Beste mensen,

Graag doe ik een beroep op jullie kennis. Op de foto zien jullie 2 identieke defecte potmeters, afkomstig uit fluistermotoren voor een boot. Deze beschikken over 24 volt motoren.

De binnenkomende stroom gaat via dikke plus en min naar de motor onderaan, en bij de motor vandaan komen 3 kleine draadjes naar de potmeter. Daar zit de helmstok aan verbonden voor de vooruit/achter en bijbehorende snelheidsregeling.

Nu ging ik zoeken naar nieuwe potmeters, liefst exact dezelfde. Maar die vind ik niet, of ik kom op een site waar ik vergelijkbare kan kopen maar keuze uit heel veel verschillende weerstanden.

Kunnen jullie de type nummers herkennen? Met name 171C ? 321 onderaan zullen wel de pin nummers zijn. Ik kan de RV24YN 20F wel vinden, en ook in combinatie met B103, maar niet in combinatie met 171C. Maar wat betekenen al deze cijfer en letter combinaties? Op 1 site vond ik dat B103 staat voor 10K en B502 voor 5K, maar is dat ook echt zo?

Dan rest mij alleen nog de vraag wat 171C dan betekent, en hoe kan je zien of de potentio linear is of niet?

Kan ik de 24V motor ook testen door rechtstreeks 24V spanning op de 2 dikke (rode en zwarte) draden te zetten of moet ik de potmeter ook gebruiken cq doorlussen?

Wat mij trouwens verrast is dat de fluistermotor gewoon direct op de 24V spanningsbron word aangesloten, de manual doet geen melding van een zekering die ertussen moet. Hoe zien jullie dat?

Dank voor jullie moeite om mij verder te helpen!

EDIT: hier worden al veel vragen beantwoord:
https://docs.rs-online.com/ecdf/A700000009326924.pdf

Blijft over de vraag: wat betekent 171c ?
En ook, kan ik de motor testen door er 24V op te zetten of moet ik de potmeter ook doorlussen?

Dank opnieuw!

Meet ze eerst eens gewoon door met je multimeter. Die potmeter gaat waarschijnlijk naar een motorcontroller. Ik zou een motor niet direct op 24V zetten (zonder de controller) en ik zou een potmeter niet overbruggen. Gewoon meten.
Als je er een wil kopen neem dan geen China crap maar een goede van Pilher, Bourns ofzo.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]

Is een lineaire potmeter (B afwijkend van wat meeste merken doen in dit geval) van 10k met een zgn D-shaft.

Ik zou ook eerst meten of ze wel stuk zijn. Tenzij ze mechanisch gemolt zijn.

De as is waarschijnlijk 6 mm, maar er zijn ook 6.35 mm (1/4 inch) assen. Dus even nameten wat je hier nu hebt.

Ze zijn gesloopt. De motoren komen van huurboten en de potmeters zijn gewoon kapot, vielen in 3 stukken uiteen. Moeten dus gewoon nieuwe op.

Van de genoemde merken, hebben die potmeters dan zelfde pasvorm? Met name het zwart kunststof deel?

Op de 2 buitenste aansluitingen van de potmeter, kan je de weerstand van de potmeter meten met een universeelmeter.
Ook als de potmeter uit elkaar ligt zou dat moeten kunnen.

het zijn 10Kohm linaire potmeters. echter zouden dit weleens draadgewonden kunnen zijn.

B103 dat is een 10 met 3 nullen erachter. 10 000 ohm dus (10K)
een 502 is dan 50 met 2 nullen erachter of 5 000 ohm (5K)

zo zijn er vele combinatie.
221 = 220ohm (22 met 1 nul)
106 = 1Mohm
...

Die R24 is een hint dat het body van de potmeter 24mm diameter zal zijn.

De potmeters zijn niet speciaal. Kan je gewoon overal kopen. Zo je wilt, luisteren naar Fred101 en een goed merk kopen.

Met huurders kan het zijn dat een "goede" die 10 jaar meegaat alleen maar duur is: De betere levensduur komt niet tot z'n recht omdat ie toch binnen een jaar gesloopt wordt door de huurders.

Dat stekkertje aan de andere kant is een beetje tricky, overzetten van de oude lijkt me het makkelijst.

Dat 171c zal we een productie datum zijn.

Mensen bedankt voor jullie reacties.
Het is allemaal iets anders gelopen: ik ontdekte vanmorgen dat de importeur van dit merk fluistermotoren een kwartier bij mij vandaan zit. Ik heb ze gebeld en ze hadden exact diezelfde (Chinese) potmeters op voorraad voor 2 euro per stuk. En ik had voor een derde motor ook al een standenschakelaar nodig en die was bij hun erg goedkoop.

Dus even erheen geweest en de spullen opgehaald, alle 3 de motoren werken inmiddels weer...

Top! En bedankt dat je het nog even meldt hoe het opgelost is!