Beste,

Ik ga een 200 meter tuin frezen en inzaaien met wildbloemen zaad. Ik heb ook veel vogels in de tuin die dol op zijn op wildbloemen zaad. En ik heb een schrikdraad apparaat dat om de seconde een stroomschok geeft.

Kan ik ipv een draad een speaker op op het schrikdraad apparaat aansluiten, zodat elke keer als het apparaat een schok geeft er een toeter klinkt waardoor ik de vogels kan verjagen?

Of heeft iemand een beter idee om de vogels te verjagen met een akoestisch signaal? Knalapparaat ken ik maar dat ik in een woonwijk niet heel vriendelijk.

Groet Jeroen

Knalapparaat ken ik maar dat ik in een woonwijk niet heel vriendelijk.

Een toeter ook niet... ;)

Een groene laser werkt erg goed, moet je alleen dan wel een beweging in krijgen. Maar twee servos een arduino kom je een eind

Daar ga je inderdaad geen vrienden mee maken. Maar de uitvoering is niet zo moeilijk. Maak een oscillator die iedere minuut ofzo een puls geeft. Sttur daar een mosfet mee aan welke een toeter aanschakelt.

Iedere seconde (een schrikdraadapparaat doet iedere 1 a 2 seconde een puls) een toeter laten afgaan? Geen goed plan.

Ten eerste omdat het geluidsvervuiling van de hoogste graad is, en ten tweede omdat de vogels er gegarandeerd aan wennen.

Ik zou een PIR sensor ophangen met iets dat wappert (met een ruitenwissermotor) en een geluidsmodule met roofvogelgeluiden.

De boel moet dus niet bewegen en piepen, tenzij er daadwerkelijk een vogel is. Vogels zijn niet heel slim, maar ze kunnen prima onderscheid maken tussen een repeterend geluid dat niet op hun aanwezigheid reageert, en beweging/geluid dat door henzelf getriggerd wordt.

Dank voor de adviezen.
Maar wat ik me afvroeg is of ik een claxon op het schrikapparaat zou kunnen aansluiten. Dan hoef ik alleen een claxon te kopen.

Natuurlijk kan dat, een claxon op een schrikdraadapparaat aansluiten. De claxon zal er ook niet onmiddellijk van overlijden. Maar het ding zal niet het geluid maken wat je verwacht/wilt/wenst. Iedere keer een korte tik, dat op z'n best.
Hierboven worden goede adviezen gegeven hoe het wél zou kunnen werken.

Op woensdag 1 mei 2024 21:13:57 schreef Jeroen Bakx:
Dank voor de adviezen.
Maar wat ik me afvroeg is of ik een claxon op het schrikapparaat zou kunnen aansluiten. Dan hoef ik alleen een claxon te kopen.

\dat gaat 1 keer goed.. dan is hij echt overleden door de spanningspiek.Als hij voor die tijd al niet lang in beslag is genomen voor geluidsoverlast..

Nee, dat gaat niet werken. Behalve een te hoge frequentie is de spanning veel te hoog en de stroom te laag. Kun je zo'n ding ombouwen ? Misschien, maar zeker niet als beginner en/of als je dat moet vragen. Daarnaast is het veel makkelijker om een timer/oscillator te bouwen.

Wat ik nou ook zo terloops zie, in de titel gaat het over een luidspreker, en later over een claxon. Ik denk dat een ouderwetse claxon het wel overleeft. Zo groot is de energie inhoud van schrikdraadpulsen nou ook weer niet. Maar je hoort niks, gewoon elke keer een zachte tik.
Laat ts het proberen. En dan graag hier vertellen hoe het gegaan is.

Bytheway, hoe is het afgelopen met de tuinverlichting? Alles goed gegaan?

Je kunt beter een gepulste ruisgenerator inzetten, die een hoogfrekwente (hoog tot boven de gehoorgrens) warble-toon ten gehore brengt. Luidspreker aansluiten via een relais, dat door een flopflop wordt gestuurd en je bent klaar..

Ander methode is een opgehangen geslachte duif of kraai aan een paal op te hangen, die dan in de wind wappert. Wordt veel gedaan op boeren erven. Gewoon langs de weg naar een aangereden sijsje zoeken.

De beste manier is echter een overdosis zaad te gebruiken en een kat in je tuin los te laten lopen. (kom je misschien ook nog aan zo'n dooie vogel >:) )

Tuinverlichting werkte voor ik ging verhuizen ?

Op woensdag 1 mei 2024 22:03:01 schreef Jeroen Bakx:
Tuinverlichting werkte voor ik ging verhuizen ?

Vraag je dat nu aan ons ? Knop omzetten en naar buiten kijken. Als ze aangaan werken ze nu nog. Als je er ondertussen niks aan gedaan hebt werkte ze voor de verhuizing ook nog....

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Zaaien en er worteldoek overheen leggen. Zodra de kiemen uit de grond komen wel het doek weghalen.

Electrostatische speaker zou kunnen op die hoge spanning. Maar da's wat duur voor in de tuin... :+

Stokken in de grond en kriskras door elkaar verbinden met videotape. De wind doet de rest. PS: tape van een oorlogsfilm heeft nog meer effect :+