Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een schakeling om een AC/AC adapter te beveiligen tegen een te hoge stroom. Ze worden gebruikt door studenten om op een breadboard een gestabiliseerde DC voeding te maken (gelijkrichter, regulator etc.).
Nu wil het nog wel eens voorkomen dat er een foutje in hun circuit zit en de AC adapter kortgesloten wordt. Op dit moment zit er een glas zekering in serie op de uitgang van de voeding. Nu zou ik dit graag op een duurzamere manier willen oplossen om te voorkomen dat er steeds zekeringen vervangen moeten worden. Bovendien zijn er AC adapter bij die alsnog kapot gaan omdat de primaire zekering is opgeblazen, deze adapters kunnen dan weggegooid worden.

Ik heb het over dit soort adapters:

Ik zat te denken aan een kastje met een schakeling dat tussen het circuit en de AC adapter aangesloten wordt. Deze schakeling houdt de stroom in gaten en schakelt door middel van een relais de spanning af.
Ik kan zo'n circuit alleen helaas voor DC voedingen vinden. Wellicht dat een circuit voor kortsluit beveiliging van een speaker uitgang van een versterker geschikt zou zijn?
Ik zou misschien een Hall sensor kunnen gebruiken alleen zijn deze vooral geschikt voor grote stromen.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Denk dat een PTC fuse volstaat
https://m.littelfuse.com/products/polyswitch-resettable-pptcs.aspx
Je adapter op afbeelding heeft helemaal geen zekering of temperatuurbeveiliging aan boord... enkel veiligheidstransfo, dubbel geisoleerd, gebruik binnenhuis en CE keurmerk markering

Noem CE geen keurmerk, want dat is het niet.

En ja, stroombeveiliging is bij wisselstroom lastiger dan bij gelijkstroom.
In plaats van een glaszekering is een PTC fuse inderdaad een makkelijke oplossing. Wordt ook wel polyfuse genoemd

Je zou zelfs een auto(gloei)lampje in serie kunnen zetten, Watt of 10, dan heb je ook direct een optische indicatie ;)

Dank voor de reacties. Had even een foto genomen van een adapter met vergelijkbare uitgangsspanning. De mijne is geloof ik oorspronkelijk van Velleman.
Wat betreft de PTC zekering had ik ook al naar gekeken. Alleen dacht ik ergens gelezen te hebben dat de reactie snelheid of de betrouwbaarheid achteruitgaat naarmate hij vaker getriggerd wordt?

Op maandag 1 april 2024 21:06:32 schreef [steven]:

Wat betreft de PTC zekering had ik ook al naar gekeken. Alleen dacht ik ergens gelezen te hebben dat de reactie snelheid of de betrouwbaarheid achteruitgaat naarmate hij vaker getriggerd wordt?

Anders dan overspanningsbeveiligingen (MOV/VDR) slijt een PTC zekering (Polyfuse) niet of nauwelijks. Voor de zekerheid neem je er een paar extra maar ik verwacht niet dat je ze nodig zult hebben.

De reactietijd is mede afhankelijk van de grootte van de PTC/Polyfuse (thermische massa). Een PTC heeft afhankelijk van het type een minimale weerstand, een Polyfuse kan behoorlijk laagohmig zijn.

Beetje afhankelijk van de belasting die er achter de gestabiliseerde voeding komt natuurlijk.
Maar het lampje van @KGE is een prima idee en simpel.
Probeer het gewoon uit.

je zou in het vervolg ook kortsluitbestendige adapters kunnen aanschaffen, tegenwoordig zijn de meeste dat toch?

Adapters die gelijkspanning geven hebben vaak een kortsluitbeveiliging. Maar de adapters die wisselspanning geven hebben alleen een transformator aan boord. Dat is wat de TS ook wil want zijn studenten moeten leren om er een mooie gelijkspanning van te maken.

Een polyfuse en daar een gloeilampje of LED + weerstand overheen. Die gaat dan branden wanneer de fuse aanspreekt. Aan de andere kant is geen indicatie een mooie oefening in fout zoeken.
Ik heb een paar kapotte glaszekeringen met daar over heen een polyfuse, (gebruik ik bij reparaties)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]

Op dinsdag 2 april 2024 10:13:25 schreef KlaasZ:
Adapters die gelijkspanning geven hebben vaak een kortsluitbeveiliging. Maar de adapters die wisselspanning geven hebben alleen een transformator aan boord.

oeps, moet AC zijn ; dat had ik even gemist.. het uur verschil maakt me altijd wat verstrooid..

Haha, heb ik ook wel inderdaad. In elk geval lijkt een PTC in een voorbestaande adapter geen gek idee. Moeten ze meteen even wachten elke keer dat ze het ding overbelasten, heb je de meest baldadige bouwers er meteen tussenuit.

Voor deze toepassing en nieuwe aanschaf is een kortsluitvaste transformator ook een optie, al weet ik niet in hoeverre je die voorgemaakt als adapter kan kopen. Kleine transformatoren zijn best goed kortsluitvast te vinden, maar ga er niet van uit dat een adapter dat autoamtisch is, zelfs al zit er geen zekering in!

Een simpele kortsluitvaste trafo is een beltrafo. Maar die heeft als nadeel dat de spanning enorm varieert, afhankelijk van de belasting.

Dat klopt inderdaad, dat is inherent aan die kortsluitvaste trafo's en ik ben er niet in het bijzonder fan van. In de context van het leslokaal vind ik het acceptabel om ze te gebruiken.

voor toestellen in test en die wel eens in overstroom zouden kunnen gaan, zonder daarbij de zekering aan te spreken--maar intussen rookt er rustig wel wat uit-- als je niet ingrijpt.. gebruik ik al jaren een gevoelige "overstroomafschakelaar". Je kan de limiet instellen met de potmeter (tussen 0 A en 1 A )

Je kent het wel, het begint als een experimentele schakeling en die eindigt als de finale schakeling.

schema is dan ook handgetekend :-)

Leuk schakelingetje, dank voor het delen. :) Lijkt me wel zo een ding dat alleen werkt met het relais dat jij toevallig hebt gebruikt... Ik kan me zeker voorstellen dat zo een schakeling op een bepaald moment werkt en in die hoedanigheid in deze vorm deel blijft van je opstelling, heel herkenbaar.

Voor onderwijs zou ik deze schakeling zeker niet gebruiken, maar voor de werkbank kan het schelen. Ik denk dat je hier het liefst iets hebt dat makkelijk in de bestaande opstelling te implementeren is.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (19%)]

Het geheel zit in een aanraakveilige behuizing, dus dat valt wel mee. Het relais is een standaard relais (spoel iets van een 150mA). Decseriecondensator pas je aan naar de relaisstroom, dat idd wel .

Maar ga je dit in een adaptertje erbij prutsen en aan kinderen geven? Raad ik af. ;)

Op woensdag 3 april 2024 08:56:21 schreef Kruimel:
Maar ga je dit in een adaptertje erbij prutsen en aan kinderen geven? Raad ik af. ;)

nu moet je niet overdrijven :-)

uiteraard past de schakeling niet in een reeds goed gevulde adaptor, maar heedft recht op een eigen behuizing die het veilig houdt, zoals gesteld in de openingsvraag van TS, en foto hieronder toont het kastje zoals ik het gebruik..

Ik heb nog even de adapters erbij gepakt en twijfel erover of ik überhaupt nog een extra zekering secundair moet plaatsen. Ben wat verward over de gebruikte symbolen:

Als ik het goed begrijp geven de cirkels aan dat het een scheidingstrafo is. Het horizontale streepje dat het een veiligheidstrafo is, dus secundair een lage spanning.
Het schildje dat de trafo gesloten is.
Bij de linker adapter wordt met het "klemmetje" aangegeven dat de trafo kortsluitvast is en dus beveiligd tegen te hoge stromen. Maar op welke manier kan ik niet uit het label halen, laat staan of deze beveiliging zelf herstellend is.
Bij de rechter adapter is alleen een F aangegeven (van fuse). Ik neem aan dat deze adapter dus ook kortsluitvast ondanks dat het symbool iets anders is dan de linker adapter.
Op het label staat aangegeven dat de adapter thermisch gezekerd is, maar of deze ook herstellend is is niet duidelijk.

Dat dubbele vierkantje betekent dubbel geïsoleerd, dus geen aarde nodig.
Een transformator in een adapter is altijd met gescheiden wikkelingen uitgevoerd, die moet galvanisch gescheiden zijn.
Die thermische zekering zit meestal tussen de wikkelingen, kapot is dan kapot.
Maar om bij zo'n geval te wachten tot hij 125 graden is als beveiliging lijkt mij niet zo'n goed idee.
Valse zuinigheid om geen goede en veilige oplossing te gebruiken, zeker een school hoort het goede voorbeeld te geven lijkt mij.
Maar die discussie is al geweest volgens mij met alle aanbevelingen.

Heb je dat lampje in serie al getest zoals we hebben aangeraden?

En op die rechtse staan de C en E wel heel ver uit elkaar.. China Export ?

Linker is kortsluitvast, maar daar zit ook meestal een grens aan: onbeperkt kortsluiten blaast op den duur de interne temperatuurzekering van 125 graden op...

Betekent een kortsluitvaste trafo per definitie dat deze gezekerd is?

Op zaterdag 15 juni 2024 20:13:21 schreef revado
En op die rechtse staan de C en E wel heel ver uit elkaar.. China Export ?

Bij het China Export logo staan de letters juist dichter naast elkaar.

Voor ik een AC labvoeding had gebruikte ik ook zo'n soort schakeling als Kris. De mijne had twee bereiken. Als ik het goed herinner 0-6A en 0-1A. Werkt prima en heeft als voordeel tov een gloeilamp dat het je DUT niet beïnvloedt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (32%)]

Op zaterdag 15 juni 2024 22:04:19 schreef [steven]:
Betekent een kortsluitvaste trafo per definitie dat deze gezekerd is?

Nee, dat betekent dat de trafo zodanig gebouwd is dat hij bij langdurige kortsluiting niet al te warm wordt. Dus de secundaire stroom is beperkt, ofwel door hoge weerstand van de secundaire wikkeling, ofwel door niet al te sterke magnetische koppeling van primair naar secundair.