Eduard2
Golden Member
Beste forumleden,
Hoe begin ik aan een verkenning van ESPhome met een Rapberry pico-w? De filmpjes op internet hebben nog geen resultaat opgeleverd. Via addons werd ESPhome(dev) dashboard binnen Home Automation geïnstalleerd.
Heeft iemand met succes een Raspberry Pico-w via ESPhome gekoppeld aan Home Automation?
Bestaat er een tekst of een boek waarin de methode staat uitgelegd?
Vriendelijke groeten,
Eduard
Deze gelezen?
https://esphome.io/components/rp2040
https://github.com/maxgerhardt/platform-raspberrypi
Heb je de goede Pico W?
Eduard2
Golden Member
Goede middag K7Jz,
Vermoedelijk heb ik een echte Raspberry Pico W. De naam Raspberry Pi Pico W gevolgd door het copyright teken en 2022 staat op het groene printje. Het printje heeft een een afgeschermd rechthoekje. Die afscherming is in metaal maar welke chip eronder zit valt niet te achterhalen. Vermoedelijk is het een originele Pico W. Hij werd aangekocht in Nederland bij een firma met goede reputatie.
De kans dat ik iets fout doe is veel groter. Voorlopig kan ik niet veel meer dan een zoveelste filmpje bekijken en opvolgen. Met wat geluk ontmoet ik vroeg of laat een treffer.
Is het zinvol een ESP32 aan te schaffen en daarmee de volgende stappen te zetten? Ik heb geen enkele ervaring met die processor maar het is de favoriet in de meeste filmpjes. Op die manier kan ik mogelijk een groot probleem in twee kleinere splitsen die meer kans op een oplossing bieden. Ook dan kom ik in een domein dat beschreven staat in een boek uitgegeven bij Elektor. (auteur K. Vervloesem)
Hulp is welkom.
Vriendelijke groeten,
Eduard
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Heb je al wel ESPHome met een ESP8266 aan de gang?
Want het is niet duidelijk aan de vraagstelling waar het misgaat bij jouw.
Het programmeren van een Pico-W gaat op dezelfde manier al seen ESP32 of ESP8266
[Bericht gewijzigd door marcob op (25%)]
Hoe heb je die pico van de juiste software voorzien? En wat lukt er precies niet?
Ik zou zeker een paar ESP32 varianten proberen. Het zijn geen wereldschokkende bedragen en voor de hobby komen ze altijd van pas of kan je ze leuk weggeven.
Als je geen ruimte- of batterijbeperkingen hebt zou ik zeker de bordjes adviseren waar al pinnen en USB op zit. Dan kan je met grote zekerheid de eerste stappen uitvoeren.
Vanaf een €7 https://www.tinytronics.nl/nl/development-boards/microcontroller-board…
Eduard2
Golden Member
Goede avond,
@marcob: Ik heb nog niets getest met de combinatie ESPhome + ESP2866 en ook niet met ESPhome + ESP32. Ik bezit geen 2866 en ook geen ESP32. Geen probleem die aan te kopen als de zaak daarmee eenvoudiger wordt. Met de gewone (niet W) versie van de pico heb ik eerder al andere dingen geprogrammeerd dmv de SDK kit.
@K7Jz: Dit prentje geeft al een idee waar het fout loopt. Ik ben er haast zeker van dat ik iets fout doe. De Raspberry pi3B+ met daarop HomeAssistant staat op zolder. Vanaf het gelijkvloers bekijk ik de aangesloten dingen met met Ubuntu 22.04 desktop pc. In teksten over het installeren van de pico-w staat die te verbinden via USB. Zowel de Rpi3B+ als de desktop hebben USB poorten. Vandaag heb ik zowel inpluggen in pc als in de Rpi3B+ uitgeprobeerd.
Jammer, maar nog zonder resultaat. Het is een beetje gokken hoe het moet. Deze afbeelding toont de stand van zaken:
Verder klikken op meerdere punten in het secondair menu leidt naar foutmeldingen. De leverancier die u opnoemt is ook de leverancier van mijn pico-w. Ik merk dat hij het model ESP32 getekend op de omslag van het boek van K. Vervloesem in huis heeft. Bij Elektor is de elektronische versie van dat boek te koop. De inhoudsopgave vertelt dat er voor mij een hoop nieuwe dingen in staan. Ik ga er mee aan de slag in de hoop van wat meer doorzicht in de materie te krijgen. Morgen gaan beide bestellingen de deur uit. Hoe het ook afloopt; ik zorg voor een terugmelding.
Ieder bedankt voor de hulp.
Wordt vervolgd,
Eduard
Op dat plaatje zie ik geen enkele fout, ja ... het bord is offline, maar dat is logisch als je hem nog niet van firmware voorzien hebt.
Je moet vanaf dat punt in ieder geval verder door op de 'install' knop te klikken. De fouten die je dan eventueel krijgt zijn interessant.
Eduard2
Golden Member
Dag Sine,
Uw uitleg geeft me meer overtuiging dat ik ergens iets fout doe in de installatieprocedure.
Na het kiezen van "install" gevolgd door "manual install" kom ik in dit scherm:
Het is onduidelijk hoe en welke bestanden naar de pico-w moeten worden gesleept. De tekst in blauwe letters leidt naar:
Uit eerder programmeerwerk met een gewone pico (zonder wifi) ken ik de gewoonte een .uf2 file naar de pico te slepen. Hoe bestanden met een andere file extentie via USB op de pico kunnen worden geïnstalleerd is voor mij nog een raadsel. Vermoedelijk zwemmen we in de buurt van de fout.
Bedankt voor uw tip.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Heb je wel via bijvoorbeeld de Arduino IDE software geladen op de PICO? Als dat wel lukt dan weet je in ieder geval dat USB aansluiting, drivers en instellingen goed zijn. Soms moet je ook een jumper verbinding maken om de controller in programming mode te krijgen.
paulp
I thought, I thought of everything
@K7Jz hij heeft al een .uf2 bestand op de pico gezet. Dus dat gedeelte van installatie loopt goed.
Paul
Dit lijkt op een fout in de installatie van esphome, ik zou de complete esphome addon eens verwijderen en de bestanden in /config/.storage/esphome. Daarna nieuw installeren vanuit hass.
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
Eduard2
Golden Member
Dag Sine, beste forumleden,
Graag wil ik ingaan op uw voorstel de esphome addon te herinstalleren. Eerst ging ik op zoek naar de map:"/config/.storage/esphome". Misschien loopt het hier al fout. Via Hass en daarna Terminal doorloop ik de bestanden.
map "/config/.storage" bestaat
map "/config/.storage/esphome" bestaat niet
map "/.config/esphome" bestaat wel en bevat de bestanden "picow1.yaml" en "secrets.yaml".
Het bestand "secrets.yaml" bevat de SSID en het wachtwoord van mijn wifi netwerk.
Kan het zijn dat Hass die bestanden op een andere plek opslaat dan deze die u aangeeft? Het bekijken van die bestanden gebeurt zonder de pico is verbonden. Fysiek verwacht ik dat "/config" en de onderliggende mappen en bestanden op de Rpi3B+ zijn opgeslagen.
Vriendelijke groeten,
Eduard
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Het gaat niet om het installeren, maar om het schrobben van wat er achtergebleven is.
Die pico1W.yaml weg kiepen, de rest kun je laten staan.
Eduard2
Golden Member
Dag Sine,
Stap voor stap ging ik verder met slopen en heropbouwen. Uiteindelijk werd alles weggehaald en de ESPhome add-on opnieuw geïnstalleerd. Ik heb een vaag vermoeden waar het fout loopt. De Rpi3B+ is voorzien van een 16 GB SD kaart. Die combinatie werkt al een paar maand dag en nacht maar veel stelt dat werk niet voor. Het installeren van de ESPhome add-on duurde erg lang (minstens een half uur maar wellicht nog langer) maar kwam tot een goed eind. Het toevoegen van de pico-w duurde nog langer en liep veel later vast dan eerdere pogingen. Dit is een schermafdruk die aangeeft waar het fout liep.
Het voelt alsof we dichter bij de oplossing komen.
Al doende kreeg ik het idee dit experiment te stoppen en verder te gaan met een afgedankte laptop. Zeker geen topmodel maar wel een pak sneller en met meer geheugen de Rpi3B+. Op die manier is er ook maar 1 computer + de pico aanwezig. Dat maakt de zaken wat eenvoudiger. Tijdens de experimenten schakel ik de Rpi3B+ spanningsloos zodat die niet stoort.
Wat denk je van deze aanpak? Mocht de opstart met de laptop werken dan heb ik een werkende basis. Daarna kan worden uitgekeken naar een linux computertje met meer spierkracht dan de Rpi3B+
Vriendelijke groeten,
Eduard
Eduard2
Golden Member
Dag Sine, beste forumleden,
Zonder kennis van zaken beginnen met Home Assistant is niet evident. Sinds mijn pensioendatum, bijna 12 jaar geleden, zijn er veel nieuwe methodes en technieken opgekomen. De eenvoudigste dingen aan de praat krijgen lukt. Zodra er begrippen als container software, IoT, MQTT opdagen mis ik de basis.
Eerst de basis onder de knie krijgen door studeren is de gekende methode. Het boek "Home Assistant" van auteur Udo Brandes bracht me naar het verder uitvlooien van ESPhome. Via dat traject kwam ik bij een paar boeken van auteur Koen Vervloesem, uitgegeven door Elektor.
Er is nog een hele weg te gaan maar ik merk dat ik wat meer inzicht krijg in de werking van de dingen. Als test werd op een losstaande pc een ESP32 geparametreerd en het resultaat is zichtbaar via Home Assistant.
Iedereen bedankt voor de tips en het advies. Als ik een volgende keer vastloop in dit project hoop ik jullie nog eens met een meer gerichte vraag te mogen storen.
Vriendelijke groeten,
Eduard