Ik ben bezig met een extra alarm systeem voor de camper. Er zit een auto alarm ingebouwd.
Ik heb hier al eens iets over gevraagd en uiteindelijk (dacht ik) de juiste manier gevonden te hebben.

Helaas kom ik er nu achter dat het iets minder handig werkt dan ik gehoopt had.

Ik heb voordat ik een eigen printplaat ontworpen heb met de multimeter gemeten hoe ik kon achterhalen of het alarm aan of uit ging.

Zodra je op de afstandbediening het alarm aanzet, komt tussen GND en een witte kabel 12v te staan.
Zodra je op de afstandbediening het alarm uitzet, komt tussen GND en een groene kabel 12v te staan.

Top! Dit signaal kan ik met 2 optocoupler (PC817C-S) uitlezen dus prima oplossing!
Helaas, met de ESP32 lees ik het signaal uit, maar nu merk ik dat zodra het alarm aan of uitgaat, er direct erna op de andere kabel ook een hoog signaal wordt doorgegeven.

Met de multimeter talloze keren gemeten en waar op de "juiste" kabel 12v gemeten wordt met de multimeter, meet ik bij de "onjuiste" kabel maar 1.5v.
Nu kan het zijn dat de multimeter te langzaam is, maar het signaal blijft naar schatting ongeveer een halve seconde hoog.

In code worden beide signalen dus als "aan" opgemerkt.
Zojuist gemeten of ik nergens kortsluiting meet, en nu meet ik tussen de witte en groene draad ongeveer 5 ohm.
Zodra ik de connector naar de centrale vergrendelingsmodule (waar ik vanaf tap) uittrek, meet ik geen "kortsluiting" meer. Het zal dus in het motortje of zuigerje? zitten.

Nu heb ik helaas geen oscilloscoop (die nu denk ik heel handig was geweest), maar misschien doe ik iets verkeerd.

Ik heb het schema van de optocoupler bijgevoegd, maar als ik een screenshot van de printplaat moet bijvoegen doe ik dat graag.

Ik hoop dat iemand ziet wat ik verkeerd doe of hoe ik het kan oplossen. De hele printplaat lijkt nu netjes te werken, alleen dit (meest essentiële deel) zorgt nu voor problemen. Alvast bedankt!

Die centrale deurvergrendeling werkt met 2 spoelen of een motortje.
De motor versie meestal door ompolen, en die heeft twee draadjes.
Gezien de drie draden in jouw situatie zal er een dubbele spoel in de acuators zitten.
En die redelijk stevige spoelen geven een flinke tegen emk na het schakelen...dus een stoorpuls.
Of na je optocouplers een kleine vertraging inbouwen of 2 hele kleine relais nemen lijkt mij een oplossing.

"ChatGPT" geeft aan om een condensator tussen GND en de groene kabel, en GND en de witte kabel te plaatsen (bijvoorbeeld 10μF tot 100μF) of een diode tussen de witte draad en octocoupler en groene draad en octocoupler. Klopt dit?

Een vertraging kan maar als je snel het alarm aan en direct uitzet kan ik dit signaal "missen".
Welk "voordeel" heeft een relais? Dit schakelt langzamer?

Op donderdag 6 juni 2024 23:11:57 schreef bbuster:
"ChatGPT" geeft aan om een condensator tussen GND en de groene kabel, en GND en de witte kabel te plaatsen (bijvoorbeeld 10μF tot 100μF) of een diode tussen de witte draad en octocoupler en groene draad en octocoupler. Klopt dit?

Een vertraging kan maar als je snel het alarm aan en direct uitzet kan ik dit signaal "missen".
Welk "voordeel" heeft een relais? Dit schakelt langzamer?

ChatGPT...
Dat is nu niet echt iets waar ik op zou vertrouwen. ;(

Die relais geven een galvanische scheiding van de 2 systemen.
Even kijken of de anderen hier nog ideeën hebben.
'
Nog een andere vraag.
Als er een alarm in zit waarom dan nog een?
En zit er op dat bestaande alarm geen ledje of zo wat aan gaat als het ingeschakeld is wat je kan gebruiken?

[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]

Het bestaande alarm gaat af als de deur opengaat. Helaas is vorig jaar de camper (waar het alarm in zit) opengebroken. Dan gaat het alarm af maar is het al te laat. Mijn alarm geeft licht zodra iemand in de buurt komt en geeft licht en geluid zodra iemand aan de klink zit of de schuif voor het slot opendraait.

Verder heb ik een app gemaakt die push notificaties stuurt met meldingen over de camper.
Het alarm wil ik met het standaard alarm in- en uit laten schakelen.

Er zit een ledje in, maar dat zit boven de keuken tegenover de deur. Daar kom ik niet "gemakkelijk" bij helaas. Dit is vanuit buiten ook niet te zien. Ook om die reden heb ik een eigen led ingebouwd in de deurklink die van buitenaf direct zichtbaar is

Nu kan het zijn dat de multimeter te langzaam is, maar het signaal blijft naar schatting ongeveer een halve seconde hoog.

In het manual van je meter bij de specs hoort te staan hoe snel hij kan meten. Voor een snelle benchmeter is een halve seconde geen probleem. Als je een budget hand DMM hebt kun je dat vergeten. Een Brymen 869s zou snel genoeg kunnen zijn want die heeft een min/max/av functie die uit mijn hoofd maar 20ms nodig heeft. Andere goede DMM's hebben meestal ook zo'n functie.

Hiervoor heb je een scoop of logic probe nodig.

Mijn multimeter is een goedkope van €15 ofzo.
Een scoop zou ik zeker willen hebben maar de meeste zijn enorm duur en ver boven mijn logisch budget. Ik ben hobbyist dus €100’en uitgeven ervoor zou nutteloos zijn.

Zijn goedkope scoops (alie bv) de moeite waard?
Eigenlijk best offtopic maar voor de toekomt wellicht wel handig

Best regelmatig goede 2e handsjes te vinden, zeker de lagere frequentiebereiken niet echt duur. Alleen een stoorpuls "vangen" met een scoop vergt to wel een duurder type.

Dus zoiets is niet aan te raden?

https://www.eleshop.nl/owon-sds1104.html

Weinig aanbod 2ehands als ik zoek op “scoop”, “oscilloscoop”, “rigol” of “keyseight”

Ik heb ook een Owon,een ouder type , werkt prima als je geen gekke dingen wil doen.

Als ik het goed begrijp dan ziet de optocoupler 1.5V ook al als hoog. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar kan wel. Zo een optocoupler begint al te reageren bij 1.2V.

Ik zou de optocoupler minder gevoelig maken. Dus een hogere weerstand voor de ingangs led bijv 4K7 of 10K en evt een extra weerstand (bijv 4K7) parallel aan de ingangs led.

Een scoop gaat daar niet bij helpen trouwens. En de prijs van je multimeter zegt ook niet veel. Ook multimeters van 2.4 Euro zijn meer dan nauwkeurig genoeg. :)

Ik dacht ook dat de octocoupler te vroeg inschakelde, maar er zit al een 1k weerstand en die zou (wederom volgens chatgpt berekening) pas na 6.2v moeten inschakelen.

Met de multimeter meet ik max 1.5v.
De weerstand tussen beide signalen is 5 Ohm. Volgens mij zou dat dus die 12v gewoon door moeten laten naar het andere signaal. Maar dit is dus enorm lastig te meten via mijn multimeter.

https://www.marktplaats.nl/q/osciloscoop/ Keuze genoeg. Maar je hebt voor 200,= al een nieuwe. De bewezen "goede" Chinese merken zijn Rigol en Siglent. Dat zijn redelijk serieuze scoops geworden. Wil je een echt serieuze scoop of instap professioneel dan moet je vanaf zo'n 1500 gaan denken. Echte professionele scopes met alle opties zijn al snel +5000 en lopen door tot in de tienduizenden euros. Dit even om het in de juiste verhoudingen te zien. In dat onderste segment zijn de goedkoopste de meeste bang per buck en de duurdere (tot grofweg 1500) voornamelijk duurder door meer bandbreedte en grotere (aanraak) schermen, niet een betere kwaliteit)

Analoge scoops, grofweg 1,= a 2,= per MHz afhankelijk van wat er bij zit. (probes, manual) Groot, zwaar, de meeste goed tot erg goed qua kwaliteit maar al snel 30-50 jaar oud en ze gaan een keer kapot. De meeste (vooral oudere) zijn repareerbaar maar dat is meestal geen beginner werkje en vergt vaak erg veel meetapparatuur en kennis. Daarnaast zijn er generaties bij waarbij reparatie zelfs voor experts heeeeel erg moeilijk is met veel custom onderdelen, extenders en vaak speciale apparatuur (die alleen de fabrikant had) Maar ze zijn prima bruikbaar. Ze hebben geen tante Truus knop dus je moet wel weten hoe ze werken. Er zijn erbij waar dat nogal complex is met veel knopjes die allemaal in de goede stand moeten staan.

Digitaal, keysight, Tektronix of R&S kun je vergeten, of het wordt een 2e generatie van +20 jaar oud. 1e generatie (met CRT) zijn loeizwaar/groot en zo goed als niet te repareren (tenzij je tijd en genoeg geld hebt om de vele custom onderdelen te scoren)
De moderne lichtgewicht zoals we ze nu kennen is "generatie 3", dat begon toen de markt werd open gebroken door Rigol en wat later Siglent. Dat waren, zeg maar, hobby scopes. Dat begon zo'n, 15-20 jaar geleden. Binnen een jaar of 5 werden die spotgoedkoop en ze zijn nu nieuw zelfs goedkoper dan toen. Toen moest je op 450-500 euro rekenen voor een vergelijkbare scoop die je nu vanaf 200,= nieuw koopt.

Voor onder 100,= koop je nu ultra goedkope scoopmeters, die zijn heel erg beperkt, leuk om de voeding op rimpel te bekijken of een audio signaal te volgen. Maar heel beperkt qua trigger en als je een scoop serieus gaat gebruiken zijn trigger opties heel belangrijk.

Voor minder dan 50,= koop je gadgets/speelgoed op Ali. Meestal qua bruikbare bandbreedte en trigger mogelijkheden hooguit bruikbaar als een soort veredelde signaaltracer voor audio. Geen/nauwelijks beveiliging of afscherming.

Na een telefoontje met Eleshop voor uitleg werd mij (icm met mijn benodigd gebruik) deze aangeraden:
https://www.eleshop.nl/rigol-dho804-oscilloscoop.html

Ook omdat ik hiermee een decoder heb om bepaalde I2C, SPI etc uit te lezen wat (als ik het apparaat goed snap) wellicht ook van pas kan komen.

Een goede keuze of niet het juiste apparaat?
Ik geef nu denk ik toch liever iets meer uit voor een product waarmee ik langer kan doen

Op vrijdag 7 juni 2024 08:43:59 schreef deKees:
Ik zou de optocoupler minder gevoelig maken. Dus een hogere weerstand voor de ingangs led bijv 4K7 of 10K en evt een extra weerstand (bijv 4K7) parallel aan de ingangs led.

Een scoop gaat daar niet bij helpen trouwens. En de prijs van je multimeter zegt ook niet veel. Ook multimeters van 2.4 Euro zijn meer dan nauwkeurig genoeg. :)

Er zijn "digitale" optos, als je daar een inverter of comparator voorzet heb je een prima opstelling om de status van iets te zien.

De prijs van de multimeter zegt wel wat. Te veel om hier nu diep op in te gaan maar in zijn geval zag hij de hoog niet omdat dat maar een halve seconde duurt. (Bijna?) alle budgetmeters zijn veel te traag om dat te zien.
En daar helpt een scoop nu net wel. Die kan zoiets prima zichtbaar maken. Mijn mening is dat de scoop een van de belangrijkste hulpmiddelen is. Zeker nu ze zo goedkoop zijn geworden.

Heb de Rigol DHO804 besteld. Eens zien of ik er mee uit de voeten kan

Zou je niet gewoon een zener in serie kunnen zetten met de optocoupler en voorschakelweerstand?

Alles zit al op een printplaat dus kan dit niet zomaar toevoegen zonder de hele printplaat omzeep te helpen

Dan is er hoe dan ook een probleem...
Er zal iets aangepast moeten worden.

Bestaande weerstand voor de opto wat groter maken, en een weerstandje parallel aan de led van de opto? Dat zal de print toch niet al te erg mollen? Je zou een smdtje tussen de pootjes kunnen zetten. 680 ohm ofzo. Of 470. Of 1k. Zie maar. En dan een beetje experimenteren met de serieweerstand. Iets van 3k3 ofzo? Of 10k? Of juist 2k2?

Liefst met een 3e opto op een breadbordje uiteraard, zodat je je print niet molt.

Ik Kan er idd wel iets van weerstanden bijzetten maar het schema rigoureus aanpassen lukt helaas niet aangezien het al op een printplaat zit.

Vandaag de oscilloscoop ontvangen en direct aan de slag gegaan. Ik krijg andere waardes dan ik gehoopt had, en dat zal wellicht aan mijn onkunde liggen.

Ik heb een screenshot gemaakt van de 2 signalen. De screenshot laat zien wat er continu gebeurt. Zet ik het alarm aan of uit, zie ik zo goed als niets. Ik had wel (door de scale lager of hoger te zetten) iets van verschil, maar ik weet nog even niet hoe ik dat verschil kan "freezen". Zoals gezegd, ik weet nog niet veel van oscilloscopen.

Het is overigens een Rigol DHO804 dus mocht iemand de stappen kunnen uitleggen hoe ik dat wel voor elkaar krijg, heel graag.

Het resultaat is dus als volgt:

https://i.ibb.co/YTzpwxq/IMG-2583.jpg

De 2 lijnen zijn onder elkaar gezet (dat is me gelukt maar ik weet niet of het handig is voor het aflezen), maar het lijkt dus een sinus te zijn.

Als ik op "AUTO" klik, dan krijg ik hetzelfde te zien maar dan ingezoomd. De lijn schuift dan continu op en neer maar wel breder uitgetrokken.

Ik dacht een 0v te zien en zodra het alarm aan- of uit gaat even een 12v (of hoog).
De probes staan op x1 (maar ook geen idee of dat iets uitmaakt).

Verzoekje van mijn kant, zou je de volgende keer de foto's willen uploaden hier op de site. Ik heb al 5 keer naar je scoop plaatje willen kijken maar telkens springen die k*t advertenties er voor :(

Dit lijkt mij een 50Hz stoor/brom signaal, kijk maar rechts onder.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (18%)]

Op zaterdag 8 juni 2024 17:56:24 schreef bbuster:
Excuses!

Wat wil je eigenlijk meten ? Waar meet je over ? Heb je een schema'tje ?

Ik heb 2 draden en ground.
Als ik het alarm aan zet komt op 1 van de 2 draden 12v.
Als ik het alarm uit zet komt op de andere draad 12v.

Alleen heb ik nu het probleem dat ik in code (gemeten door 2 afzonderlijke octocouplers) bij het aan- en uitzetten op beide draden uiteindelijk 12v meet.

Ik wil dus eigenlijk inzichtelijk hebben (gedurende de tijd) op welke draad, wanneer en voor hoelang 12v komt, t.o.v. de andere draad.

Dus eigenlijk een multimeter functie maar voor 2 draden i.c.m. de tijd.
En dan zou het fijn zijn als ik de tijdlijn stil kan zetten zodra één van de 2 signalen van 0v naar 12v gaat

Ik verwacht (en excuses voor het belabberde schema), iets in deze richting te zien, waarbij 1 draad 12v krijgt voor een bepaalde tijd, en de andere draad erop "reageert". Wellicht geen exact 12v maar een bepaalde aan - uit - aan - uit.. etc.
Als ik dit "weet" kan ik in software wellicht iets bedenken om het verschil tussen aan- en uitschakeling te detecteren. Of iig te achterhalen of het via hardware (weerstand ofzo) opgelost kan worden

Mijn aansluiting:

Wit (alarm aan) -> Channel 1
Groen (alarm uit) -> Channel 2
GND -> beide probe GND connectors