Synq 2k2 versterker Clip en signal led blijft branden

Hier iemand die ervaring heeft met de synq 2k2 of 3k6 versterkers?
Bij één kanaal blijft de clip en signal led branden. Een zoektocht op het internet leert dat hier dikwijls de opsteekprintjes voor veranntwoordelijk zijn. Ik heb deze nu gewisseld van kanaal en het probleem verplaatst zich niet. Probleem zit dus wss in de versterkermodule zelf. Iemand een idee wat ik evt kan controleren?

Ik heb het schema van het versterkerbordje teruggevonden. Mogelijks interessant voor als iemand wil mee zoeken.

Dag,

geen idee welke onderdelen er op die opsteek printjes staan maar het lijkt mij logisch om de transistoren van dit gedeelte eens te controleren op eventuele sluiting (open):

Of je hebt (niet weinig) DC op je uitgang ...

als toevoeging:

een vergelijkende studie maken tussen de twee kanalen. Geen idee welke meettoestellen je ter beschikking hebt (scope, huntron tracker, digitale multimeter, ...)

Op dinsdag 9 april 2024 10:25:46 schreef Sine:
Of je hebt (niet weinig) DC op je uitgang ...

Zou hij dan niet in 'protect' moeten gaan?

Op dinsdag 9 april 2024 10:40:28 schreef Robbe de Smet:
als toevoeging:

een vergelijkende studie maken tussen de twee kanalen. Geen idee welke meettoestellen je ter beschikking hebt (scope, huntron tracker, digitale multimeter, ...)

dmm en scope heb ik tot mijn beschikking. Ik probeer er deze avond eens wat aan te meten.
Ook Dc controleer ik even.

Op dinsdag 9 april 2024 10:57:47 schreef staafken:
[...]

Zou hij dan niet in 'protect' moeten gaan?

Dat zou je verwachten ja, werkt de versterker verder wel?

Kant A werkt wel, Kant B werkt niet.

dan is de kans groot dat het gedeelte waar ik je doe in zoeken functioneert en je meer in de richting van sine moet gaan zoeken, eventueel de eindtrappen controleren.

Samen met het schema dat je ter beschikking hebt en een kanaal dat goed werkt zou deze herstelling tot een goed einde kunnen/moeten komen.

Versterker is alleszins werkend weggezet, heeft een maand of zes werkloos gestaan en heb ik gisteren per toeval vastgesteld.
Vanavond weet ik meer, ik probeer wat verder te zoeken.

Ik meen me te herinneren dat toen ik de printjes gisteren gewisseld had dat de fout verdween toen er geen printje in het desbetreffende kanaal zat. Dat zou dus willen zeggen dat de fout ergens voor het printje moet zitten. Het DC verhaal lijkt me plausibel. Echter kan ik nergens op het schema terugvinden waar de printjes hun signaal vandaan halen in het schema. Er staat wel een connector op getekend maar nergens op het schema vind je die punten terug.

@Sine, vanwaar kwam je spontaan op het idee om DC te verdenken?

Zekering van de negatieve kant van de amp module was gaan hemelen.
Deze vervangen, blijft heel.
Gemeten op de uitgang -> Dc 117V
Diode D8 (BYC8-600) meet NOK als diode, (hoogohmig in beide richtingen)
Fet is defect (IRFP264)

Voldoende om deze componenten te vervangen? Of zit er nog wat in de buurt dat verdacht is?
Naar de oorzaak is het nog steeds gissen

[Bericht gewijzigd door staafken op (39%)]

Als ik het mij goed herinner zitten er een A en een B module in en gaat wisselen niet altijd goed.
Ik weet wel dat het ondingen zijn. ;)

Er zit idd een a en een b module in, tot zover ik weet mag je deze omwisselen zolang er maar twee verschillende inzitten, dus geen 2 A's of B's

Dat zou best kunnen ik heb deze versterkers een jaar of 13 voor het laatst onder handen gehad.

Op dinsdag 9 april 2024 15:36:25 schreef staafken:
Zekering van de negatieve kant van de amp module was gaan hemelen.
Deze vervangen, blijft heel.
Gemeten op de uitgang -> Dc 117V
Diode D8 (BYC8-600) meet NOK als diode, (hoogohmig in beide richtingen)
Fet is defect (IRFP264)

Voldoende om deze componenten te vervangen? Of zit er nog wat in de buurt dat verdacht is?
Naar de oorzaak is het nog steeds gissen

Als je fet Q24 en zekering F2 bedoelt zou ik de weerstanden R60 en 61 ook eens nameten of ze niet open liggen.

Verdorie.

Q24 en d8 vervangen. R60 en R61 uit circuit gecontroleerd en teruggeplaatst.
Resultaat blijft idem. 117V DC op de uitgang.
Q24 en d8 zijn nog ok.

Aan beide zijden van D8 meet ik -117VDC tov van massa, dat klopt dus niet.
Naar de oorzaak hiervan is het nog even gissen.

Dit zou eigenlijk + 117VDC aan de ene kant en - 117VDC aan de andere kant moeten zijn.

Ik denk 0V en -147V volgens jouw schema. Wat is een schema met schuine lijntjes slecht leesbaar, daar zijn we niet mee opgeleid. ;)

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (54%)]

Ik moet ergens een meetfout gemaakt hebben en idd schema is idd slecht leesbaar.
Als ik het printje met de aansturing van de fets verplaats van het ene kanaal naar het andere verschuift mijn probleem. Er loopt dus iets fout in de aansturing hiervan.
Q5 en q9 zijn gecontroleerd en ok.

Q5 en q9 zijn gecontroleerd en ok.

Heb je dat niet verkeerd?
Het probleem zit in de negatieve kant maar Q5 en Q9 zitten in de positieve kant.

IC12 kan ook defect zijn en de boel open sturen.

Je hebt gelijk |:( . Deze avond zoek ik nog wat verder en meet ik de negatieve kant uit.

Net de juiste transistoren uitgesoldeerd en getest -> deze zijn ok
Optocoupler ook ok.

Toen weer in de schakeling ingebouwd om te kijken wat en hoe -> Verdorie alles werkt weer. Een koffie gaan halen en kom terug, schakel hem in, fout is weer terug.

Ik kan de fout reproduceren met koudespray en opwarmen maar zie direct niets mis.

Aangezien ik het risico niet wil nemen om DC op mijn speakers te krijgen en aangezien een vervangend printje thuis geleverd een 30-tal euros kost heb ik net een printje besteld bij new-line.

Het gaat erom waar je de kaltespray spuit.