Hallo,

Wij willen graag een 'regelbare' afzuiging/ventilatie maken met onderstaande onderdelen. In theorie klonk het simpel, maar kan voorals nog geen goede info vinden. Wellicht dat hier iemand mij op weg kan helpen? (Ben duidelijk geen electronica manen
Het gaat om een titan DC 12v ZX ventilator met een blauwe, gele, rode en zwarte draad.
Een ZK PP1K pwm controller met GND, PWM ,V- en V+ aansluiting en uiteraard een accu. Iemand die mij opweg kan helpen hoe en wat aan te sluiten ?

Alvast dank voor de reactie(s)

https://nl.aliexpress.com/item/1005002283279720.html

Als de controller met de achterkant naar je toe ligt dan sluit je vanaf links naar rechts aan:

1. Rode draad van ventilator
  2. Zwarte draad van de ventilator
  3. - van de accu
  4. + van de accu

De overige draden van de ventilator heb je niet nodig omdat deze pwm controller al direct de snelheid regelt

Super dank voor de snelle reactie! Ik was dus veel te moeilijk aan het denken.
Ga er gelijk aan beginnen!

Je hebt voor ventilatoren 2 type controller.
(misschien meer maar ik nu de 2 typen die ik ken)

Degene die je nu hebt die hoog vermogen PWM maken en die kunnen direct elke gelijkstroom ventilator regelen.

En het type controller wat je bv meer in een pc ziet die maken alleen het laag vermogen pwm signaal. En dat pwm signaal is dan bedoelt voor de 4 draads ventilatoren waarin dat signaal gebruikt word om via de eigen regeling en elektronica de snelheid te regelen.

Deze combi heb ik mij aan laten praten door een computeronderdelen winkel.
Maar blijkbaar dus niet de juiste combi.

Controller is te bedienen , maar fan draait niet. Dus nog even verder knutselen.
Dank voor de info

Vroeger was een fan een simpel ding: Spanning er op en hij gaat draaien. Wellsiwaar brushless, maar dan met een paar hall-sensoren met power-output die op de juiste locaties staan om de boel aan te sturen.

Dan kan je naar hartelust de voeding PWMen en dan gaat ie zo hard draaien als dat je spanning aanbiedt. (ongeveer half zo hard op 6V bijvoorbeeld).

Modernere fans, daar zit meer intelligentie in. Zeg 1 sec na het aanzetten van de spanning, gaat ie draaien en hij meet of de boel wel draait. Stop je je vinger er tussen, dan stop ie met duwen en een paar seconden later gaat ie het weer proberen. In dat geval staat er een condensator over de voeding, hetgeen niet fijn is voor de PWM-electronica op het moederbord. En als je die dus gaat PWMen, dan zou het kunnen dat ie het niet doet, omdat de spanning steeds uitvalt (PWM = snel aan en uit) voordat die seconde opstart-wachttijd voorbij is.

Maar goed. Ik heb een drastische reductie in "benodigede hoeveelheid fans" gehad een X jaren terug. Dus ik heb een shitload aan oude fans en dus al enkele jaren geen fans meer gekocht, dus ik kan je niet vertellen of een moderne fan zich al dan niet laat PWMen.

Maar ik kan me voorstellen dat het niet meer werkt.

maar fan draait niet.

Ok geen probleem dan eerst maar eens de ventialotor zelf testen.
Ik zei wel heel makkelijk rood en zwart maar dat is niet altijd zo.
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-4521a554877c749fe127e688e5ba6099-pjlq

Op bovenstaande afbeelding staan de pinnummers en de aansluitingen van de 4 polige connenctor.

Als je nu 1 en 2 direct aansluit op een 12V accu dan moet de ventilator gaan draaien.

Als je nu 1 en 2 direct aansluit op een 12V accu dan moet de ventilator gaan draaien.

Moet blauw ook niet aangesloten worden op +12v om het pwm signaal op 100% te zetten?
Hoe weet de ventilator anders dat hij moet draaien?
Ik heb het nog nooit geprobeerd maar lijkt me dat dit wel moet?

Een PWM fan draait met niet aangesloten PWM pin op volle kracht, heeft waarschijnlijk een interne pull-up...

Precies als je enkel 1 en 2 aansluit dan werkt het verder als een gewone fan

Fan draait direct op accu wel.
Verder nog geen leven kunnen krijgen in het geheel

PlanB:
Sluit de fan direct op de accu aan. Sluit ook de PWM module op de accu aan. Sluit daarna de PWM output op de PWM input van de fan aan.

Oeps: De PWM input mag max 5V hebben, lijkt het. Dan moet je de PWM module op 5V laten draaien als dat kan of een 12:5 spanningsdeler maken voor de output.