hallo,
een PCF 8574 mag 25 mA sinken.
maar mag je gedurende een korte tijd een hogere stroom sinken ?
kan hij b.v. voor 5 mS, 100 mA sinken ?
ik zie het zo snel niet in de datasheet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als er in de datasheet 25mA staat, dan bedoelen ze ook 25mA... 
Alles wat je verder stunt is op eigen risico...
(als ze alles wat je niet mag doen met de chip in de datasheet zouden moeten zetten, dan zou de sheet heeel erg lang worden...)
Op donderdag 2 mei 2024 20:31:33 schreef Arco:
Als er in de datasheet 25mA staat, dan bedoelen ze ook 25mA...
als ze nee zegt, bedoeld ze ook nee 
(schoot me te binnen)
En 5 mS is geen hele korte tijd, maar een heel erg lange tijd. Een halfgeleider sneuvelt in nS en in sommige gevallen zelfs in pico seconden.
benleentje
Golden Member
kan hij b.v. voor 5 mS, 100 mA sinken ?
5mS is voor een transistor wat voor jouw een uur is
. Geintje Maar toch om even een vergelijk te hebben.
Die 5mS is echt lang. Het zou best kunnen dat gedurende 5 nano sec dat je wel 100mA kan doen.
Of 5mS 30mA zou ook zomaar kunnen.
Maar eigenlijk moet je dat gewoon niet doen. Zelf denk ik ok er staat 25mA maar is dat wel verstandig, ik denk dat de helft verstandig is dan weet ik zeker dat het heel blijft.
Ik ga niet zeggen hou het op 12,5mA want dat mag je zelf weten maar het zou wel verstandig zijn om als het kan ver van de 25mA te blijven.
Als de PCF 8 uitgangen heeft die elke 25mA maximaal kunnen zullen ze ook nooit alle 8 tegelijk maximaal mogen zijn dus daar moet je ook rekening mee houden.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als je een soort van garantie wil op de correcte werking moet je met IOL onder het gegarandeerde minimum van 10mA blijven. Wel opletten dat de gegarandeerde VOL bij de gekozen stroom nog voldoende is voor whatever je aan het aansturen bent.
AbsMax is 50mA, dan garanderen ze zowat dat-ie stuk gaat.
Uit de Absolute Maximum Ratings:
IOL Continuous output low current 50mA
5ms is wel veeeel korter dan continu
En de 8x aangewezen 25mA lukt ook niet want uit de Recommended Operating Ratings:
Continuous current through Vcc or GND +/- 100mA
de uitgangen worden 1 voor 1 aangestuurd, maar ik ga eens bekijken hoe ik met een PCF8574 een ULN2803 aanstuur.
daar is me nog wat niet duidelijk over, ik zal straks eens een schema tekenen.
[Bericht gewijzigd door trix op (26%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 3 mei 2024 11:38:03 schreef trix:
de uitgangen worden 1 voor 1 aangestuurd, maar ik ga eens bekijken hoe ik met een PCF8574 een ULN2803 aanstuur.
daar is me nog wat niet duidelijk over, ik zal straks eens een schema tekenen.
Je hebt in ieder geval pull-ups nodig aan de uitgangen van de pcf8574 om te kunnen sourcen...
Arco
Special Member
Misschien is 10k wat hoog (de ULN2803 heeft interne pull-downs)
Er zijn ook moderne varianten met totem-pole drivers zoals de PCA6408A (8 kanaals) en de PCA9506 (40 kanaals)
[Bericht gewijzigd door Arco op (47%)]
benleentje
Golden Member
voor de pull-up weerstanden heb je ook diverse weerstand netwerken zoals 
Bovenstaande is 9x 100 ohm + gemeenschappelijke aansluiting
Die zijn dan bv verkrijgbaar met 8x een 3,3k weerstand + common aansluiting. Maar beter is om een ander IC te nemen
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
Arco
Special Member
Op zaterdag 4 mei 2024 12:02:32 schreef trix:
als ik het goed zie heeft die PCA6408A maar de mogelijkheid voor 2 adressen, en ik heb er 3 nodig.
MCP23008?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 4 mei 2024 18:23:01 schreef trix:
die heeft in ieder geval al een mooiere pin lay-out (alle I/O aan 1 zijde).
Das lekker, de SSOP en SOIC hebben net een iets andere pinout (MCP23008). Daar kun je met je layout mooi het schip mee in gaan.
Symbool plaatsen in KiCad, footpint eraan hangen en als je pech hebt het verkeerde schema symbool gekozen.......
[Bericht gewijzigd door henri62 op (16%)]
Arco
Special Member
Op zondag 5 mei 2024 01:15:25 schreef henri62:
[...] Das lekker, de SSOP en SOIC hebben net een iets andere pinout (MCP23008). Daar kun je met je layout mooi het schip mee in gaan.
Symbool plaatsen in KiCad, footpint eraan hangen en als je pech hebt het verkeerde schema symbool gekozen.......
Da's altijd een gedoe met 18 pins DIL of SOIC ic's, omdat 18 pins in SSOP niet (vaak) gebruikt wordt, je moet dan naar SSOP20, met bijbehorende omnummering...