Even een noodkreet van/voor de buurvrouw

Haar Samsung koel/vriescombinatie (waarvan het typenummer een mysterie is: staat niet in de handleidingof op de kast) heeft een probleem in de vriezer: er staat veel ijs in.
Koelt prima, alleen al dat ijs en condenswater...
Er zal vast aan de achter/onderkant een typeplaatje zitten, maar een volle kast in een volle woning ga ik niet ff verplaatsen...

Tweedeurs, vriezer onder, ca 70cm breed en ca 180cm hoog. Digitaal display, instelbare temperatuur, snelvries, eco en vakantieknop, automatische ontdooiing, the works.
Heeft een (niet gebruikte) watertap in de koelkast deur en twee draaibare(?!) ijsblokjes laatjes in de vriezer.

Die "handleiding" heeft nummer DA68-01281M.
Er wordt in die handleiding bij de probleemoplossingen gewag gemaakt van een luchtuitlaat die 'aangesloten' moet zijn, alleen nergens staat waar die uitlaat zit en waarop die moet zijn aangesloten...
Bij de waarschuwingen/veiligheidsvoorschriften staat letterlijk "blokkeer de ventilatieopeningen van het apparaat en de behuizing niet", alleen staat wederonn nergens waar die openingen dan zitten; ik heb ze ook niet gevonden...

Wie herkent dit apparaat uit de omschrijving en/of het probleem?
Sterker nog,, wie weet wat er aan de hand is en hoe het op te lossen?

In vriezer OF koelruimte links onderin zit type plaatje, maar vermoed een NO Frost. dus goed ontdooien en achterplaat in vriezer verwijderen. er zit een ontdooi element in en die thermische veiligheid kan er uit liggen...

Op die sticker staat type FL39WBMS, maar daar kom ik ook niet verder mee.

Een ervaren koelkastmonteur in de regio Amsterdam oud west die daar een offerte tegenaan wil gooien?

Denk dat het typeplaatje verkeerd is gelezen, koelkasten van samsung beginnen met RL.

RL39WBMS zal het zijn....

Kijk, dat helpt: service manual gevonden.
Sticker was wat vaag en ik was de loupe vergeten.

Ga er 'even' op zitten broeden, misschien ga ik morgen wel 'even' proberen de oorzaak boven tafel te krijgen. Onderdelen heb ik nog niet gevonden in NL, wel in de UK.

Ijs of sneeuw?
Ijs duidt op ontdooiwater dat niet weg geraakt. Goot verstropt of drg.
Sneeuw duidt op valse lucht. Deurrubber niet goed sluitend of deur op een keertje eens niet goed dicht geweest. Of de ontdooiing die niet goed functioneert maar dan is de klacht eerder dat de temperatuur niet gehaald wordt wegens te fel dichtgevrozen.

Wel jammer dat dat clickview niet werkt hier (Firefox, Linux Mint): het plaatje kan ik alleen zoomen en verplaatsen, de linkjes staan allemaal (deels over elkaar heen) aan de bovenkant van het plaatje.
Alweer een voorbeeld van teveel aannames door een aplaio*) zonder toezicht.

*) aankomend plaatsvervangend leerling assistent in opleiding

Werkt hier in FF (win10) prima...