Ik probeer een simpel netwerkje voor telefonie op te zetten, uiteindelijk om een inbelverbinding na te bootsen.
Ik heb een SPA122 ingesteld volgens deze instructie:
https://gekk.info/articles/ata-config.html
Ik heb er nu een Powerbook G4 aan hangen, die heeft nog een ingebouwde telefoonmodem (V92) en een Diavox S TDK telefoon van de PTT.
Als ik met de telefoon het nummer draai dat ik heb ingesteld, dan neemt de Macbook op en hoor ik mijn stem uit de computerspeaker.
Als ik op de Macbook "inbel", dan hoor ik wel op de Macbook een kiestoon, en daarna een serie beltonen, maar de TDK gaat niet rinkelen.
Als ik 30V wisselspanning, de voeding gaat niet hoger, op de telefoon zet (blauw+rood) dan gaat ie netjes rinkelen.
Kent iemand de SPA122? Kan die zo'n telefoon uberhaupt laten rinkelen, of moet ik daar nog iets speciaal voor instellen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb je op de telefoon wel de EB in de stekker aan de B gehangen? dat is om de bel te laten werken nodig. zat vroeger in het ptt doosje met een brugje.
Op zondag 7 april 2024 18:27:40 schreef testman:
heb je op de telefoon wel de EB in de stekker aan de B gehangen? dat is om de bel te laten werken nodig. zat vroeger in het ptt doosje met een brugje.
In mijn stekker staan geen letters. Ik heb enkel kleurtjes. En ze zaten volgens mij niet goed, ik kreeg eerst helemaal geen kiessignaal, maar met rood en blauw op de pinnen die het verst uit elkaar staan kan ik dus wel kiestonen overzetten en praten. Geel en groen zitten op de onderste twee, maar die gaan nergens heen, want de kabel naar de SPA122 is enkel op de middelste 2 pinnen bedraad met rood en groen.
testman
zet geel maar eens bij blauw. werkt het dan nog niet, geel bij rood zetten.
[Bericht gewijzigd door testman op (43%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 7 april 2024 18:32:29 schreef testman:
zet geel maar eens bij blauw. werkt het dan nog niet, geel bij rood zetten.
Geel bij blauw samen.
Niet bij rood.
Maar die SPA122 kan waarschijnlijk niet genoeg stroom leveren on die diavox bel aan de gang te krijgen.
Op die foto zitten geel en groen gekruisd, groen ( aarde ) links en dan geel bij blauw rechts boven.
[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]
Op zondag 7 april 2024 18:40:11 schreef revado:
[...]Geel bij blauw samen.
Niet bij rood.Maar die SPA122 kan waarschijnlijk niet genoeg stroom leveren on die diavox bel aan de gang te krijgen.
Op die foto zitten geel en groen gekruisd, groen ( aarde ) links en dan geel bij blauw rechts boven.
Top, dankjewel. Hij rinkelt prima!
testman
Op zondag 7 april 2024 18:40:11 schreef revado:
[...]Geel bij blauw samen.
Niet bij rood.
dat was meer als blauw en rood al gedraaid zaten in het toestel dan zet je de EB wel op rood.
overigens is dit toestel in zowel TDK als IDK gebouwd geweest. bij een IDK toestel word de losse toets een aardtoets voor doorverbinden vroeger. op een TDK toestel is het de flash toets.
[Bericht gewijzigd door testman op (28%)]
Op zondag 7 april 2024 20:19:34 schreef testman:
[...]dat was meer als blauw en rood al gedraaid zaten in het toestel dan zet je de EB wel op rood.
overigens is dit toestel in zowel TDK als IDK gebouwd geweest. bij een IDK toestel word de losse toets een aardtoets voor doorverbinden vroeger. op een TDK toestel is het de flash toets.
De bel zit in het toestel, met een condensator in serie, tussen rood en geel, dus die zal altijd bij blauw moeten.
Eventueel in serie met een externe bel, daarom kon die draad apart.
De aardtoets verbind rood met aarde bij indrukken, ook bij de TDK versie nog, bij voorbeeld de TBX 50 centrales werkten met TDK maar hadden wel een aardtoets nodig, de aardtoets is typisch iets in nederland geweest.
Flash was pas veel later toen de centrales uit amerika/ japan in opmars kwamen.
Het schema van de T65 voor wie dat interessant vind.
testman
Op zondag 7 april 2024 20:55:22 schreef revado:
[...]De bel zit in het toestel, met een condensator in serie, tussen rood en geel, dus die zal altijd bij blauw moeten.
Eventueel in serie met een externe bel, daarom kon die draad apart.
De aardtoets verbind rood met aarde bij indrukken, ook bij de TDK versie nog, bij voorbeeld de TBX 50 centrales werkten met TDK maar hadden wel een aardtoets nodig, de aardtoets is typisch iets in nederland geweest.
Flash was pas veel later toen de centrales uit amerika/ japan in opmars kwamen.Het schema van de T65 voor wie dat interessant vind.
[bijlage]
geel moet bij blauw als blauw op de B zit ( wat meestal zo is idd ), is rood op de B gezet dan moet EB bij rood. heb het eens gehad dat het gedraaid zat, leuk zoeken 
dat ken ik nog wel ja, had een tbx1000 centrale in onderhoud met een paar honderd toestellen van allerhande afkomst. zat er overspraak op de lijn of ging de bel niet meer over kon ik gaan zoeken naar alternatieve telefoonlijnen want dan was er weer een loodkabel gaar. het bedrijf welke dergelijke kabels kon herstellen had pas tijd na maanden, dat deden er toen al niet veel meer.
Die loodkabels... ook genoeg ellende mee gehad.
Zeker na porteren naar ISDN, door de hoge lijnspanning van ong 90 volt sloegen de ze dan door terwijl ze met analoog nog wel werkten.
Dramazooi... 
En dan KPN bellen, de ISDN lijn werkt niet goed.
"brand het mampje op de NT1 meneer"
Ja.
"dan is de lijn goed meneer"
Natuurlijk was het antwoord later dat het lampje niet aan was of knipperde, dan deden ze meteen een lijnmeting.
Maar we gaan langzaam offtopic