Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Om wat voor licht gaat het eigenlijk bij het belichten van printplaten? Gaat het om de UV stralen, of wat anders?
Ik wil namelijk een bak gaan maken en wil daar ccfl blacklightlampen voor gaan gebruiken. Dit zijn een soort tlbuisjes van 4mm doorsnede en 30cm lang. De gemiddelde helderheid is 15000cd/m. Hier zie je een voorbeeld van een blauwe versie (je kunt ze namelijk is allerlij kleuren kopen).
Jeroen
Moderator
Volgens mij gaat het bij het belichten om het UV-A licht. Dat komt van o.a. zonnebanken.
UV-A is the least harmful and most commonly found type of UV light, because it has the least energy. UV-A light is often called black light, and is used for its relative harmlessness and its ability to cause fluorescent materials to emit visible light - thus appearing to glow in the dark. Most phototherapy and tanning booths use UV-A lamps.
Bron: http://www.intl-light.com/handbook/ch01.html
Het zou dus in principe moeten werken. Wel denk ik dat de CCFL buisjes te weinig vermogen hebben om de print goed te belichten.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op ma 19-08-2002 16:16:02 schreef Jeroen:
Volgens mij gaat het bij het belichten om het UV-A licht. Dat komt van o.a. zonnebanken.[...]
Gaaf, dus het is juist het blacklight waar het om gaat, 
Het zou dus in principe moeten werken. Wel denk ik dat de CCFL buisjes te weinig vermogen hebben om de print goed te belichten.
Zelf denk ik wel dat ze fel genoeg zijn. Ikzelf heb een blauwe/groene en blacklight in mijn bezit. En heb daarvan de blauwe achter mijn bureau geplaatst, en zoals je op de foto kunt zien zijn ze erg fel.
Ik belicht (na van alles geprobeerd te hebben) met een halogeen lamp van de Hema. Zo'n buisje van ongeveer 8 cm breed. Kun je kopen op een kaartje per twee voor iets van 5 euro. Belichten gaat hier SUPER mee. Ongeveer 3 minuten op 10 cm afstand van het printje. Hopelijk kun je hierwat mee.
Volgens mij is het UV-B licht wat je nodig hebt voor het belichten van printplaten.
Volgens mij is dit topic de revue al eens gepasseerd.
UV-B is wel schadelijk voor je ogen.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Jeroen
Moderator
Nu spreek je jezelf tegen Hugo 
Op di 09-07-2002 22:41:18 schreef Hugo Welther in UV door Glas?:
Omdat je verschillende soorten UV hebt.UV-A zit in zonlicht en is kankerverwekkend, huidkanker.
UV-B daar wordt je bruin van en gaat niet door glas
UV-C daar kan je foroprintjes mee belichten en is zeer schadelijk voor je ogen.
Heb even nog wat gezocht en het zit zo: UV-B veroorzaakt huidkanker, UV-C komt in de natuur niet voor (wordt tegengehouden door de ozonlaag) en wordt gebruikt in insektenlampen.
Het licht van zonnebanken bestaat voor 95% uit UV-A, en voor 5% uit UV-B. Dan denk ik dus dat UV-A licht gebruikt kan worden voor printjes.
Dry-film photopolymers used in the printed circuit industry (e.g. photoresist and soldermask) are exposed using ultraviolet (UV) radiation in the range of 300 nm (nanometers) to 440 nm.
Dat komt het meest overeen met de golflengte van UV-A (315-400 nm).
Overigens is het licht van blacklight lampjes niet helemaal UV-A. Het is een stuk donkerder (daarom ben ik ook bezorgd over het vermogen). En je wordt er niet bruin van 
Sh*t betrapt.
Heb het ff nagezocht bij Bungard, het materiaal wat ik altijd gebruik.
Deze hebben een laag die gevoelig is voor UV-licht van 350-450nm
http://www.bungard.de/P-ORIG.HTM
UV-A zit daar aan de onderkant van.
Hier de spectra
http://www.uvuk.com/uv-spectrum.htm
Printjes zouden dus met UV-A belicht kunnen worden. Op mijn UV buizen (Philips) staat UV-B?!?!
Denk inderdaad dat die buisjes wat te zwak zijn.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Mijn belichtingsbak is idd een soort van bouwlamp
. Lekker goedkoop en het werkt prima. Ik heb een vierkante houtenbak van ongeveer 20x20x20cm op de kop op een houtenplank bevestigd met scharnieren ertussen. Via een ne555 timer wordt de printplaat (die onder een stukje glas ligt) 3 minuten belicht.
hey das idd wel lol. Maarre wat heb je open gestuurd dan. Want hoe kan je nou een wisselapnning open sturen.. dat lukt toch niet met relais of met een mosfet?
Die ne555 stuurt voor 3 minuten een relais (en een led) aan. Dat relais schakelt die lamp.
Daarnaast schakel ik nog een 12 ventilator via de andere pool van het relais.
je kan gemakkelijk belichten met een gewone lamp...
als hij maar sterk is en... niet te warm wordt.
dan smelt je sheet heb ik gemerkt:D
Om nog even op de topic terug te komen:
Bij mijn weten kan je met blacklight niet belichten, ik heb het echter nog nooit geprobeerd !