. Maar de meeste probes die ik gebruik zijn 10x en niet omschakelbaar.
Dank voor de uitleg! Goed om te weten, veel te leren hier voor mij 
Voeding lijkt dan dus in orde, dus dan mogelijk toch de pickup die toch niet goed is (en de pech dat de vervanging die ik had liggen ook niet goed is).
Ik heb een vervanger voor de D505 zener besteld.
Ook de zoektijden bij een vriend met een gelijke speler bekeken, die was bijna 3x zo snel als de mijne, zonder vertraging van de spindle.
Dus als de zener het niet op lost (wat ik niet verwacht, maar dan in ieder geval een origineel uitgangspunt) dan ga ik een nieuwe pickup bestellen & vervangen. Ik zal de uitkomst hier laten weten.