Hallo iedereen,
ik heb een luchtontvochtiger welke niets meer doet. Na openen kwam ik tot de conclusie dat beide zekeringen nog heel zijn. Op de print zit ook een 7805 (op koelvin) welke geen ingangsspanning krijgt. De voeding is schakelend opgebouwd rond U1 (THX202H - switching power controller IC).
Nu gebeurt het rare, als ik met mijn multimeter meet vanaf de L1 (of N) en meet tov pin 5 (VCC) van het IC, start de schakeling ineens op en werkt het toestel.
Trek ik de stekker uit en steek ik deze terug in, werkt er niets meer. Meet in opnieuw de spanning tussen L1 (of N) en pin 5 start hij weer.
Heeft iemand een idée waar dit probleem kan zitten?
Het IC zit rechtsboven met bijhorende componenten op de print.
Losse soldering?
Je maakt door de meetpen het contact weer goed (heb ik ook eens gehad bij een mengtafel).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat mij betreft is de opstart-weerstand de verdachte.
Er zit vaak een weerstand van enkele honderden kOhms (ook vaak 2 in serie) tussen de +320V en de VCC van de voeding. Die schijnen nog wel eens uit te fikken.
Hier zou dat wel eens R1+R2 kunnen zijn. Volgens mij zijn die groen op het eind, dus mega-ohms.
Andere verdachte kan de condensator over die VCC voeding zijn. Dat zou dan EC6 zijn. (controleer dat met de continuiteitstest: jij weet waar die voedings pinnen zitten.)
Oh... Meestal honderden kiloohms voor die weerstanden... Dus 220k of zoiets. Maar hier zie ik er twee van 2.2M in serie: 4.4M! Dan scheelt een 10M multimeter nogal! Alsin kan genoeg zijn om hem gestart te krijgen!
[Bericht gewijzigd door rew op (38%)]
Op vrijdag 17 mei 2024 07:53:15 schreef rew:
Wat mij betreft is de opstart-weerstand de verdachte.Er zit vaak een weerstand van enkele honderden kOhms (ook vaak 2 in serie) tussen de +320V en de VCC van de voeding. Die schijnen nog wel eens uit te fikken.
Hier zou dat wel eens R1+R2 kunnen zijn. Volgens mij zijn die groen op het eind, dus mega-ohms.
Andere verdachte kan de condensator over die VCC voeding zijn. Dat zou dan EC6 zijn. (controleer dat met de continuiteitstest: jij weet waar die voedings pinnen zitten.)
Oh... Meestal honderden kiloohms voor die weerstanden... Dus 220k of zoiets. Maar hier zie ik er twee van 2.2M in serie: 4.4M! Dan scheelt een 10M multimeter nogal! Alsin kan genoeg zijn om hem gestart te krijgen!
Bedankt Rew, inderdaad 1 van de 2M2 weerstanden had een oneindige (of groter als het meetbereik van mijn multimeter) weerstand, na vervanging van deze weerstand en de condensator (EC6), werkt het toestel weer. Bedankt!