De horizontale afbuiging is niet correct.
De lijn is maar 8,5 blokjes breed deze moet 10,5 blokjes breed zijn.
De spanning op de afbuigplaten is correct 33 volt.
Is er iemand die hier een verklaring voor heeft.
Bij voorbaat dank,
Willem
Willem, is de hoogspanning te hoog geworden misschien? of is de breedte te smal ingesteld/verlopen? Ik heb geen service manual...
[Bericht gewijzigd door Tele@ReVision op (13%)]
Hoogspanning niet gemeten.
Met de instel. potmeter kan ik de horizontale afbuiging alleen verminderen.
Als de h.s. te, hoog wordt is de afbuiging dan ook minder
Hartelijk dank voor uw reactie.
Groeten Willem
rob040
Golden Member
Dat is in feite een Hameg HM208.
Mogelijk vind je daar wel een service manual van...
https://www.sm5cbw.se/hameg/hmosc/hm208.pdf
[Bericht gewijzigd door rob040 op (22%)]
Beste Rob ik heb het complete manual van deze scoop, vandaar dat ikd de waarde van 33 volt op de platen weet.
Deze waarde is volgens de manual correct echter de horizontale lijn is minstens 10 % te kort.
8,5 cm i.p.v. 10,2 cm.
Dank voor uw reactie
33v? Klinkt mij als weinig in de oren. Ik dacht dat elektrostatische afbuiging op ongeveer zoveel volt per centimeter zat, dus de totale spanning hoger.
Maar als de spanning op de afbuigplaten daadwerkelijk de juiste spanning krijgen, dan is de enige oorzaak voor een te smalle lijn, een te hoge hoogspanning. De elektronen worden dan teveel versneld waardoor ze minder gevoelig worden voor de afbuiging.
.. want de electronen zitten een kortere tijd tussen de afbuigplaten.
Als de hoogspanning te hoog is, dan is niet alleen de horizontale afbuiging fout (-19%) maar ook de verticale afbuiging is fout (-19%). Of de verticale afbuiging klopt kan je snel meten mbv de ingebouwde 1V, 1kHz calibratieoscillator.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (63%)]
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Wat kan er de oorzaak van zijn dat de hoogspanning zonder ingreep hoger kan worden.
Er zijn geen aanpassingen uitgevoerd alleen jaren niet gebruikt.
Is er een methode om deze overspanning te meten.
Dank voor de reacties
RAAF12
Golden Member
Er staan diverse spanningen in het schema van de X endamp. Allemaal meten. Als de Y amp wel goed aangeeft ligt het niet aan de hsp.
En ja, de afbuiggevoeligheid van de X en Y platen van de CRT zijn niet gelijk, maar dat speelt hier niet.
Dat de spanning 33V is op beide platen betekent dat de streep in het midden staat.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Lang niet gebruikt en Philips:
- eerst voeding nakijken, vooral op rimpelspanning en de HV voeding
- Alle, (vooral druk)schakelaars, schoonmaken.
Daarna met schemas erbij de boel stap voor stap gaan nameten.
Om een scoop te repareren heb je een scoop nodig.