Beste leden,
Binnenkort betrekken mijn ouders een nieuwe huurwoning en is er in dit pand alleen elekra beschikbaar voor koken. We wilden een inductiefornuis aanschafen maar verkoper bij mediamarkt had het over een 2 of 3 fase systeem.en dat niet elke apparaat zomaar kan worden aangesloten. Nu heb ik foto's gemaakt van de stopcontact en de meterkast. Kan iemand mij helpen adhv de foto's (hoop dat ze duidelijk zijn) welke type inductiefornuis we moeten aanschaffen aub. Alvast bedankt !!
Gr. Sedat
De aardlekschakelaar lijkt me een 3-fasen type.
Om het zeker te weten zou je op het stopcontact moeten meten. Als het 3 fasen is, dan meet je tussen linksboven en de 3 andere steeds 230 volt.
Tussen de 3 andere onderling steeds 400 volt.
Aan de kwh meter te zien lijkt het 3 fase. Even op de meter kijken naar het type. Je kunt het ean nummer ook natrekken .
benleentje
Golden Member
via de foto kan ik niet zien of je een 1 of 3 fase aansluiting hebt. Daarvoor zou het kapje van de schakelaar boven de kwh meter even los moeten. Dan kan veilig door de 4 schroeven 1/4 slag te draaien en het eraf te halen. Daarna is het wel een beetje onveilig dus blijf dan uit het kastje zelf. Maak dan een foto van de inhoud van het kastje.
Volgens mij zijn de 3 zekering naast de aardlekschakelaar de groep voor de kookplaat en dat is een 3 fase groep.
Heel officieel mag dat nu niet meer dat mocht vroeger nog wel op deze manier. Je mag het dus zo laten zitten maar als je je er beter bij voelt en als je het goed wilt doen moet er een kastje bij komen waar dan wel een fornuis groep op de goede manier gemaakt kan worden.
over een 2 of 3 fase systeem.
Dat is onvolledige informatie. Een kookplaat heb je in de uitvoering qua aansluitingen in enkelfase max 3600W, enkelfase dubbele groep max 7600W en 3 fase.
In 3 fase heb je dan wel weer 2 of 3 fase maar als je toch al 3 fase hebt is dat nagenoeg hetzelfde.
Echter vrijwel elke kookplaat is op 1 van bovenstaande manieren aan te sluiten het maakt dus niet uit welke kookplaat je koopt het is altijd aan te sluiten.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is het vermogen van de kookplaat maximaal 7400W? dan kan het op een kookgroep. van 7400W tot 11.000W is een 3 fasen groep nodig. jouw kast heeft een 3F groep voor het koken ( die 3 zekeringen linksonder langs elkaar ), de meter lijkt me ook sterk een 3F meter te zijn.
echtervoor het aansluiten van het fornuis, meten waar de fasen zitten, als je de kookplaat fout aansluit is de kookplaat kapot met krachtstroom.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 6 april 2024 21:58:15 schreef KlaasZ:
De aardlekschakelaar lijkt me een 3-fasen type.
Om het zeker te weten zou je op het stopcontact moeten meten. Als het 3 fasen is, dan meet je tussen linksboven en de 3 andere steeds 230 volt.
Tussen de 3 andere onderling steeds 400 volt.
Hoe zie je dat aan de meter? Dat is toch zo’n nieuwerwetse ‘wondermeter’(zo’n loodjes kerstboom), die alles bijhoudt en doorgeeft? Die zijn elektronisch instelbaar voor zowel 1 of 3 fasen. Moet alleen wel opnieuw bedraad worden, maar dat is een zaak voor huisbaas en Stedin.
Belangrijker is of er al een 3/4” buis zaar de keuken loopt.
Dank jullie wel voor de snelle reacties. Ik zal maandag de adviezen van jullie op lokatie uitvoeren. Wat betreft de kwh meter, betreft het merk Landis Gyr E350 en volgens mij model SMR 5.0. Zegt dit iets meer?
Gr. Sedat
testman
het is een 3F meter, dat zegen de tekens op de meter.
Hoe zie je dat aan de meter? Dat is toch zo’n nieuwerwetse ‘wondermeter’(zo’n loodjes kerstboom), die alles bijhoudt en doorgeeft? Die zijn elektronisch instelbaar voor zowel 1 of 3 fasen. Moet alleen wel opnieuw bedraad worden, maar dat is een zaak voor huisbaas en Stedin.
Belangrijker is of er al een 3/4” buis zaar de keuken loopt.
een slimme meter is 1 of 3 fasen, men bouwt ze niet om ,maar hangt een andere meter neer bij overstap naar 3F. de perilex is al 3F uitgevoerd zo lijkt het, dan hoef je niets aan te passen. goed naar het aansluitschema kijken op de kookplaat. kwestie van L3 niet gebruiken als de gekochte plaat maar 2 fasen gebruikt.
Op zaterdag 6 april 2024 23:06:47 schreef testman:
het is een 3F meter, dat zegen de tekens op de meter.
Dank je wel !!
testman
Op zondag 7 april 2024 04:26:57 schreef mel:
Het is wel een net kastje, Ik zou het gemaakt kunnen hebben..
dit is van begin 80's, zwarte flex en spijkerclips het bekende vlugvlug in de woningbouw. ken zat monteurs waar je opnieuw mag beginnen als het zo gemaakt word.