Hallo,
Ik wil graag een 5 aderige YMVK kabel aftakken via een kabeldoos. De kabel zit over een behoorlijke lengete strak op een muur gemonteerd en ik wil hem in het midden doorknippen. Als ik daar dan een lasdoos plaats zijn de aders wel erg kort om met lasklemmen te splitsen. Is er een handige manier om dit te doen?
Etageklem ? https://www.techniekwebshop.nl/phoenix-contact-twee-etageklem-pttbs-4-…
Creëer je een beetje lengte ruimte mee.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoiets?: https://nl.aliexpress.com/item/1005005851551430.html
(misschien zijn die er ook wel van een bekend merk)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een meervoudige lasklem is ook goed bruikbaar: de buitenste gebruiken voor de doorgaande (te onderbreken) kabel...

Die zijn handig, maar TS wil een aftakking maken...
Arco
Special Member
Op vrijdag 14 juni 2024 13:12:25 schreef Arco:
Met die achtvoudige klem gaat dat simpel, je hebt 3.5cm 'speelruimte'... (en tot 6 aftakkingen...)
Hoe moet dat werken dan ? Strakke kabel, knip !.. je hebt geen extra lengte dus je komt ook nooit fysiek tot de plek om beide draaid einden er in te kunnen steken ? Je hebt toch een connector nodig de ruimte / lengte oplevert in de lengte ?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Of je plaatst 2 dozen met een nieuwe tussen voeding, dan kan door langere draden de lassen ook beter weg vouwen als met 5 strakke lassen
Arco
Special Member
Op vrijdag 14 juni 2024 13:21:30 schreef diebobo:
[...]Hoe moet dat werken dan ? Strakke kabel, knip !.. je hebt geen extra lengte dus je komt ook nooit fysiek tot de plek om beide draaid einden er in te kunnen steken ? Je hebt toch een connector nodig de ruimte / lengte oplevert in de lengte ?
Ik zie het probleem niet???
Op vrijdag 14 juni 2024 13:29:06 schreef Arco:
[...]
Ik zie het probleem niet???[bijlage]
Poahh, goeie !.. Zullen alsnog strakke hoekjes worden, maargoed daar is niets mis mee..
Is een Wago 224-112 iets?
https://www.wago.com/nl/installatieklemmen/2-draadskroonklem-lichtaans…
Die 8 voudige van Arco werken prima, en als je dat te kort vindt, wat is er mis met een lasklem op beide einden en een stukje draad er tussen, dan kan je het ook mooi wegvouwen.
Arco
Special Member
Als de kabel toegankelijk is, kun je die over wat afstand makkelijk wat centimeters 'oprekken' ook nog...
We deden dat bij Philips regelmatig met meeraderige telefoonkabels. (tot zo'n 30cm langer over 15m lengte... 
Soms werd er een fout gemaakt en werd een kiezerbank een positie te hoog uitgevormd.
De kabel moest dan 'langer worden gemaakt', omdat opnieuw trekken en uitvormen heel veel werk was...

Op vrijdag 14 juni 2024 14:28:08 schreef Arco:
Als de kabel toegankelijk is, kun je die over wat afstand makkelijk wat centimeters 'oprekken' ook nog...We deden dat bij Philips regelmatig met meeraderige telefoonkabels. (tot zo'n 30cm langer over 15m lengte...
Soms werd er een fout gemaakt en werd een kiezerbank een positie te hoog uitgevormd.
De kabel moest dan 'langer worden gemaakt', omdat opnieuw trekken en uitvormen heel veel werk was...
Is dat niet een kiezerbank van een UH200 ?
Arco
Special Member
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou een ak2 lasdoos nemen en doorknippen 2x lassen met en stukje draad ertussen. anders is het allemaal erg strak en heb je kans op een rotte verbinding. en gewone wago's steek nemen, die soepele zijn niet nodig.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Ik zou het ook niet al te strak houden in de lasdoos en met een tussenverbinding werken. De overgangsweerstand bij die wago's mits goed aangesloten is toch te verwaarlozen. Vanaf hier moeilijk te beoordelen, wie weet zien we het eindresultaat langskomen.

)