Ik ben bezig met het bouwen van een machine en voor deze machine wil ik de elektromotoren met een vertraging van een paar seconden in en uit laten schakelen (1 druk op de knop en ze moeten allemaal aangaan met een tussenpauze van een paar seconden en bij uitschakelen moeten ze ook 1 voor 1 uitgaan. Hoe kan ik dit regelen?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Met een vertraagd opkomend en vertraagd afvallend tijdrelais.
Vaak zit zo’n functie in een multi-functioneel tijdrelais.
Finder maakt veel tijdrelais: de functie vertraagd in en vertraagd uit heeft code CE b.v. de Finder 80.71.
Nadeel; de IN tijd is gelijk aan de UIT tijd.
Moeten de tijden IN en UIT verschillend zijn, dan moet je gebruik maken van een apart Vertraagd IN en een apart vertraagd UIT relais nemen.
Om hoeveel motoren gaat het?
Bij meerdere machines is het wellicht interessanter een (bijvoorbeeld) Siemens LOGO! te gebruiken.
Dan ben je veel flexibeler, kun je de IN en UIT vetragingstijd afzonderlijk instellen.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (43%)]
benleentje
Golden Member
Daar zijn een aantal mogelijkheden voor
Gebruik losse timer/tijd relais. Maar als je veel verschillende tijden en schakelmomenten heb kan dit prima maar ook word het dan vrij complex.
Gebruik een PLC, die zijn hier bij uitstek voor ontworpen en gemaakt.
Ontwerp en bouw zelf je eigen elektronica. Maar icm met machines en mogelijke storingen is dat wel een uitdaging.
Afgezaagd maar goed: een Siemens logo is goedkoper en flexibeler dan een handvol timers. En vreselijk robuust.
benleentje
Golden Member
@GJ helemaal met je eens maar vanaf welk punt is dat als ik bv maar 2 timers nodig heb zo ik zelf toch kiezen voor losse relais en timers. Maar daar komt ook bij dat ik dat ook leuker vind om te bouwen.
Met 4 timers is een Logo gewoon goedkoper én je hebt de mogelijkheid om nog van alles er bij te bedenken.
En dan moet daar een programma in... een bijkomend probleem voor mensen waar dit hun eerste en mss tegelijk laatste project met een logo of plc is?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op maandag 1 april 2024 18:33:56 schreef OXO:
En dan moet daar een programma in... een bijkomend probleem voor mensen waar dit hun eerste en mss tegelijk laatste project met een logo of plc is?
Daar heb je wel een punt, maarrrrrrr
Ook leuk om wat er ervaring op te doen met micro-plc, programmeren etc
Van Siemens LOGO! zijn er veel lessen te vinden op de website van Siemens. Kun je leren hoe je dat apparaatje kunt bedienen etc.
Moet je wel het programma LOGO-Soft Comfort aanschaffen.
(Of verkrijgen, er zit geen kopieerbeveiliging op).
Programmeren via het schermpje kan ook nog, maar dat is geen aanrader.