Wie heeft er ervaring met het volgende probleem of kan het verklaren.
Van een school heb ik een aantal Led beamers overgenomen, I3 L3502W ,niet veel uren gedraaid op zich en vervangen wegens touch sreens.
Ik heb er een bij een vereniging hangen.
Het zijn ultra short throw beamers, deze hangt netjes aan het pootje wat er bij hoort.
We gebruiken deze voor uitslagen bij toernooien.
De eerste beamer heeft het een half jaar uitgehouden, daarna tijdens een toernooi een gelige vlek die steeds donkerder kleurde.
Tot het bijna zwart was en de beamer ook ging ruiken.
Ik heb hem gewisseld voor een andere, identieke.
Ook deze heeft nu het zelfde probleem na misschien 8 dagen gebruikt te zijn in enkele maanden tijd.
Iemand een idee?
Nee, zeker niet, hooguit een paar honderd uur.
En een kapot, maar de 2e ook binnen hele korte tijd is raar.
ik zou eerst denken aan filters en ventilators die geweigerd hebben, maar dat nu de laser of optiek beschadigd heeft..
Het zou me niet verbazen mocht de lichtgeleider/concentratielens (tussen de laserlichtbron en de DLP) gaan verkleuren zijn, daardoor blokkeert hij wat licht (eerst blauw, vandaar de gele zone)en wordt nog warmer, waardoor het zaakje zo warm wordt dat het gaat verbranden, komt geen licht meer door en gaat stinken.
Ik denk dat het makkelijk te zien is als je het ding openschroeft.
Meestal einde verhaal.
joopv
Golden Member
Klinkt inderdaad alsof de koeling geblokkeerd of verstopt is. DLP chip is erg gevoelig voor te hoge temp en vochtigheid.
Op woensdag 15 mei 2024 23:25:29 schreef joopv:
DLP chip is erg gevoelig voor te hoge temp en vochtigheid.
de DLP is nu net niet temperatuurkritisch en is ook waterdicht.., zeker in vergelijking met LCD's, en er zit wel altijd een temperatuurbeveiling op. Aangezien er geen temperatuuralarm geweest is , en de projector niet in veilgheid gaat, lijkt het me dat de koeling ok is.
Ik ga hem uiteraard uit elkaar trekken 
Die eerste is terug gegaan, dus daar kon ik niet veel mee.
Ik heb er nog een paar liggen
dus ik wissel hem binnenkort om en kom er op terug en zal wat foto's maken.
Het meeste ben ik benieuwd wat de reden van het defect gaan kan zijn.
Misschien zet ik de helderheid iets lager, het is een wit scherm met tekst en wordt het daar te warm door?
joopv
Golden Member
Texas instruments vond het in ieder geval noodzakelijk om aparte video's te maken over het thermal management van de DMD chip
https://www.youtube.com/watch?v=iUdR6bdcqO0
https://www.ti.com/product/DLP480RE
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het klinkt mij ook in de oren als een te heet wordend (actief) optisch element.
Dus: Koeling: Lopen de fans goed? En: Is de omgeving geschikt? Niet een paar spots die veel warmte produceren dat de omgevingstemp van het ding te hoog is?
Op donderdag 16 mei 2024 08:07:06 schreef revado:
Ik ga hem uiteraard uit elkaar trekken
Die eerste is terug gegaan, dus daar kon ik niet veel mee.
Ik heb er nog een paar liggendus ik wissel hem binnenkort om en kom er op terug en zal wat foto's maken.
Het meeste ben ik benieuwd wat de reden van het defect gaan kan zijn.
Misschien zet ik de helderheid iets lager, het is een wit scherm met tekst en wordt het daar te warm door?
Hallo, als je er meerdere hebt gekocht en ze niet allemaal gebruikt, zou ik er graag een van je willen kopen 
neem contact met mij op
Op zaterdag 26 oktober 2024 06:09:26 schreef bartirf:
[...]Hallo, als je er meerdere hebt gekocht en ze niet allemaal gebruikt, zou ik er graag een van je willen kopen
neem contact met mij op
Er staat geen mailadres in je profiel...
Mail mij maar even.