Het machine wil regelmatig niet starten. Ik heb al gezocht naar slechte contacten, maar regelmatig start hij wel en regelmatig niet.
Ik denk eerder een fout in de print, waar ergens een beveiliging zou zitten voor een vastgelopen motor of iets dergelijks.
Kan iemand mij helpen?

Op maandag 8 april 2024 17:09:18 schreef Opabob:
[bijlage]
[bijlage]
De machine wil regelmatig niet starten. Ik heb al gezocht naar slechte contacten, maar regelmatig start hij wel en regelmatig niet.
Ik denk eerder een fout in de print, waar ergens een beveiliging zou zitten voor een vastgelopen motor of iets dergelijks.
Kan iemand mij helpen?

Je kunt van alles bedenken, maar ik zou eerst de schakelaar/ snelheidsregelaar controleren.

Met R34 wordt de stroom gemeten. En "vastgelopen motor" is dus "groter dan bedoelde" stroom. Dus... zou kunnen.

Toch denk ik dat die weerstand alleen voor "kortsluit-detectie" is. En dat ie niet "slim" gaat doen voor vastgelopen motor detectie.

Ik denk dat buzzy wel eens gelijk kan hebben.

Durf ik die schakelaar zelf te openen om een slecht contakt te zoeken en vinden??

Die schakelaar is waarschijnlijk meer. De machine heeft een regelbare snelheid via dat bedieningselement. Dat veronderstel ik, want dat hebben ze tegenwoordig bijna allemaal.

Waarschijnlijk vliegen de veertjes je om de oren bij openmaken en denk je "hoe heeft dat nou in elkaar gezeten?". Zo gaat het hier tenminste.

Ik zou eerst nog zo veel mogelijk meten: de spanning over de motor bij bedienen van de regelaar. En misschien die sense weerstand even laagohmiger maken, of even kortsluiten.

Heb je dit ook met een andere accu geprobeerd? Soms zit het slechte contact in de accu...

of de accu zelf is het punt, machine is van 2017. als de accu's dat ook nog zijn, zo goed als deze machine er nog uitziet hebben die zeker een opgelopen Ri.

anders maakt de motor ook goede kans, koolborstels maken slecht contact. dan zou bij haperen een tik meteen helpen..

Ik heb 2 identieke van die machientjes, met hetzelfde euvel.
Geloof het of niet, bij mij was het de (mechanische) richtings-omschakelaar, die niet helemaal tot het einde ging. Harder aanduwen van die richtings-omschakelaar was in mijn geval de oplossing.

Groeten,
Kris

Ja negen kansen op tien is het die schakelaar die stuk is. Die zou ik niet openen, want de onderdelen zullen je om de oren vliegen. En weer dicht krijgen zal ook niet meer lukken.

Inderdaad zoals @testman zegt, check die batterijspanning eens, en de motor kan je ook makkelijk testen met een regelbare voeding. Je kan ook eens wat WD40 op die motor spuiten binnen. Ook op de schakelaar en zie ook na of de contacten van ACCU en boormachine proper zijn. Eventueel ook kuisen met WD40.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (22%)]

Zou een schema vinden, onmogelijk zijn?

Op vrijdag 12 april 2024 13:32:24 schreef Opabob:
Zou een schema vinden, onmogelijk zijn?

ga daar maar vanuit ja..

Een schema van Bosch tools, je wint eerder bij lotto. :+

Al de spanning gemeten? Accu moet iets tonen tussen Min. 12V en Max. 16.8V.
Al denk ik dat die nog wel goed is, ook motor gaat zelden stuk.

Op vrijdag 12 april 2024 22:15:31 schreef CrossFireX:
Al denk ik dat die nog wel goed is, ook motor gaat zelden stuk.

Voor m'n werk gebruik ik de Bosch GSR12V-15 Professional. Bij twee van die dingen kwam er spontaan rook uit de machine...ja, koolborstels op...maar voor een paar tientjes heb je een nieuwe motor.

Op vrijdag 12 april 2024 22:24:34 schreef keebrev:
[...]

Voor m'n werk gebruik ik de Bosch GSR12V-15 Professional. Bij twee van die dingen kwam er spontaan rook uit de machine...ja, koolborstels op...maar voor een paar tientjes heb je een nieuwe motor.

Ok maar de foto hier toont een bijna nieuw toestel, niet veel gebruikt zo te zien. Zeker niet de motor hier. Kan je makkelijk eens testen met een voeding of het de motor is.

vind die keer schakelaar van activehouse ook veel kans maken. toen ik nog veel borstel schroeftollen herstelde was die schakelaar vaak slecht, er lopen flinke stromen door. nu met de bldc motoren is dat niet meer.

Vreemd!?!?
Als ik eerst de batterij insteek en dan de schakelaar bedien, draait de motor niet.
Omgekeerd, schakelaar bedienen en dan batterij inschuiven, draait de motor wel????

Op zaterdag 13 april 2024 13:53:17 schreef Opabob:
Vreemd!?!?
Als ik eerst de batterij insteek en dan de schakelaar bedien, draait de motor niet.
Omgekeerd, schakelaar bedienen en dan batterij inschuiven, draait de motor wel????

beide accu's?

Ik heb bij beide batterijen de aansluitklemmen wat dichter geknepen en meer gepositioneerd in het midden van de aansluitgleuf.

Dit blijkt te werken??????
Ik stop er verder mee.

Als 'ie lang niet gebruikt is, kunnen het slechte kontakten zin (paar keer in/uitsteken helpt) of een rotte batterij... (spanning zakt (soms) te ver bij aanzetten)

Als de lader ze niet meer lust, kan je ze meestal wel weer goed krijgen met een voeding even bij te laden.

Dank voor jullie reacties.