Goedemorgen allen,

het is lang geleden dat ik hier geweest ben, maar ik heb een vraagje.

ik heb een magneetboormachine, die het niet meer doet. ik ben een beginner als het gaat om elektronica.

heb de standaard dingen wel gecontroleerd als is er spanning waar er moet zijn etc.

nu viel mijn oog op een weerstand op de printplaat omdat hier een beetje zwart op lijkt te zitten. Zie de foto, linkerkant

de ringen zijn bruin-zwart-bruin dus dat zou dan 100 ohm moeten zijn. Klopt dat?

nu heb ik em doorgemeten, en ik meet 12,7 ohm. Vraag: meet ik hem goed? (ik meet niet vaak weerstand met de multimeter)

alle hulp wordt gewaardeerd.

die 100 ohm lijkt te kloppen, maar een weerstand maak je beter langs één kant los als je hem meet. Niet meten in de schakeling. Er staan mogelijk nog impedanties parallel als je de weerstand in het circuit meet waardoor je een afwijkende waarde krijgt...

In principe meet je wel goed. Je meet alleen wel, 'niet alleen de weerstand' maar een waarschijnlijk een hoop andere componenten mee. Die weerstand zit ook via de printsporen aan andere onderdelen verbonden.

Dus die 12,7 ohm zegt eigenlijk maar weinig. Om de weerstand goed te meten zul je 1 kant moeten los solderen en dan dezelfde meting nogmaals moeten doen.

Maar als ik de weerstand op de foto zie lijkt die helemaal niet defect. Hij lijkt alleen een beetje vies door stof aangetrokken door de waarschijnlijk hoge spanning waarop het circuit waarin de weerstand zich bevindt werkt.

zou het kunnen dat hier een seriecondensatorvoeding gebruikt is ?

Zo ja, zeker daar gele blokje checken. Indien het een seriecondensatorvoeding gaan die vaak in capaciteit achteruit.
Maak anders eens een foto vd tekst op dat gele blokje

Op woensdag 5 juni 2024 10:13:39 schreef kris van damme:
zou het kunnen dat hier ene seriecondensatorvoeding gebruikt is ?

Zo ja, zeker dar gele blokje checken. Indien het een seriecondensatorvoeding gaan die vaak in capaciteit achteruit.