Dag allemaal,
Ik woon in het buitenland en 380v gebruikt men hier niet. Ik heb een 55 kva generator die 380V geeft zodat ik mijn machines uit Nederland gewoon kan gebruiken. Ik heb nu mijn oog laten vallen op 2 electromotoren van 45kw. Deze werken op 660V of 380V. Ik stond op het punt de motoren te kopen tot ik dus opmerkte dat ik de id plaat van de motoren niet goed had gelezen. Ze werken op 380V bij 88A. Kan iemand mij vertellen of die 88A de piek is wanneer de electromotor opstart, of trekt hij bij het opstarten nóg meer?
Ik heb dus getracht te weten te komen of mijn generator dit vermogen trekt. Ik wil de electromotoren gebruiken voor een glasscrusher. Deze crusher gebruikt 2 motoren dus ze zouden beiden tegelijk draaien. Uiteraard kunnen ze gewoon apart opgestart worden.
Op de id plaat staat ook "cos 0.84". Ik dacht dat dit ook iets met het oostarten te maken heeft maargoed, ik ben hier de novice:)
De motoren staan in NL en ik moet ze dua gaan verschepen. Zou zonde zijn als ik ze op mijn generator niet kan gebruiken. Kan iemand mij vertellen of mijn 55 kva bredenoord generator deze electromotoren aan kan drijven. Alvast bedankt!
Groet Electronovice
Ik denk dat dat te krap wordt (en als je ze allebei tegelijk wil gebruiken geraak je er zeker niet).
380 * wortel(3) * 88 = 58 kVA, meer dan je generator kan leveren dus.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
mvdk
Golden Member
Een 250kVA aggregaat gaat net aan wezen.
Hier op het forum gaan getallen rond van opstartstroom 6x wat op het motorplaatje staat. Gewoon proberen dus.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Cos phi 0.84 betekent dat als ie STROOM trekt voor wat genoeg zou moeten zijn voor 1W hij in werkelijkheid maar 0.84W afneemt.
Dus als er 88A staat, dan zou je denken dat ie daarmee 3*230*88 (*) = 60.8kW zou gaan gebruiken, maar in werkelijkheid wordt er maar 51kW aan vermogen afgenomen van het 380V net.
Die 55kVA generator, daar staat geen 55kW maar 55kVA. Wiskundig is dat hetzelfde, maar ze willen daarmee aangeven dat het ding maar de STROOM voior 55kW kan leveren en niet perse 55kW.
Met die 51kW echt vermogen zou je denken dat die 55kVA generator net moet gaan, maar die 51kW blijkt dus (cos phi) 60.7kVA te zijn!
Kortom, die 55kVA generator kan officieel niet eens 1 van die motoren aan, laat staan twee.
Nu is het zo dat ik vermoed dat zo'n 55kVA generator niet met een inverter werkt om de 380V op te wekken. Dan werkt het met ouderwetse spoelen en magneten, en dat kan heus een paar seconden een veelvoud van de nominale stroom aan.
Maar het kan zijn dat het ding beveiligingen heeft die bij meer dan 80A direct roept: Ho! STOP!
Of het kan zijn dat het regelsysteem bij het opstarten van zo'n motor roept: Sorry, maar dit kan ik niet bijregelen, fout, druk op "CLEAR" om verder te gaan.
Nu is er ook een beetje de vraag: Ga je 45kW aan uitgangvermogen echt gebruiken? Een motor van 45kW zal zeg "4kW" aan verliezen hebben, en als je maar 10kW nodig hebt, zal het totale verbruik dus op 14kW komen. (Dat klopt wel als een eerste benadering: constante verliezen plus wat je afneemt!)
Dus als jij die 45kW hebt gekozen omdat ze die in NL aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen (er zijn tegenwoordig milieu eisen/rendementseisen) en jij dus voor minder dan de prijs van een 10kW ding twee 45kW dingen op de kop kan tikken, dan zou het kunnen dat het toch te doen is op die generator als dat ding maar geen probleem maakt van het opstarten.... Maar het is en blijft een groot risico.
(*) Veel mensen hier doen iets met wortel drie en 380V, komt op hetzelfde uit.
Ik zou dat niet doen. Bij inductiemotoren moet de Generator enkele malen zwaarder zijn dan vermogen motoren.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Een vuistregel is 2x het motorvermogen (in kW) is het generatorvermogen (kVA)
Dat is een standaard antwoord dat je van een aggregatenboer krijgt.
Let op de kW van de motor is afgegeven asvermogen, daar moet nog het rendement en cos phie bij om aan het kVA te komen.
Heel belangrijk, en zeer bepalend, is de aanloop van de motoren.
Vooral bij wat grotere vermogens maakt dat heel veel uit.
Is het DOL, SS, S/D, of FO?
Onbelast of belast aanlopen, en hoe snel is de motor op toeren.
Wij hebben van de laatste vragen geen idee over de antwoorden.
Je kunt dus geen bindend advies krijgen.
Nog een vuistregel(bij een 3 x 230/400V net):
een elektromotor neemt ongeveer 2x het motor(as)vermogen op in Amperes uit het net.
Een 45 kW zal ongeveer (45 x 2) 90 Ampere nominaal hebben.
Die 88 Ampere is de nominaalstroom, bij nominale belasting, dat klopt dus wel
Je motor is ongeveer 45 / 0,84 (=cos phi) / 0,85 (rendement) = 63 kVA
Nominaal belast, zonder inschakelstroom red je het dus al niet met 55 kVA aggregaat.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (27%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Hoe worden deze motoren in geschakeld ? direkt; ster/driehoek; met en frequentieregelaar of softstarter? ,maar je zit al gauw op een aanloopstroom van 5 a7 x de nominale stroom . daar zal de aggregaat veel te traag op reageren en zal de spanning instorten.
Non, niet, Nee
Het gaat niet...
Of je moet hele gekke truken uithalen; ik kreeg 2x 18kw pompen en een hotelbedrijf van 25 kW ook op een 60 kVA setje..... Okee, ze draaiden niet op 50 Hz en zelden tegelijkertijd... Maar het kon!!
Moet je dit willen?
Nee!
Met een ster driehoek schakeling bestaat de mogelijkheid 1 motor werkend te krijgen. De dieselmotor zal ook maar berekend zijn om net 55kW rond te krijgen. Als de startpiek of de belasting te hoog wordt gaat de diesel door de knieën en de frequentie zal dalen waardoor de stroom gigantisch stijgt en zo gaat de motor nog meer door de knieën tot wanneer de automaat eruit gaat.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je schrijft dat je je machines uit Nederland wil gebruiken, wat voor motoren zitten daar op? want je schrijft ook dat je 2 motoren wil kopen.
Hallo allemaal,
Vedankt voor de reacties. Het lijkt mij wijs om de motoren te laten gaan:) Ik had nooit verwacht dat er zo'n zware generator voor nodig was. Deze electromotoren waren ook wel ietswat overdreven om op een crusher te plaatsen. We kijken even verder.
@Hunnebedbouwer
Ik heb een zeef die ik gebruik op de 50hz generator. Waar ik woon hebben we alleen 230V 3fase als krachtstroom. Daarnaast is alles ook 60hz. Als ik de zeef op 60hz gebruikt trilt hij te hard waardoor de zeefschermen telkens scheuren. Verder heb ik gewoon wat klein spul. Onlangs ook wat machines van een Nederlands bedrijf overgenomen zoals een schuurbandmachine en een grote huvema zaagmachine. Dat spul draait prima. Ik heb ook nog een migmag lasapparaat uit NL staan. Die heb ik nog niet gebruikt, maar sta er niet raar van te kijken als dat niet werkt. Is nogal een zwaar lasapparaat.
Nogmaals bedankt voor de reacties, weer wat geleerd.
Groet Electronovice
Op donderdag 25 april 2024 22:38:01 schreef jerome:
Met een ster driehoek schakeling bestaat de mogelijkheid 1 motor werkend te krijgen. ...
Nog niet. De motor is geratel op 380 en gaat strakjes op 400 v
5% meer spanning.
Die 88 A wordt dus ook 92,4 A
De aanloop stroom bij DOL (direct on line) is een factor 6 tot 8 daarvan
Bij ster driehoek nog een factor 3
Bij softstarter kun je naar 1,5
Met een FO met een aanlooptijd van "ooit kom ik er wel" kun je naar 1
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 26 april 2024 07:00:42 schreef High met Henk:
Met een FO met een aanlooptijd van "ooit kom ik er wel" kun je naar 1
Met de FO beperk je bijvoorbeeld de motorstroom naar de nominale waarde bij 45kW output. Maar als er nu maar 40kW aan uitgangsvermogen nodig is bij het nominale toerental, dan is er gewoon 5kW over om op toeren te komen. Dat kan best snel zijn.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op vrijdag 26 april 2024 07:00:42 schreef High met Henk:
[...]Nog niet. De motor is geratel op 380 en gaat strakjes op 400 v
5% meer spanning.Die 88 A wordt dus ook 92,4 A
Niet dus, de stroom gaat OMLAAG mits het afgenomen vermogen gelijk blijft.
In het NOMINAAL bedrijf wel!
Het gaat hier om de aanloop stroom. Die is vrijwel alleen afhankelijk van de weerstand van het koper!