In bijlage een foto van een groeplooptijdsmeting, met (denk ik) direct resultaat op een scoopbuis. Ja, de foto komt uit een oud boek. (de meting is op een luminantievertragingslijn)
Maar dat wijst er op dat er een instrument en/of opstelling was waarmee je de groepslooptijd in één /sweep op het scherm kon krijgen.

Ik ben benieuwd hoe men dat voor mekaar kreeg ( in 1967). Ik ken wel wat van meetinstrumenten en allerlei scopen, maar van een groeplooptijdscoop heb ik nog nooit wat gehoord. misschien zat het wel vervat in sommige vectornetwerk analysers, SA met trackers; maar alvast niet de mijne :-)

Iemand een idee hoe dat ging/gaat?

Ha kris van damme,

Dat is een leuke benaming groepenlooptijdscoope die houden we er in :D
Nu wil het toeval dat ik verleden week nog de groepenlooptijd van een van de midden frequentie filters voor de CO-ontvanger heb gemeten.
Ik gebruik de LFM2 van R&S ik zal later een foto plaatsen, maar ik heb ook een meet toestel van TLH.....

Voor ik een heel verhaal ophang weet je wanneer je de groepenlooptijd wilt weten ?
Met andere woorden welke informatie geeft deze meting......

Groet,
Henk.

Ha 575,

Leuk dat je die noemt ik heb de LDS3 en de LDE3 zender en ontvanger maar dat is niet voor hoogfrequent maar telecom ISDN/telefonie .

Kijk ik kan wel vertellen hoe je een looptijd meetplaats bouwt met een AM modulator waarvan je uiteindelijk de,
zijband amplitude en fase meet in relatie tot elkaar.
De benaming zegt het al groepenlooptijd gaat over een groep van frequenties wanneer van belang bijvoorbeeld de foto die @TS laat zien.
Je wil graag weten als je door een transmissie systeem gaat of voor alle frequenties de vertraging gelijk is !
Dus evenveel (in relatie tot de absolute frequentie) vertraging voor de 50 Hz raster synchronisatie puls als voor de hoge helderheid tonen.

Groet,
Henk.

Op vrijdag 17 mei 2024 18:41:14 schreef electron920:
..

Voor ik een heel verhaal ophang weet je wanneer je de groepenlooptijd wilt weten ?
Met andere woorden welke informatie geeft deze meting......

.

hola een ingangsexamen :-) , Wel in dit geval(de vertragingslijn dus) ..en in mensentaal: de groepslooptijd geeft je een inzicht hoe goed impulsvormige signalen door de lijn komen. Enkel Bij een constante looptijd over het bedoelde frequentiegebied raakt het signaal er onvervormd door. op de foto hierboven zie je dat voor hogere frequenties de looptijd wat korter is, wat maakt dat een blokgolf wat "aangescherpt" wordt, wat voor een Y signaal zelfs gunstig is.

Op vrijdag 17 mei 2024 18:41:14 schreef electron920:

Ik gebruik de LFM2 van R&S ik zal later een foto plaatsen, maar ik heb ook een meet toestel van TLH.....

R&S ? het verbaasd me niet dat we bij die dure club uitkomen..

Ha kris van damme,

Dat is niet de eigenschap van groepenlooptijd het gaat om het niet-lineaire fase verloop t Group Delay = -dφ / dw
Je kunt dit in jou foto mooi zien naarmate je meer naar de flank van het allpass filter (vertragingslijn) komt loopt de,
afwijking in de vertraging op dit kan positief maar zoals in jou foto ook negatief zijn.

De meetmethode kan punt voor punt denk aan een vector voltmeter je maakt dan een tabel frequentie / fase en berekend de delta.
Om dit sneller te doen heeft men een methode bedacht je moduleerd de sweep met een zeg 10 kHz signaal en,
meet de fase tussen de twee zijbanden.
Op deze manier kan je een transmissie pad snel analyseren dit kan een component zijn maar een satelliet verbinding.

Vandaag de dag wordt deze methode nauwelijks meer gebruikt en meet je met de VNA de S21 parameter dus direct de fase,
dus eigenlijk terug naar het begin.
Omdat we digitaliseren en de waarde kunnen opslaan kan je rekenen en tekenen.
De lijn op de display vertegenwoordigt direct de groepenlooptijd......

Groet
Henk.