Bij een schakeling met een PIC uc die via de a/d de 5v USB spanning bewaakt/meet kwam onverwachts met een > 5.6v meting op de proppen. Nu heb ik diverse van deze schakelingen en deze is de enige met dit fenomeen. Bij het uitwisselen van de USB adapter bleef de melding weg en verplaatste deze naar de andere schakeling, USB adapter is verdachte.
Nu dacht ik deze spanning te bekijken met mijn DS1054Z Oscilloscoop, trigger op > 5.6V en wachten maar. Nu triggered deze ergens gedurende nacht ( zie foto hieronder ) .. Maar nu heb ik twijfels of wat ik denk te zien klopt ( en het enige wat ik nu denk is AHA ! zie je wel > 5.6V = adapter foutief ).
De reden van mijn twijfel, als ik mijn soldeerstation die er naast staat aangesloten op wcd ernaast, aan/uit doe krijg ik ook enorme rotzooi in het beeld te zien. Daarnaast in het schuine gele streepje deel van de afbeelding waar de spikes zitten zie je nog net wel een beetje verloop te zien en deze lijkt voor mij op de juiste plek te zitten, ik zou denken dat als de USB adapter gek gedaan zou hebben op deze afbeelding de gele lijn niet op de verstoorde plekken nog lineair zou ogen.
Hoe kan ik dus weten of hetgeen ik zie in de afbeelding rotzooi is uit de USB adapter en niet verstoring van elders ?
Gemeten zonder belasting. 1.5 mtr USB kabel.
Die storing ziet er nogal hoogfrequent uit; eigenlijk hetzelfde als wat je ziet wanneer er storing vanuit het lichtnet naar de uitgang doordringt; van onweer bijvoorbeeld, of van andere voedingen dichtbij, die worden aan- of uitgeschakeld.
Je zegt dat met een andere USB adapter die >5,6V-metingen niet voorkomen. Kun je eens zo'n andere adapter aan je scoop hangen en dan kijken wat er gebeurt als je de soldeerbout schakelt, of op iets anders wacht om te triggeren?
Want het zou kunnen dat bij er de probleem-adapter iets mis is met de ontstoormiddelen van net naar uitgang.
[plaatje hieronder is alleen voor de grap en bevat niets nieuws]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik vind dat best een hoge rimpelspanning voor een 5V USB rail. Ik denk dat de elco's niet zo vers meer zijn.
Je meet op 200mV/div een 5V signaal DC gekoppeld. Ik dacht altijd dat je zoiets moet vermijden ivm oversturen van de ingang ? Bij mijn scoop kan ik dat doen door een DC offset spanning erop te zetten en ik heb ook Tek plugins die zoiets kunnen. Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd.
Die "burst" is waarschijnlijk iets wat de draad/probe oppikt als een antenne.
die USB voeding heeft idd nogal last van rimpel..
maar om op de storingsvraag terug te komen, alles in de buurt kan inslaan, electrisch of magnetisch. dat de scoop geaard is helpt daar niet bij, het maakt het alleen maar erger.
dus opstelling doen na een scheidingstrafo (liefst twee : eentje voor de scoop, en andere voor de dut)en alle potentiële EM storingsbronnen op meters afstand houden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gemeten zonder belasting. 1.5 mtr USB kabel.
Was die rimpelmeting ook zonder belasting ? Zo ja dan zijn de elcos echt dood.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Ja, Fred, en voor de meting zal je toch ook een weerstand belasting er op ztten, met b.v.0,75 Amp belasting.
een dingetje; onbelast kan de voeding in discontinue mode draaien. dat geeft ook wat rimpel, eigenlijk geen idee van hoeveel dat mag zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 28 mei 2024 20:38:44 schreef Frederick E. Terman:
[plaatje hieronder is alleen voor de grap en bevat niets nieuws]
heb je de foto van TS zitten bewerken ? , ok, maar waar is de grap?
@kris: Het was grappig (voor mij als leek) dat zo'n 'rode' foto toch 'terugbewerkt' kan worden tot de gewone kleuren; er was meer kleurinfo beschikbaar dan ik eerst dacht.
Eigenlijk zou je een scope meting moeten uitvoeren in de kooi van Faraday om een nauwkeurige meting te kunnen doen. Dat zal niet makkelijk zijn. Je kan beter ver van elektrische apparatuur ziten, want elektrische apparaturen geven een elektrische veld af die jouw meting kunnen beïnvloeden.
fred101
Golden Member
Het uiteinde van de probe waarmee in aanraking komt met de te meten signaal is niet in een kooi van Faraday. Je ontvangt ook de elektrische velden en de radiogolven bij extreem lage te meten spanningen.
fred101
Golden Member
Dat probe puntje is maar 5mm lang, de rest hoort afgeschermd te zijn. Je moet wel de ground draad weghalen, dat zijn aardige antennes. Die krengen zijn er voor het gemak, wil je echt aan lage signalen meten dan heb je
A) een heel andere klasse scoop nodig
B) een andere klasse probe (Kosten meer dan jouw scoop) Een goede probe is in ieder geval niet omschakelbaar van 1x naar 10x
C) geen ground draad maar een veertje wat je over de aardring van de probe schuift. Zit bij goede probes in de accessories kit.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
... de rest hoort afgeschermd te zijn ...
Inderdaad, hoort te zijn. Is dat in sommige gevallen echter niet...
... een veertje wat je over de aardring van de probe schuift. Zit bij goede probes in de accessories kit
En is heel goed zelf te maken van een afgedankte gitaarnaar...
Het kan (na het uitsluiten van de elko's in die adapter!) geen kwaad om ook even te kijken naar de herhalingsfrequentie van de storing: als dat 100 Hz blijkt te zijn staat zowat elk netgevoed apparaat onder verdenking. Die USB-adapter is dan alleen maar de antenne die die storing doorgeeft naar je schakeling....
fred101
Golden Member
Fatbeard, dit is een andere meting, Mikos84 heeft een eigen topic waarin hij met een instapmodel van Rigol op 2mV/div met een open probe een hoop rotzooi op het scherm krijgt. Is een beetje een topic kaap
Dit is heel erg een topic kaap.
De TS van dit topic heeft denk ik al wel antwoord op zijn vraag. Dus deze mag wel dicht.
Mocht dat niet zo zijn maak ik het topic op verzoek graag weer open.