Beste allemaal,

Afgelopen nacht is op de overloop onze nachtlamp (zie afbeelding) "spontaan" een paar keer aan gegaan. Het is er een met bewegingsmelder.Hij kan continue branden maar ook op beweging (AUTO) ingesteld worden.
Wij hebben deze continue op 'AUTO' staan dat als wij de trap oplopen naar boven dat je licht hebt zonder een lamp aan te doen.
Als er geen beweging is gaat ie dus automatisch na een 3 tal min weer uit.

230V/50Hz. MAX. 1Watt

Nee, er zijn geen vliegen o.i.d. in huis alle ramen zijn voorzien van horren.

Kan dit iets te maken hebben met een piekspanning of iets geks de zonnestorm (het Noorderlicht) waar de laatste dagen vele mooie foto's van te zien zijn??

Wie heeft een idee?
Mijn vrouw is bang en heeft dat ding uit het stopcontact gehaald.

Groet,
Lampie

Het hevigste van de zonnestorm is voor zover ik weet voorbij.

Goedkope PIR-sensoren geven al eens vals "alarm" en misschien dat je dat nu toevallig hebt opgemerkt. Ik had dat ook met een goedkope buitenlamp, bij zachte temperaturen en wind was het prijs.

Uiteraard kunnen elektrische storingen ook een invloed hebben net als luchtstromingen.

Ik zou me er niet teveel zorgen om maken en het lampje gewoon weer gebruiken. Dat het eens een paar keer nodeloos aan gaat op een nacht is geen ramp met een verbruik van 1W.

Het kunnen natuurlijk ook ronddolende geesten zijn die het ding doen afgaan >:)

Bij mij gaat in de badkamer de IR gestuurde plafondlamp ook aan bij harde wind, dus luchtstroming idd.

net nu er warme dagen zijn geweest, ik zeg dat je tocht hebt gehad, warme tocht reageert een pir ook op..

Op dinsdag 14 mei 2024 18:06:58 schreef KGE:
Bij mij gaat in de badkamer de IR gestuurde plafondlamp ook aan bij harde wind, dus luchtstroming idd.

Hetzelfde heb ik met een PIR sensor in een gangkast. Als de deur op een kier staat en door de voordeur komt tocht naar binnen, dan gaat het lampje ook aan. De PIR is een los exemplaar.

Is normaal, dat gebeurt wel meer dat die spontaan werken zonder reden. Een kleine temp verandering is al genoeg om het aan te doen gaan.

Zeg aan je vrouw dat hij dan een geest detecteerde... :P

Het is de kunst om zo een pir sensor per lampje steeds goed af te stellen maar dat doen ze niet en hebben ze dat vast ingesteld voor alle lampen. En voor een lamp is dat niet zo erg dan gaan die soms vals een keer aan.

Als het voor een inbraak alarm is zou dat wel erg zijn maar daar gebruiken ze dan wat duurdere sensoren voor.

Zo een lampjes zijn in de regel niet af te stellen, dat is al gedaan door de fabrikant... Dus ja moet je erbij nemen dat het eens mis gaat. Je kan de sensor wel deels afplakken met zwarte tape om hem minder gevoelig te maken.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (43%)]

Goedenavond,

Dank voor alle spontane :) reacties en tips!
Ok, ik ben overtuigd.
Er stonden idd ramen t.o. elkaar open.
En dat afplakken met tape da's een goeie dat ga ik doen.

Nogmaals dank voor de reacties.

Groet,
Lampie

Beste is alu tape of heel dik zwart tape: andere kleuren kijkt de detector gewoon doorheen...