hallo

Ik heb een lader van Black&Decker 36V 4Ah
Ik deed de batterij erin om te laden maar het lampje (rood) deed raar aan/uit.

Daarna niks meer,

Ik heb m open gemaakt maar zag niets op een lijkende schade.
alle condensatoren zijn heel en geen "brandsporen".
Ik dacht misschien is t de batterij 36V Lithium
heb deze parallel gekoppelt met andere batterij maar nog geen laad signaal.

Wat kan de meest voorkomende oorzaak zijn?

Tja, wat kan het niet zijn? Daar is zo niet veel van te zeggen. Begin eens met een paar duidelijke foto's van het binnenwerk.

Accu's parallel zetten om ze te laden is wellicht niet het beste plan, daar kunnen flinke stromen gaan lopen.

lampje wat raar aan/uit doet klinkt mij als een error van de accu, wat bij andere merken ook zo gaat. doen beide accu's dit op die lader? niet toevallig een machine die weinig gebruikt word en de accu lang in vrijwel lege toestand in de schuur heeft gelegen? want daar kan een accu als een liion slecht tegen en de bms in de accu zal ingrijpen. veelal ook definitief..

Had laats mijn accuboormachine die het niet meer deed.
De contacten van de accu en de oplader waren geoxydeerd.
Na goed schoonmaken alles weer werkend.
Maak er eens foto's van.

Ik heb de plus en min gemeten geeft 00.01 V aan.

Dat knipperen... Doet ie dat ook als je de accu opnieuw aansluit?

Kan je de spanning van de accu meten? De buitenste twee contacten.

Dat van "accus parallel zetten" Daar moet je mee uitkijken. Daar kan je ENORME stromen mee triggeren en de specs van de accus RUIMSCHOOTS overschrijden. (in sommige gevallen met explosies/brand tot gevolg). Kijk daarmee uit!

Dat 14 pens ic rechts onder is dat soms gebarsten?

Het bruine blokje op de tweede foto is een zekering.
Is die nog heel?

Op woensdag 12 juni 2024 12:48:14 schreef winands:
Het bruine blokje op de tweede foto is een zekering.
Is die nog heel?

ja die is heel

Op woensdag 12 juni 2024 12:43:49 schreef winands:
Dat 14 pens ic rechts onder is dat soms gebarsten?

nee die is niet gebarsten.

Op woensdag 12 juni 2024 12:05:34 schreef rew:

Dat van "accus parallel zetten" Daar moet je mee uitkijken. Daar kan je ENORME stromen mee triggeren en de specs van de accus RUIMSCHOOTS overschrijden. (in sommige gevallen met explosies/brand tot gevolg). Kijk daarmee uit!

hij knipperde alleen 1 x aan/uit
daarna niet meer

klopt ik weet had een lage spannings batterij gekoppeld

Op woensdag 12 juni 2024 12:05:34 schreef rew:

had -/+ gemeten gaf 23V

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (77%)]

Het kan dat de lader de accu niet meer wilt laden omdat de accu te ver ontladen is. 23V is erg weinig voor een 36V accu.

Op woensdag 12 juni 2024 13:36:19 schreef JR1960:
hij knipperde alleen 1 x aan/uit
daarna niet meer

Dat klinkt alsof er iets van software in de accu zit die 'm nu voorgoed afgekoppeld heeft, óf er is iets stukgegaan door het botweg koppelen met een andere accu.

Je kan een globale indruk krijgen hoe de lader er aan toe is door met een (liefst) mobiele radio op een stil stukje AM-band af te stemmen en bij de lader te houden. Bij een gekrijs/gezoem of veel ruis doet het ding in ieder geval iets. Bij een herhaaldelijk tikkend geluid is vaak de voeding aan het inzakken waardoor de voeding niet doorstart. Dat kan meerdere oorzaken hebben, maar tegenwoordig is een gare elco hier of daar al snel het probleem.

Op woensdag 12 juni 2024 13:36:19 schreef JR1960:
klopt ik weet had een lage spannings batterij gekoppeld

Helaas werkt het niet zo bij accu's: als jij 1 accu hebt die een klemspanning van 30 Volt heeft en denkt die 'even' aan een accu die 24 Volt op z'n klemmen heeft staan te hangen om 'm op te laden 'want dat verschil is niet zo groot', dan gaat er alsnog een enorme stroom lopen: accu's zijn spanningsbronnen en leveren praktisch onbegrensd stroom (afhankelijk van de gebruikte cellen, aantal cellen, leeftijd van de cellen én eventuele beschermings-elektronica in de accu).

Het zou best kunnen dat die actie een overstroom-fout opgeleverd heeft in de beschermingselektronica van de slechte accu. Hoe hard er dan ingegrepen wordt (nooit meer opladen of een flinke tijd moeten wachten) is vaak de vraag. Bij sommige accu's is opheffen van de situatie voldoende, bij andere mag je zo een paar uur wachten.

Als je pech hebt, heeft een onderdeel het begeven en kun je 'm écht nooit meer opladen (en dan weet de elektronica in de accu ook dat dat onderdeel stuk is).

Op woensdag 12 juni 2024 16:11:15 schreef necessaryevil:
Het kan dat de lader de accu niet meer wilt laden omdat de accu te ver ontladen is. 23V is erg weinig voor een 36V accu.

ja denk ik ook,is er nog een oplossing denk je?

allemaal bedankt voor de reacties...
gewoon maar dumpen en nieuwe kopen is t meest voor de hand liggende oplossing!

lader is van 2016 zo te zien, als de accu dat ook is, is de kans groter dat de accu gaar is en niet de oplader. tenzij je een andere accu hebt om te proberen.