Beste,
Mij is geleerd dat een installatie achter een automaat "in welke vorm ook" met een afzekering van 25Ampere niet met 2,5 kwadraat mag worden uitgevoerd.
Nu krijg ik terug we hebben rekening gehouden met lb en en niet de in stroom.
Dit maakt toch niet uit?
De afzekering is 25ampere dus mag je de installatie niet met 2,5kwaraad uitvoeren ?
Dit is mijn eerste post hier dus wellicht heb ik dit bericht in het verkeerde topic gepost waarvoor in dat geval excuus.
Vast gemonteerde kabel (beugels of mantelbuis) in industriële toepassing mag je voor een 2,5mm² tot 25A gaan. Dus normaal geen probleem, zeker niet indien de lengte minder dan 50m is.
Welke stroom je hanteert om dit te berekenen is niet relevant, het is de maximale stroom die door de kabel mag in het uiterste geval. De zekering bepaalt welke kabeldikte er toelaatbaar is. Of liever, de kabeldikte bepaalt welke zekering er voor moet zitten. Niet de maximaal te verwachten stroom, die is niet relevant. Je kan een 32KW heater ook op een 1,5mm² aansluiten, alleen gaat die het niet lang doen dan omdat de zekering niet toelaat om dergelijke stroom door dat kabeltje te sleuren.
Dank voor je uitleg.
Maar begrijp ik dan dus goed dat als een automaat c25 3 polig met nul een installatie met uitgaande draden van 2.5 kwadraat voed dit nooit mag ?
Exact zoals ik al dacht ?
Mij lijkt het namelijk onder welke reden dan ook raar dat je 2.5 kwadraad installatie mag afzekeren boven de 20A
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
50 meter weet ik vrij zeker dat niet mag met 25A op een 2,5mm2. tevens is het soort beveiliging ook erg belangrijk in deze. een B automaat mag je veel langere lengten mee beveiligen als een C automaat, een zekering is nog gunstiger. als de kabel in buis zit dan heb je ongunstige omstandigheden mbt warmte en mag je ook een stuk minder. 15mtr 2,5mm2 mag nog, heb dat pas laten berekenen op t werk met een programma wat ook die extra variabelen kent.
Correctie.
Ik begrijp dus goed dat een kracht installatie afgezekerd met (c)automaat van 25 ampere in de meterkast met 2,5 kwadraat kabel mag worden aangelegd tot in dit geval 25 meter
Die 'tot 25m' is ook wat relatief maar hou dat maar als richtlijn aan ja.
Op de site van Schneider kan je ook de tabellen raadplegen met de maximale lengte van kabels in combinatie met een bepaalde zekering.
In dit geval een C:
Daar zie je dat een 2.5mm² bij een C25 nog 39m zou mogen zijn en met een D25 slechts 27m.
Dit heeft te maken met de afschakelsnelheid van de zekering bij een kortsluiting fase/aarde volgens de NEN1010
Voor de hele uitleg, zie link: https://www.se.com/nl/nl/faqs/FAQ000232815/
benleentje
Golden Member
In mijn NEN101 staat voor een B125A automaat dat er nog 15 meter achter mag maar dan is er puur gekeken naar welke weerstand mag er maximaal zijn en waarbij de 125A automaat toch nog op tijd afschakel waarbij er normaal nagenoeg geen stroom door de 2,5mm2 kabel loopt
Ik heb dat serieus ook getest of er continu 125A door een 2,5mm2 kan en geloof het of niet maar dat kan niet
. JA voor zeg maximaal 1 minuut waarbij de kabel nog net niet intern doorsmelt lukt dat nog net.
De bovengrens voor de stroom waarbij een 2,5mm2 kabel onder de 70 graden blijft is dan ook maximaal 50A.
Maar deze tabel moet je meer zien van ik heb een 125A groep maar ik wil daar een 16A aftakking via een extra automaat bijmaken. dan mag de kabel tussen de 125A automaat en de 16A automaat nog 2,mm2 zijn.
Dit maakt toch niet uit?
De afzekering is 25ampere dus mag je de installatie niet met 2,5kwaraad uitvoeren ?
Ja nu ik erover nadenk maakt het wel uit. Zie ook het stuk aan het begin van deze bijdrage.
De eis is dat een zekering of automaat binnen ik dacht 0,3S moet afschakelen. Puur kijkend naar deze eis mag er achter een b125A zo 15 meter 2,5mm2 kabel.
Als verder de verwachting is dat er normaal zo maximaal 10A - 16A via deze kabel word afgenomen dan kan en mag dat volgens de tabellen.
Merk hierbij wel op dat er enkel word voldaan als kortsluitbeveiliging en niet tegen overbelasting, dat zal op andere manier moeten gebeuren met bv een motor beveiliging schakelaar
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Mag ik er op wijzen dat hier 2 begrippen door elkaar worden gebruikt!
Een automaat valt onder de lastschakelaar en mag op vol vermogen worden geschakeld. Dit in tegenstlling van de lastscheider die eerst stroomloos gemaakt moet worden om vervolgens met de scheider bv een vermogenschakelaar spanningloos te maken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 10 mei 2024 19:17:02 schreef Hunebedbouwer:
Mag ik er op wijzen dat hier 2 begrippen door elkaar worden gebruikt!
Een automaat valt onder de lastschakelaar en mag op vol vermogen worden geschakeld. Dit in tegenstlling van de lastscheider die eerst stroomloos gemaakt moet worden om vervolgens met de scheider bv een vermogenschakelaar spanningloos te maken.
ook lastscheiders heb je die onder vollast mogen schakelen. hangt af van het gebruikte symbool op de lastscheider, ging het hier pas nog over. schakel maar eens een 400A vermogensautomaat in bij bijv een kantoorpand met alles erachter aan groepen nog in, dan knalt het goed met die berg geschakelde voedingen tegenwoordig.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je moet wel de juiste benamingen gebruiken.
Vermogensautomaat is heel wat anders dan een lastscheider of een scheider.
Een scheider mag alleen stroomloos geschakeld worden.
Een lastscheider mag de nominale last (stroom) schakelen, niet meer.
Een vermogenschakelaar mag ook kortsluitstromen afschakelen.