Ik probeerde vandaag een deurbel gong aan te sluiten. Deze is 8 volt AC. We hebben hier een Etaf Scheltransformator, welke volgens specificaties 3, 5, 8 volt geeft. Nu heb ik met de multimter 12 volt op de 8 voltpunt gemeten.

Ik sloot de gongbel aan, (dit is een simpele deurbel) maar deze trilt alleen maar. Hij slaat niet tegen de gong zelf aan en er komt dus geen geluid, alleen een trilling.

De gong deurbel is nieuw. HONEYWELL deurbel gong 8V 85dB 400mA - Friedland zwart (D792)

Het schroefje stellen heeft geen resultaat.

Wat kan hier mis zijn?

https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401010827-jpeg.jpg

Foto van Etaf (heeft zelfde specificaties)

https://dbcor68boruxq.cloudfront.net/original/2X/b/b9b6eb2d3fee4fa5ef919399a208730d0fa7e42e.jpeg

[Bericht gewijzigd door Alexandra11 op (11%)]

Eerste wat me te binnen schiet:

Gong is gelijkspanning en trafo geeft wisselspanning? En anders krijgt te gong gewoon te weinig spanning door bijvoorbeeld een slecht belknopje.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (34%)]

Tja..... de trafo kan 500mA leveren, de bel is 400mA dat zou moeten werken.

• Meet eens de spanning op het moment er op de bel wordt gedrukt op de trafo.
  • Meet eens de spanning op het moment er op de bel wordt gedrukt bij de bel zelf.

Mogelijk komt er te weinig spanning aan bij de bel door lange bedrading=meer weerstand.

Trafo en bel passen bij elkaar.

Dit is overigens een schel en geen gong, in de regel zijn die schellen verre van kritisch wat aangelegde spanning betreft.
Ik neem aan dat je drukker een gewone ordinaire beldrukker is?

Op zaterdag 1 juni 2024 15:59:39 schreef Ex-fietser:
Eerste wat me te binnen schiet:

Gong is gelijkspanning en trafo geeft wisselspanning? En anders krijgt te gong gewoon te weinig spanning door bijvoorbeeld een slecht belknopje.

https://www.elektramat.nl/honeywell-deurbel-gong-8v-85db-400ma-friedla…

Die is AC ! en het is geen gong!

Op zaterdag 1 juni 2024 16:04:17 schreef Sine:
Trafo en bel passen bij elkaar.

Dit is overigens een schel en geen gong, in de regel zijn die schellen verre van kritisch wat aangelegde spanning betreft.
Ik neem aan dat je drukker een gewone ordinaire beldrukker is?

Ja, oridnaire drukker ook bestelt bij Elektromat, samen met de Gong.

Ik vind het apart dat het pinntje niet helemaal uitslaat. Ik heb in de bel zelf gekeken, het pinnetje bewogen, dat lijkt soepel te gaan. Dus ik heb echt geen idee.

Het kan natuurlijk dat het ding stuk is.

Je zou hem als test even met een paar draadjes direct aan de trafo kunnen knopen.

Dit is ook de enige bel in je installatie? Die trafo is namelijk te licht as er nog ergens een bel aan hangt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]

Op zaterdag 1 juni 2024 16:04:33 schreef vergeten:
[...]

https://www.elektramat.nl/honeywell-deurbel-gong-8v-85db-400ma-friedla…

Die is AC ! en het is geen gong!

Ik heb de bel direct op de transformator aangesloten, zonder drukker, en hetzelfde resultaat.

Op zaterdag 1 juni 2024 16:12:34 schreef Sine:
Het kan natuurlijk dat het ding stuk is.

Je zou hem als test even met een paar draadjes direct aan de trafo kunnen knopen.

Dit is ook de enige bel in je installatie? Die trafo is namelijk te licht as er nog ergens een bel aan hangt.

- Heb direct gekoppelt aan trafo: zelfde resultaat
- Het is de enige bel.

Kan die schel/gong dan stuk zijn? ik zou het verder ook niet weten

Tja, dat of de trafo, maar dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Bij die trafo's is het overigens normaal dat ze een hogere open klemspanning hebben.

Hij werkt nu!

Ik heb nogmaals de bel uit elkaar gehaald, en het pinnetje een flink aantal maal heen en weer bewogen. Daarna aangesloten, en waarempel, hij doet het nu!

Nog bedankt voor alle antwoorden.

Fijn! Gelukkig ook want ik wou net zeggen dat hij wel op 230V kon :7

Op zaterdag 1 juni 2024 16:32:53 schreef Alexandra11:
Hij werkt nu!

Ik heb nogmaals de bel uit elkaar gehaald, en het pinnetje een flink aantal maal heen en weer bewogen. Daarna aangesloten, en waarempel, hij doet het nu!

Dan heeft er mechanisch wat "vast" gezeten in de bel.

die ronde schel bellen werken wel vaker niet als de schel te vast is gedraaid of het "hamertje" wat tegen de bel tikt kan niet vrij bewegen. vaak zit er ook een onder en boven op de bel ondanks dat deze rond is. overigens is de trafo vrij krap met 0,5A terwijl de bel 0,4A trekt, maar deze trafo is nog voor 220V gemaakt dus geeft meer spanning af dus de stroom zal de 0,5 ook wel halen. komt er een bel bij dan zeker die trafo vervangen.

Sfstellen gaat normaliter door de schaal te verdraaien...