Hallo allemaal,
Geen flauw idee in welke rubriek ik deze vraag neerleg dus gekozen voor Algemeen.
Heeft iemand enig idee wat voor soort signaal er op een grensdraad (perimeterdraad) staat welke gebruikt wordt bij een robotgrasmaaier?
Groeten Everhard Goos
Er zal niet veel signaalspanning op de draad staan (de weerstand van de draad is heel laag), maar er loopt wel signaalstroom door.
Het zal van het merk en type afhangen wat precies, maar in een beschrijving die ik eens las, waren het 'rechthoekige', kortdurende stroompulsen. Een spoel in de robotmaaier pikt het magnetisch veld daarvan op.
Binnen de lus staat dit veld andersom dan buiten de lus. Dus uit de ontvangstspoel kan dan bijv. binnen de lus een positief spanningspiekje komen aan het begin van de stroompuls, en een negatief piekje aan het eind van de puls. Buiten de lus is het andersom. En precies boven de draad loopt het magnetisch veld horizontaal en pikt de spoel heel weinig veld op.
Op die manier weet de maaier of hij binnen, buiten, of op de draad is.
Helder. Bedankt voor je reactie. Ik begrijp hier ook uit de voor de grensdraad ook gewoon normaal koperdraad gebruikt kan worden van een bepaalde diameter in plaats van het gebruikelijke dure draad van de leverancier zelf.
Groeten Everhard
mvdk
Golden Member
De vraag zou dan eigenlijk moeten zijn: weet iemand de specs van signaaldraad voor een robotmaaier merk XXXX type XXXX.
Als het dure draad is, is het misschien toch wel iets speciaals.
Volgens mij is de draad redelijk standaard koper met een enkele laag isolatie. Ik weet alleen niet of dat YXAMVK-Polypriepasienylopropyleen-Polyamide is of gewoon plastic 
Als het ingraven geen 4 dagen duurt kan je natuurlijk gewoon die rol installatiedraad die je hebt liggen eens proberen.
Duurt het wel 4 dagen: de pro's hebben daar hele handige apparaatjes voor.
Boeren trekken zelfs een een buis van 60mm een meter diep de grond in met een trekker.
Als ik ga googelen op perimeterdraad, dan vind ik van alles, maar weinig concrete informatie. De enige bijzonderheden zijn dat sommige soorten een dubbele isolatielaag hebben en dat er in de isolatie geen visolie is verwerkt. Dat voorkomt dat dieren er aan gaan knagen.
Nou had ik ook nog nooit gehoord van visolie in isolatie, en ook geen idee waar dat dan voor dient.
Voor de rest denk ik ook dat het gewoon koperdraad is.
Peter_dtn
Golden Member
Dit is een meting aan een Husqvarna 230ACX automower station. Het printje op de foto zit in het laad-station en zorgt voor het signaal op de perimeter draad.
In de opstelling meet ik de stroom door de rode en groene draad die normaal aangesloten zijn op de perimeter draad.
De stroom is 1A/div, de eerste puls is altijd hetzelfde van vorm, de tweede wordt gecodeerd met de ingestelde pincode van de maaier. Hierdoor heeft de buurman geen last mocht hij eenzelfde maaier hebben.
Met enige regelmaat gaan deze printjes stuk, de clamping diodes over de voedingsspanning gaan door overspanning stuk en sluiten vervolgens de voeding kort. De 1A gelijkricht diode houdt dit niet lang vol en zal uitbranden, een zwarte vlek op de pcb tot gevolg. Het board wordt direct aangesloten op een dikke trafo zonder secundaire zekeringen.
Op de print ontbreken overigens die twee "Transient Voltage Supressors" ik ga kijken of ik naast de supressors op de print ook iets op de 24V voeding kan zetten die op deze print binnenkomt. Ik denk aan een VDR maar misschien is er ies beters? Tips zijn heel welkom..