Hallo Allemaal,

Kan er iemand zo een paar transistors nummers uit zijn mouw schudden of een beter idee?

Ik wil bij een schip op een navigatie licht. Beveiligd met stroom detectie een circuit een 2e led lampje aansluiten. Zet ik dat in serie zodat de detectie blijft werken kom zit ik met een verschillende spanningsval. Parallel wil niet ivm controle circuit. Dus ik dacht eraan om een 2e stroom detectie circuit erin te zetten. De navigatie lamp serieel met een diode. Waarbij de diode een transistor aanstuurt.

Dus gezocht een transistor die 24 volt en 0,5 ampere makkelijk aankan. Zit tijdens het schrijven te denken zou eventueel ook in de min met een npn kunnen

Bedankt alvast,
Thijs

bd139-140 zijn van de vele mogelijke keuzes. Maar ik weet wel zeker dat er iets simpelers kan.

Navigatie licht is een gloeilamp? 24V 100W ofzo? Dacht altijd dat er twee waren, een voor stuurboord en een voor bakboord?

ook in de min met een npn

oneven nummers zijn NPN dus een 140 is PNP.

Stroom sensen om een uitgevallen lamp te detecteren kan ook met een kleine serieweerstand en de spanning daarover monitoren.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (23%)]

TS, geef wat meer info.
Wat voor lamp zit er in dat navigatielicht, is dat een gloeilamp of led.
En wat bedoel je met "2e ledlampje", is dat alleen ter controle of echt een dikke ledlamp buiten.
Zo is er eigenlijk geen advies te geven.

Niet te ver zoeken. Hij vraagt een tortype, niet meer.
Ik neem maar effe aan dat het gaat om 24V/500 mA, dat is een 12W gloeilamp.
Maar dat doet zelfs niet er zake, tenzij men een uitdaging vindt in "of een beter idee". Dan is er idd. meer info nodig.
En ik bedenk me nu dat voor een gloeilamp met 500mA (nominaal) een vettere transistor nodig is, wegens de lage koudweerstand.

Op het moment zit er nog een 25 watt 28 volt gloeilamp in zal tzt wel een led kunnen worden.

Ik wil er eigenlijk een extra achterdek verlichting ledlampje van ca 2 watt bijzetten om het silhouet te verlichten. Er zijn al teveel collega's bij schepen achterop gelopen in het donker.

Ja eigenlijk moet er een 2e draad getrokken worden maar dat is een grote klus vandaar op deze manier.

Hoe is de huidige lamp aangesloten? Schemaatje?

Overigens had ik het mis, hogerop: de extra tor moet de 2W led schakelen, niet de gloeilamp. Dat valt dus wel mee.

Op zondag 14 april 2024 19:53:04 schreef Paulinha_B:
Hoe is de huidige lamp aangesloten? Schemaatje?

Overigens had ik het mis, hogerop: de extra tor moet de 2W led schakelen, niet de gloeilamp. Dat valt dus wel mee.

Met een reedrelai kan het ook. Een van de voedingsdraden een aantal wikkelingen rond het glazen buisje en met het contact kun je direct een led laten branden met een voorschakelweerstandje afhankelijk van de beschikbare spanning.
Je hebt dan nauwelijks spanningsverlies in de voeding van de lamp.

Een reed relais weet ik niet zo zeker ik lees hier op het forum ca 30 slagen.

Ik zat meer aan een van deze schemaatjes te denken. En de 2e moet ook werken zonder diode. Alleen zijn beide transistoren theoretische modellen en of dat met de werkelijkheid klopt.

Gr Thijs

Link naar schemaatje https://tinyurl.com/25b2x5mr op https://www.falstad.com/circuit/

Beide schema's zouden moeten werken maar zonder de diodes!
De stroom van de navigatielamp laat je gewon door de B-E overgang van de transistor lopen.
Neem wel een transistor die ruim 1A door de B-E overgang mag hebben bijvoorbeeld een TIP3055 (NPN) of een TIP2955 (PNP)
Beide mogen een B-E stroom hebben van 7A.

Bedankt Ik ga de TIP2955 bestellen.