Hi Allemaal,

Ik heb een oude machine (koffiebrander) uit italie met vreemde kleuren draad waar ik niet uit kom. Het is een krachtstroom aansluiting met 4 draden. Gek genoeg lijken de 4 kleuren wel op de italiaanse vlag..

Rood
Groen
Wit
Grijs

Ik wil deze aansluiten op 5 polige stekker als dit mogelijk is.

Wie heeft hier ervaring mee en wat zouden de kleuren betekenen?

Op woensdag 5 juni 2024 12:30:23 schreef mauricede_jong:
Hi Allemaal,

Ik heb een oude machine (koffiebrander) uit italie met vreemde kleuren draad waar ik niet uit kom. Het is een krachtstroom aansluiting met 4 draden. Gek genoeg lijken de 4 kleuren wel op de italiaanse vlag..

Rood
Groen
Wit
Grijs

Ik wil deze aansluiten op 5 polige stekker als dit mogelijk is.

Wie heeft hier ervaring mee en wat zouden de kleuren betekenen?

Ik heb een doos met kleurpotloden en daar zitten die kleuren ook in......
Misschien zouden een merk en modelnummer of naam wat kunnen helpen.....

Meet de impedanties tussen de verschillende draden eens, dat geeft waarschijnlijk al een stevige hint.
En anders zou ik gokken; groen = aarde, en de andere drie zijn fasedraden. Zie je een indicatie dat de machine voor 380V geschikt was? Niet zeker dat dat in die tijd al gebruikelijk was.

Op woensdag 5 juni 2024 12:40:13 schreef KellyDK:
Meet de impedanties tussen de verschillende draden eens, dat geeft waarschijnlijk al een stevige hint.
En anders zou ik gokken; groen = aarde, en de andere drie zijn fasedraden. Zie je een indicatie dat de machine voor 380V geschikt was? Niet zeker dat dat in die tijd al gebruikelijk was.

De getoonde steker heeft vier pennen. Dan zijn er nog wat mogelijkheden. Jammer dat niet is aangegeven hoe de vier draden in de steker waren aangesloten.
Drie fasen, geen nul of geen aarde aangesloten zou kunnen....

Op woensdag 5 juni 2024 12:40:13 schreef KellyDK:

Waarom groen? In NL was het dan weer grijs en als je gokte dat groen een veilige draad was, kreeg je wel een opdoffer.....

Vroeger waren er meerdere landen die rood als aarde gebruikten bv oost Duitsland. Meet welke draad er aan de aarde zit, de andere 3 zijn de fasen en maakt de volgorde niet uit of er moet al een 3fasen motortje in zitten.

Voor de zekerheid toch even controleren of het ding geschikt is voor een net van 3x400V, eventueel voor een net van 3x230 V, je sprak immers van 1950.

Op woensdag 5 juni 2024 12:49:28 schreef buzzy:
[...]Waarom groen? In NL was het dan weer grijs en als je gokte dat groen een veilige draad was, kreeg je wel een opdoffer.....

In België was volgens mij rood fase, grijs neuter, groen (of ongeisoleerd) aarde.
Als je drie fasen had, was het rood-zwart-zwart voor de fasen.

Je kunt sowieso de draad voor de aarde vaststellen met de ohm meter.

Middenpin zou iets langer en dikker als de rest moeten zijn, is dan de aardpin.
Steker komt uit begin jaren '50.

De middelste punt is iets langer en daar zat de rode draad in (ik denk aarde?)

Zie foto ook van de aan sluiting.

Zie ook foto van de motor.

Het zijn waarschijnlijk drie fases en aarde, welke draad de aarde is moet je met een ohm-meter al snel achter kunnen komen.

Op woensdag 5 juni 2024 13:12:57 schreef KellyDK:
[...]
In België was volgens mij rood fase, grijs neuter, groen (of ongeisoleerd) aarde.

In NL was het weer anders, groen was fase, rood neuter en grijs aarde.
Je zal denken dat groen veilig maar daar kon je juist een optater van krijgen (welke halve zool dat ooit verzonnen heeft....)

Op woensdag 5 juni 2024 16:13:00 schreef Thevel:
[...]In NL was het weer anders, groen was fase, rood neuter en grijs aarde.
Je zal denken dat groen veilig maar daar kon je juist een optater van krijgen (welke halve zool dat ooit verzonnen heeft....)

Het typeplaatje geeft 380 Volt aan. Voor mij is het nooit duidelijk of elke winding dan 380 mag/moet hebben en de zaak in driehoek wordt aangesloten. Als de windingen voor 220 Volt zijn moeten ze dan weer in ster staan, althans op een net 230/400 Volt.
Het sterpunt hoeft dan niet te worden aangesloten op een nulleider.
De draairichting pas je eventueel aan door twee fasedraden van plaats te verwisselen.

Aarde is rood. De andere drie kan ik dan gewoon aansluiten alszijnde fases?

Geen nul dan. (normaal blauwe draad)

Ja,

Kan hooguit zijn dat je 2 fasen moet omwisselen ivm draairichting...

Top ga ik dat proberen! Ik laat morgen de resulaten weten :-)

even testen of de draairichting wel goed is, anders 2 fasen omdraaien.