Van de rechter zone gaat de ventilator niet meer aan bij gebruik.
Na een tijdje kwam er een E in het display en moest ik de hele plaat uit en aanzetten. De linker kant ventileert nog wel.
Ik heb de plaat opengeschroefd en de 4 NTC's en de 2 ventilatoren doorgemeten en alles lijkt goed (ongeveer 60K ohm) en de weerstand loopt op als ik de ventilator handmatig een slinger geef.

Alles weer in elkaar geschroefd en nu zie ik dat de rechts nog steeds geen ventilator aan gaat; maar de unit schakelt nu wel zelf naar omlaag (smoorstand maar wel in display op 9) bij oververhitting in plaats van de E error. Dat is al wel beter maar nog niet ideaal.
De printplaat en elco's zagen er nog ok uit.

Iemand een idee?

Is het mogelijk om de ventilator altijd te laten draaien?

Is dat witte relais van de ventilator motor?

Ventilator eens omwisselen?? Soms willen ze wel eens sneuvelen...

dat witte relais schakelt de voeding in als je de plaat aanzet. de fan welke wrs 12 of 24V is word door een fetje of transistor geschakeld welke langs de stekker zit. best kans dat de fan zelf idd stuk is.

Ik hoor net van 'de baas' dat aan beide kanten de ventilator niet meer aan gaat. De ventilatortjes had ik beide aan de multimeter gehangen en ze waren rond de 64k ohm. Als ik er handmatig een slinger aan gaf gingen ze in weerstand omhoog naar iets van 150k.

Die waardes zijn veel te hoog.

Op woensdag 10 april 2024 18:01:05 schreef Lampje45:
Die waardes zijn veel te hoog.

een ventilator ohms doorgemeten? dat zegt niks want zit een regelprint in die dingen..

Ventilators eens aansluiten op 12V, draaien ze of niet??