Ik vind online alleen antwoorden die te maken hebben met het verdelen over groepen van krachtstroom. Dat is eigenlijk niet wat ik wil.. Wat ik wel bedoel is dat ik vanuit mijn meterkast de krachtstroom die naar mijn garage gaat eigenlijk in een soort Y-splitter OF naar de garage OF naar mijn kantoor wil leiden (voor een sauna). Ik zal ze nooit tegelijk gebruiken want ik zit of te zweten in de sauna of al klussend te zweten in de garage maar niet tegelijk. Is er zo'n soort splitter mogelijk? Waarbij je per keer dus de volle capaciteit gebruikt van een aansluiting. Maar dus nooit tegelijk. Ik vind het zelfs prima om een schakelaar om te zetten. Er is in de meterkast ook wel plek om een soort schakelkastje te maken. Maar ik moet even weten waarnaar ik moet zoeken/of vragen als ik zoiets wil doen. En als het af te raden is of niet mag hoor ik dat ook graag.
benleentje
Golden Member
JE zou en mag zoals onderstaande gebruiken
https://www.edutechparts.nl/product/hoofdstroomschakelaar-380v-3-fase-…
En als het af te raden is of niet mag hoor ik dat ook graag.
Het mag wel mits je goed weet hoe je dat allemaal aan moet sluiten.
Toch zou ik je dat afraden. Het lijkt mij niet handig dat als je naar de garage gaat en de schakelaar nog op sauna staat dan moet je weer terug.
En als je toch maar op 1 plaats tegelijk kan zijn dan kan je jezelf ook aanleren om eerst alles uit te zetten.
IK zou dan bv eerder een tijdklok voor op de sauna maken dat die naar een 1 uur weer automatisch uitgaat.
Kunt toch gewoon 2 aansluitingen op dezelfde groep maken?
Gebruik je ze 1 voor 1 gaat alles goed
Gebruik je ze tegelijk knalt je zekering
Als je op al je 230v wcd's de volle 16A tegelijk zou gebruiken gaat dat ook niet, toch zitten daar ook geen schakelaars tussen
Nou er gaat nu geen kabel naar kantoor.. het is dus ook letterlijk een hardware issue. Een tijdsklok verandert daar niets aan.. En teruglopen..ach ik zie het eerder andersom. Uit de sauna is schakelaar weer om. 90% vd tijd moet ie gewoon op de garage staan. Super bedankt voor je antwoord in elk geval 
Eens met DK. Ik zou het niet moeilijker maken dan nodig is. Gewoon parallel zetten zonder extra schakelaars er tussen.
Hoe zit het met de vermogens en de zekeringwaarden?
DK - mag je gewoon 2 krachtstroomkabels uit dezelfde groep laten komen? Ik dacht ergens iets splitten.. maar wellicht is het simpeler dan ik dacht. De schakelaar leek me een soort 'veiligheid' dat ik nooit de boel tegelijk aan KAN hebben.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je mag een groep gewoon met lasdozen aftakken ja, zolang je geen 25A op 2,5mm2 gaat zetten en de boel dus overbelast raakt. als je 16A groep de sauna en garage toch tegelijk moet voedden gaat vanzelf die groep eruit.
Aftakken.. das het woord wat ik zocht! Splitten suggereert dat je het door de helft doet en dat is niet wat ik bedoelde. Misschien is het ook geen ramp als de boel wel een keer perongeluk overbelast is en afslaat. Maar goed, je wilt dat natuurlijk niet. Zeker niet bij een lasklusje of halverwege een zaagklus. Vandaar mijn schakelaar verhaal maar dat is vast 'overdone'.
Zeker overdone,
Dan zou zo'n beetje elke lasdoos in je huis een probleem zijn
Verder heb je ook nog kans dat het tegelijk gewoon goed gaat
Een zaag is nagenoeg nooit 100% belast
En zodra die sauna op temperatuur is gaat het stroomverbruik ook flink terug
benleentje
Golden Member
Als je dan toch nog kabels moet trekken dan kan je ook overwegen om gewoon een extra groep in je meterkast erbij te plaatsen, dat is eigenlijk hoe het echt zou moeten.
Als je hoofdzekeringen het aankunnen wel ja
Anders klinkt 1 groep van 16 eruit beter dan het hele huis donker
Een extra groep bijplaatsen is inderdaad netter. Maar helpt het ook?
Stel dat je ze dan toch tegelijk gebruikt, kan de hoofdzekering het aan?
Daarom vroeg ik ook naar vermogens en zekeringwaarden.
Goed.. dan nu praktisch 
Uit mijn (nieuw want moest voor zonnepanelen) meterkast komt een hele dikke grijze kabel. Deze gaat in een keer naar de garage. Geen paniek voor de zonnepanelen is een andere kabel aangelegd hoor.. daar kom ik niet aan..
Maar de dikke kabel die uit de MK komt.. zo ergens 30 cm onder de MK splitten of zit er in zo'n kast iets waarmee je gewoon met een 2e kabel erin kan en vastzetten?
Dit is trouwens een foto van mijn meterkast. https://i.ibb.co/FwhZK4s/20240612-210339.jpg
Mijn schoonvader kan het wel doen (het aftakken of aansluiten).. maar ik kom graag een beetje beslagen ten ijs aangezien hij van t 'zo doen we dat nou eenmaal altijd al' soort is en ik graag zelf ook weet waar we het over hebben.
Als jullie me in beeld kunnen laten zien wat ik voor een aftakking kan gebruiken dan is dat ook welkom.
testman
iemand is aan t webshoppen geweest, de bekende eaton met chinese automaten combi.
ik zou ook zeggen maak een aparte groep bij, als je toch al tot in de meterkast gaat met de nieuwe kabel, maakt die 60cm extra ook niet meer uit. laat schoonpa zo'n kracht alamatje bijplaatsen.
Op woensdag 12 juni 2024 21:10:44 schreef JuliaJerome:
Goed.. dan nu praktischUit mijn (nieuw want moest voor zonnepanelen) meterkast komt een hele dikke grijze kabel. Deze gaat in een keer naar de garage. Geen paniek voor de zonnepanelen is een andere kabel aangelegd hoor.. daar kom ik niet aan..
Maar de dikke kabel die uit de MK komt.. zo ergens 30 cm onder de MK splitten of zit er in zo'n kast iets waarmee je gewoon met een 2e kabel erin kan en vastzetten?
Dit is trouwens een foto van mijn meterkast. https://i.ibb.co/FwhZK4s/20240612-210339.jpg
Als ik het goed begrijp, ligt er op je garagedak zonnepanelen met een omvormer die met een dikke kabel aangesloten is in de meterkast. Dan zou je ook de aftakking in de garage naar je kantoor kunnen maken met een driefasen pv-verdeler. De PV-aardlekautomaat (alamat) in de meterkast zet je samen met de extra krachtgroep (B16A/30mA alamat) in de pv-verdeler (met hoofdschakelaar) in de garage. In de meterkast komt dan een 3P+N B20 Ampere installatieautomaat.
Beide plekken kan je dan gelijktijdig gebruiken.
Vraagje. Heb je APSystem micro=omvormers of een string-omvormer?
TS wil een sauna in of bij zijn kantoor waar een extra 3 fasen kabel voor getrokken gaat worden.
Ik zie sauna's die tussen de 6 en 9 kw aansluitwaarde hebben, dat kan dus prima op een 16 amp. 3 fasen automaat.
Ik zou er ook gewoon een extra 3 fasen aardlek automaat ( 3P+N ) in zetten en daar dat ding op aansluiten.
Als TS in de sauna zit kan hij niet in de garage werken zoals hij zelf al aangeeft.
Als de bestaande aansluiting in de garage en de sauna dicht bij elkaar staan dan hoef je geen nieuwe kabel helemaal naar de meterkast te leggen.
Je kan dan gewoon ergens in de garage in een lasdoos de nieuwe kabel op de garage aansluiten en naar de sauna trekken.
Je doet niks anders als elke familie met kerst: zet je 3 gourmetstellen in de eethoek aan van 6000W totaal dan klapt de automaat eruit, doe je dat niet dan gaat het allemaal goed. In beide gevallen zit het prima en netjes.
ik zou ook een nieuwe automaat erbij zetten met een nieuwe kabel naar de sauna. moet een sauna ook niet achter een 30mA zitten? dacht dat het wel in het boekje stond van onze sauna
de kans dat de werkplaats ook op 30mA zit acht ik al klein
Op vrijdag 14 juni 2024 06:04:38 schreef fcapri:
de kans dat de werkplaats ook op 30mA zit acht ik al klein
We hebben fotos waarin te zien is dat dat wel zo is
Daarbij is het in NL vrij normaal om zoveel mogelijk achter 30mA te zetten, behalve industrie
aja, in die link, zie het nu ook.
maar toch, zou gewoon een zekering erbij plaatsen. ik zie een 63A hoofdaansluiting, dan is 2 krachtgroepen van 16A ook geen probleem.
als er dan ooit een kabel een verlies zou hebben, ben je niet die 2 kringen kwijt en foutzoeken makkelijker
Op vrijdag 14 juni 2024 07:53:47 schreef fcapri:
..ik zie een 63A hoofdaansluiting,..
Dat is de hoofdschakelaar, gezien het een 'normale' Nederlandse aansluiting is zal het waarschijnlijk een hoofdzekering zijn van 3x25A Dat in combinatie met de krachtgroep(en) en de kookfornuisgroep op één fase! is voldoende om een hoofdzekering te laten trippen als er gekookt en gewerkt wordt in de werkplaats wordt.
Die kookgroep is een beetje vreemd ja, bij 3x25 is dat niet zo handig.
Er zit een 16A 30mA alamat voor de garage, daar kan die sauna prima parallel bij.
testman
de belasting ziet er ook scheeft uit bij ts, die 11 2 polige groepen zitten per 4 op een aardlek. de middelste 4 zijn er maar 3 en 2 ervan staan ook uit. ik had wat meer de algemene groepen gemixt met de aparte groepen zodat bij een aardlekstoring of hoofdzekering die tript je nog licht over hebt.
btw zijn de kookgroep en warmtepomp groep wrs voor de toekomst in de kast gezet gezien die uitstaan.