Hallo Forumleden,

Ik ben in het bezit van een Leader LSG-17 HF generator. Deze heeft bij allerlei afregeling al goede diensten bewezen. Maar bij mijn laatste buizenradio afregeling, is de Leader defect gegaan. (Misschien per ongeluk te hoge spanning op de uitgang....)

Ik heb de generator inmiddels open geschroefd. Het blijkt mij, dat er in deze generator 2 hybride schakelingen zitten. De ene is voor de LF modulatie, en tevens als kristal oscillator. De andere is de instelbare HF oscillator en de uitgangsbuffer.

Ik heb inmiddels vastgesteld, dat de instelbare oscillator nog wel werkt, maar dat er geen signaal uit de uitgangsbuffer komt. De uitgangsbuffer is kennelijk defect. Maar het geheel zit, zoals aangegeven, in een hybride schakeling.

Ik heb ontdekt dat de voorloper, de LSG-16, een vergelijkbare schakeling heeft. Deze is discreet opgebouwd, en mogelijk kan ik daar een stukje van over nemen.

Mijn vraag: Wie heeft er eventueel al ervaring met de reparatie van een defecte uitgang van de LSG-17? (Een losse hybride of een sloopprintje is ook welkom).

Piet

Bijgaand het schema.

[Bericht gewijzigd door revado op (73%)]

Het heeft even wat voeten in de aarde gehad, maar inmiddels werkt mijn HF-generator weer.

Ik heb de HF hybride schakeling open gefreesd totdat ik het HF signaal van de HF oscillator weer kon oppikken. Ik ontdekte daar dat in de AM-modulator en de uitgangsbuffer o.a. 2 transistors zaten. Maar hoe het werkte, heb ik niet kunnen ontdekken. Door de geheel gekitte schakeling kon ik alleen maar slopen. Ik heb daar toen alleen maar een nieuwe uitgangsbuffer geplaatst.

De LF hybride, met de 1kHz oscillator heb ik een beetje aangepast, zodat deze direct de HF oscillator kon moduleren. Dat bracht heel wat gepuzzel mee, omdat die schakeling ook geheel gekit is, maar het is gelukt.

Hier nog 2 foto's en het aangepaste schema.

Piet