Goedemorgen allen,

het is lang geleden dat ik hier geweest ben, maar ik heb een vraagje.

ik heb een magneetboormachine, die het niet meer doet. ik ben een beginner als het gaat om elektronica.

heb de standaard dingen wel gecontroleerd als is er spanning waar er moet zijn etc.

nu viel mijn oog op een weerstand op de printplaat omdat hier een beetje zwart op lijkt te zitten. Zie de foto, linkerkant

de ringen zijn bruin-zwart-bruin dus dat zou dan 100 ohm moeten zijn. Klopt dat?

nu heb ik em doorgemeten, en ik meet 12,7 ohm. Vraag: meet ik hem goed? (ik meet niet vaak weerstand met de multimeter)

alle hulp wordt gewaardeerd.

die 100 ohm lijkt te kloppen, maar een weerstand maak je beter langs één kant los als je hem meet. Niet meten in de schakeling. Er staan mogelijk nog impedanties parallel als je de weerstand in het circuit meet waardoor je een afwijkende waarde krijgt...

In principe meet je wel goed. Je meet alleen wel, 'niet alleen de weerstand' maar een waarschijnlijk een hoop andere componenten mee. Die weerstand zit ook via de printsporen aan andere onderdelen verbonden.

Dus die 12,7 ohm zegt eigenlijk maar weinig. Om de weerstand goed te meten zul je 1 kant moeten los solderen en dan dezelfde meting nogmaals moeten doen.

Maar als ik de weerstand op de foto zie lijkt die helemaal niet defect. Hij lijkt alleen een beetje vies door stof aangetrokken door de waarschijnlijk hoge spanning waarop het circuit waarin de weerstand zich bevindt werkt.

zou het kunnen dat hier een seriecondensatorvoeding gebruikt is ?

Zo ja, zeker daar gele blokje checken. Indien het een seriecondensatorvoeding gaan die vaak in capaciteit achteruit.
Maak anders eens een foto vd tekst op dat gele blokje

Op woensdag 5 juni 2024 10:13:39 schreef kris van damme:
zou het kunnen dat hier ene seriecondensatorvoeding gebruikt is ?

Zo ja, zeker dar gele blokje checken. Indien het een seriecondensatorvoeding gaan die vaak in capaciteit achteruit.
Maak andesd eens een foto vd tekst op dat gele blokje

Ik vermoed ook dat het wel eens die gele condensator kan zijn.

bedankt allemaal voor de snelle reacties!

ik ben ermee eens dat de weerstand er verder niet 'slecht' uitziet. in mijn beperkte ervaring is een kapotte weerstand vaak ook opgezwollen. deze is inderdaad alleen ietsje zwart maar dat lijkt meer van buitenaf te komen dan van binnenuit.

ik heb een foto gemaakt van het gele blokje:

en 1 van het gehele printplaatje:

kan ik het gele blokje doormeten, en zo ja: hoe?

bedankt nogmaals!

met een capaciteitsmeter, maar die heb je waarschijnlijk niet in huis. anders meteen vervangen, kost niet veel.

Let wel op dat er "X2" bij de specs moet staan. Er is ook X1, of dat beter of slechter is, dat weet ik niet uit m'n hoofd. (Er is dus "geen rating", X1, X2, Y1, Y2 en "geen rating" of een "Yx" rating is NIET goed. En het is zo dat je X1 voor X2 in de plaats kan zetten of andersom. Maar slechts 1 van de richtingen mag, de andere niet. )

edit: OK. Opgezocht. X1 is strenger. Dus X1 mag voor X2 in de plaats maar niet andersom.

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Als Wilfred88 in de buurt van Hoensbroek woont dan kan ik die condensator wel doormeten.
Een vraag wat is een magneetboormachine?

Een soort van kolomboor maar geen tafel en de voet is magnetisch.

De weerstand zit in serie met de condensator dus waarschijnlijk een serie voeding. Gewoon die condensator vervangen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (48%)]

Op woensdag 5 juni 2024 13:30:55 schreef winands:

Een vraag wat is een magneetboormachine?

een populair stuk gereedschap in misdaadfilms :-) bvb om in een vertikale kluisdeur te boren.

bedankt voor al jullie reacties.

de gehele printplaat kan ik nieuw kopen voor 50 euro, bij de fabrikant. dat is wellicht duurder dan het gele blokje maar scheelt me wel tijd. Ik moet weer snel kluizen openbreken ;-)

Ik wil vooral zeker weten dat ik het juiste onderdeel vervang.

het principe is vrij simpel, de printplaat stuurt de motor aan en er zitten een paar voorwaarden en instellingen in. Thermische beveiliging, snelheidsregeling van de motor, koppel beveiliging.

zou ik nog even rechtstreeks op de motor spanning kunnen zetten? zodat ik zeker weet dat die goed is? En zo ja, wat voor spanning en op welke draden? zie onderstaand het elektrisch schema van de machine:

Had nog nooit van een magneetboormachine gehoord.
Ook maar een gegoogeld.
Weer wat geleerd.

Wordt veel in de metaal indrustrie gebruikt.

De voet zit een elektromagneet in.

Eigenlijk zijn het geen boren maar een soort van frezen..

Wij boren er gaten mee in een chassis van een truck.

https://one-welding.be/boorfrees-21-mm-centerpunt-voor-mac-tool-onw-35…