Peter_dtn
Golden Member
Wanneer de netspanning 253V is moeten zonnepanelen uitschakelen.
Ik vraag me af hoe lang de inverter wacht met weer inschakelen als de netspanning weer onder de 253V komt?
En wat is de hysteresis ?
- uitschakelen boven 253V ?
- weer inschakelen lager dan 248V ?
Mooier zou zijn als de inverter zijn vermogen zou beperken en continue "kijkt" of er weer op-geregeld kan worden. (maar wellicht doen ze dit allemaal al zo)
Dank voor de response
Op maandag 17 juni 2024 11:00:15 schreef Peter_dtn:
Ik vraag me af hoe lang de inverter wacht met weer inschakelen als de netspanning weer onder de 253V komt?
Dat ligt aan de instelling die in de omvormer staat.
En wat is de hysteresis ?
- uitschakelen boven 253V ?
- weer inschakelen lager dan 248V ?
Soms regelt de omvormer al terug voor dat de 253V is bereikt, dat wordt in België veel gedaan.
Die 248V kan, maar die kan ook lager zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
momenteel hanteert de netbeheerder hogere net spanningen in wijken om terugleveren tegen te gaan in gebieden die tegen een overbelast net aantikken. kan dus zijn dat je dit vrij recent hebt gemerkt. de omvormer komt vanzelf terug, maar dat is er merk, leeftijd, type afhankelijk. vaak gaat het vermogen ook met een delay langzaam weer erop.
Peter_dtn
Golden Member
@Lambiek en @testman, dank voor de response !
Het probleem hier is dat de netspanning zonder zon rond de 225V zit, tegen het middag uur met een normale zonnige dag meteen rond de 249V.
Die 249V is gemeten bij de slimme meter en erg "hard", hij gaat nauwelijks naar beneden als ik een belasting aansluit.
De truuk om energie verbruikers aan te zetten en zodoende gratis "eigen" zonnestroom te gebruiken gaat maar ten dele op. Het meeste komt dan van het net (betaald) en niet van de eigen zonnepanelen.
Steeds meer mensen in de omgeving hier nemen zonnepanelen, het probleem wordt dus steeds groter. Al die inverters staan dus te "kijken" of het net ook maar iets zakt en beginnen energie te leveren. Dit zorgt dat de netspanning stevig rond die 249V blijft.
Ik heb rondgevraagd hier en de meeste mensen hebben niet in de gaten dat de panelen ruim minder energie terug leveren bij een wat zonnige dag.
Het plan was om enkele panelen te plaatsen om in de zomer te kunnen voorzien in de eigen energie behoefte, maar dat gaat niet werken op deze manier..
Roland11
Golden Member
In mijn omvormer kun je kiezen in welk land je zit.
Misschien wordt er in de verschillende landen een verschillend maxiumum voltage gebruikt waarbij de omvormer afschakelt? Dan zou je daar eens mee kunnen spelen. Zou wel kunnen zijn dat het illegaal is om het land te veranderen (en dat de brandverzekering formeel niet meer geldt?).
Op vrijdag 21 juni 2024 08:53:54 schreef Peter_dtn:
Het probleem hier is dat de netspanning zonder zon rond de 225V zit, tegen het middag uur met een normale zonnige dag meteen rond de 249V.
Dat is nog geen 253V, dus je omvormer zou gewoon moeten blijven werken.
Die 249V is gemeten bij de slimme meter en erg "hard", hij gaat nauwelijks naar beneden als ik een belasting aansluit.
Dat kan ook een andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld door een te dunne kabel van je omvormer naar je groepenkast. Heb je ook al eens gemeten bij je omvormer wat de spanning is?
De truuk om energie verbruikers aan te zetten en zodoende gratis "eigen" zonnestroom te gebruiken gaat maar ten dele op. Het meeste komt dan van het net (betaald) en niet van de eigen zonnepanelen.
Zolang jij terug levert komt er niets van het net, als jij bijvoorbeeld 2000W terug levert kun je die gewoon gebruiken.
Steeds meer mensen in de omgeving hier nemen zonnepanelen, het probleem wordt dus steeds groter. Al die inverters staan dus te "kijken" of het net ook maar iets zakt en beginnen energie te leveren. Dit zorgt dat de netspanning stevig rond die 249V blijft.
Dat klopt niet, als je meer panelen krijgt in de buurt gaat de netspanning toch echt omhoog. Tenzij het energiebedrijf daar rekening mee houd en de spanning terug regelt om op de 249V te blijven. Maar bijvoorbeeld hier in de buurt gaat de spanning gewoon omhoog als er meer panelen bij komen.
Ik heb rondgevraagd hier en de meeste mensen hebben niet in de gaten dat de panelen ruim minder energie terug leveren bij een wat zonnige dag.
Dat klopt, de meeste mensen kijken er niet naar. 
Het plan was om enkele panelen te plaatsen om in de zomer te kunnen voorzien in de eigen energie behoefte, maar dat gaat niet werken op deze manier..
Hier werkt dat prima anders. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 17 juni 2024 11:00:15 schreef Peter_dtn:
Mooier zou zijn als de inverter zijn vermogen zou beperken en continue "kijkt" of er weer op-geregeld kan worden.
Volgens mij is men zich een paar jaar geleden zich gaan realiseren dat dit eigenlijk wel beter is. Ik dacht dat er in de nieuwe regels waar omvormers aan moeten voldoen staat dat dit de bedoeling is.
Op vrijdag 21 juni 2024 11:39:29 schreef rew:
Volgens mij is men zich een paar jaar geleden zich gaan realiseren dat dit eigenlijk wel beter is. Ik dacht dat er in de nieuwe regels waar omvormers aan moeten voldoen staat dat dit de bedoeling is.
In België doen ze dat al een paar jaar geloof ik. Boven een bepaalde spanning gaat de omvormer terug regelen en bij +/- 253V schakelt de omvormer uit.
Als ik hier de landinstelling op België zet doet de omvormer precies het zelfde.
Peter_dtn
Golden Member
Ik heb even een tekening gemaakt van hoe ik het voor me zie :
Veel mensen in de straat leveren dus energie aan de "straat-kabel", bij elke inverter is de max spanning wellicht 253V maar op de kabel resulteert dat in die 249V op mijn slimme meter. Bij mijn zonnepanelen (ik heb ze nog niet) zou de spanning 4V hoger kunnen zijn (253V) maar bij de meter dus max 249V.
Hoe weet ik nu zeker dat de wasmachine (WA) mijn zonnestroom gebruikt en niet dat een gedeelte van de straatkabel komt (en dus geld kost).
Die 253V is een garantie van (o.a.) Enexis en komt van 230V +/- 10%, het lijkt me dat inverter fabrikanten ruim voor die 253V afschakelen, maar ik kan er niet veel over vinden.
Vraag : heeft iemand getallen van de max. netspanning direct bij de inverter, is die 253V gemeten of verondersteld?
Dank voor de response !
Op vrijdag 21 juni 2024 12:17:59 schreef Peter_dtn:
Hoe weet ik nu zeker dat de wasmachine (WA) mijn zonnestroom gebruikt en niet dat een gedeelte van de straatkabel komt (en dus geld kost).
Zolang jij ofwel teruglevert, ofwel je meter stilstaat, gebruik je je zelfopgewekte elektriciteit. M.a.w. zolang jij enige overcapaciteit hebt, gebruik je geen energie van het lichtnet.
Je kan niet kiezen tussen het een en het ander tenzij je voor eilandbedrijf gaat met een thuisaccu, scheider tussen lichtnet en eigen installatie enzovoorts.
Is de spanning dus zo hoog dat je niet meer levert, dan is het onvermijdelijk dat je energie van het lichtnet gebruikt.
Misschien kan je een constructie bedenken met lomp grote weerstanden om een spanningsval op te wekken na jouw meter (aan jouw installatiekant) waardoor op het moment dat de wasmachine gaat opwarmen, je de spanning omlaag trekt en je omvormer weer inschakelt. Die weerstanden moet je weer buiten bedrijf stellen op het moment dat er weer terugleverruimte is op het net, want anders kosten die je we efficiëntie.
Maar als je dat al moet gaan doen, dan denk ik beter dat je een zonneboilertje kan nemen en een hotfill systeem voor je wasmachine kan gebruiken. Het motortje in de wasmachine verbruikt niet zoveel, het is het opwarmen van het water dat je geld kost.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Uiteindelijk ontkom je toch niet aan een vorm van eilandbedrijf als je zeker wilt zijn dat je alle stroom van je panelen gebruikt. Ik heb hier in Hongarije een powerstation van Bluetti met panelen waar wasmachine, koelkast en vriezers op draaien. Bij te weinig zon en/of powerstation leeg kan ik via een zgn. generator-omschakelaar terug naar het normale net.
https://offgridpowerstation.nl/powerstation/?swoof=1&pa_vermogen-c…
Op vrijdag 21 juni 2024 12:17:59 schreef Peter_dtn:
Bij mijn zonnepanelen (ik heb ze nog niet) zou de spanning 4V hoger kunnen zijn (253V) maar bij de meter dus max 249V.
Als dat zo is dan heb je last van spanningsverlies in je kabel, dan is je kabel van de omvormer naar je groepenkast te ligt.
Zolang jij meer terug levert dan gebruikt neem je geen stroom van het net af.
Die 253V is een garantie van (o.a.) Enexis en komt van 230V +/- 10%, het lijkt me dat inverter fabrikanten ruim voor die 253V afschakelen, maar ik kan er niet veel over vinden.
Zoals al eerder gezegd, dat ligt aan de instelling van je omvormer. De meeste omvormers schakelen af bij 253V, maar er zullen er ook zijn die eerder afschakelen of terug gaan regelen en dan bij 253V uitschakelen.
Vraag : heeft iemand getallen van de max. netspanning direct bij de inverter, is die 253V gemeten of verondersteld?
Dat ligt helemaal aan de lengte van de kabel tussen omvormer en groepenkast en aan de dikte van de kabel. Als die kabel lang is en te dun gekozen heb je spanningsverlies in je kabel en zal je omvormer dus eerder uitschakelen.
Als je een slimme meter hebt, kijk dan eens hier naar.
https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwi34pSt…
Hiermee kun je precies zien wat je opwekt en verbruikt. en bij een betaalde versie van de app kun je er nog veel meer mee. Een abonnement voor de betaalde app kost je €12,- per jaar.
berekent het eens met stromen.
als uw zonnepanelen 12A naar het net sturen, en jij zet je wasmachine op (10A), waarom zou die 10A dan van het net komen en niet van je panelen?
er gaat gewoon 10 van je panelen naar je machine, en de overige 2A gaat alsnog op het net
het wordt wat anders als uw panelen uitschakelen op 253V, want dan kom de stroom wel van de straat totdat jouw omvormer weer start.
in principe zal jouw zekeringkast inzakken in spanning door je verbruiker, en zal je omvormer dan weer opstarten
ook als je 4V spanningsverlies hebt, dan is je bekabeling veel te dun.
10A van je panelen, met 4V spanningsverlies, dan is je kabel 2.5ohm
ik heb 1meter kabel (5G2.5) tussen mijn omvormer en zekeringkast. dat zou een 0.007ohm zijn.
met 10A erdoor, stijgt de spanning maar 0.07V
Op vrijdag 21 juni 2024 13:48:07 schreef fcapri:
ik heb 1meter kabel (5G2.5) tussen mijn omvormer en zekeringkast. dat zou een 0.007ohm zijn.
met 10A erdoor, stijgt de spanning maar 0.07V
Beetje off-topic maar hoeveel voegen de contactovergangen eigenlijk toe?
Ik zit met ongeveer 10m bekabeling, ik had 20m 2,5mm^2 verlengkabel (veeladerig met aderhulzen) ertussen en 11m 2,5mm^2 installatiekabel (massief) was een flinke verbetering (orde van grootte van 4-5V spanningsval naar 1V, groter verschil dan logisch zou zijn, contactovergangen?). Ik wil dit binnenkort vervangen door 4mm^2 installatiekabel (flexibel, heb blauw en bruin en 2,5mm^2 aarde) en eigenlijk heb ik ook zat 6mm^2 solarkabel maar da's een beetje not-done om dat voor 230V~ te gebruiken denk ik.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het is vervelend als de wasmachine 30% van de tijd 2kW nodig heeft (gemiddeld 600W) en je panelen op dat moment 700W kunnen leveren.
Helaas is het dan zo dat je 2/3 van de tijd 700W aan het leveren bent en 1/3e van de tijd 1300W af moet nemen.
Als dat binnen (een fractie van) een seconde gebeurt wordt het direct gesaldeerd in de meter, maar als het een paar minuten zus paar minuten zo is, dan lopen helaas beide tellers.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Helaas is het dan zo dat je 2/3 van de tijd 700W aan het leveren bent en 1/3e van de tijd 1300W af moet nemen.
En dat is exact het probleem wat je oplost met een powerstation met een beperkte capaciteit van 2 á 3 KwH. Die levert de pieken die de panelen niet aan kunnen en word tijdens de dalen in verbruik weer bijgeladen door de panelen.
Op vrijdag 21 juni 2024 16:17:33 schreef Roland van Leusden:
En dat is exact het probleem wat je oplost met een powerstation met een beperkte capaciteit van 2 á 3 KwH.
Ja dat is leuk, maar zo'n ding kost gemiddeld zo'n €1500,- En daar kun je toch heel wat wasjes voor draaien met een energie zuinige (A+++) machine.
Peter_dtn
Golden Member
Ik heb het in LTspice gezet en voor het overzicht gelijkstroom gebruikt
Links de solar inverter (staat verder van de meterkast af), rechts energie van de straat.
Weerstand solar naar WasAutomaat => 1E, spanning 252V
De stroom van de straat lijkt een lagere impedantie te hebben hier gesteld op 0.5E, spanning op de slimme meter => 249V.
Bijdrage aan de was van de solar installatie is ca. 10A, het energiebedrijf levert 14A.
Er gaat geen stroom van solar naar de slimme meter, ik lever dus niets terug.
Spanning op de wasmachine is 242V, daar loopt dus ruim 24A (in dit voorbeeld).
Pas als ik het voor elkaar krijg om met de solar installatie op de wasmachine 249V te krijgen zal de stroom vanuit het net naar 0 gaan.
Het wordt overigens wel beter als de solar-installatie 253V gaat leveren, maar dan doet nog steeds het energiebedrijf voor een aanzienlijk gedeelte mee.
Wat zie ik over het hoofd?
Op vrijdag 21 juni 2024 16:57:29 schreef Lambiek:
[...]
Ja dat is leuk, maar zo'n ding kost gemiddeld zo'n €1500,- En daar kun je toch heel wat wasjes voor draaien met een energie zuinige (A+++) machine.
Dat is wat mij hier ook opvalt in dit topic. Er zijn inderdaad technische oplossingen genoeg om je zonnepanelen optimaal te benutten maar de vraag is of het onder de streep finaal nog wat opbrengt, financieel dan. En ook, met al die bijkomende installaties, of het klimaat er dan nog écht beter van wordt.
De PV spanning is niet constant. De PV levert een vermogen, afhankelijk van de instraling van de zon.
De PV spanning wordt automatisch aangepast aan de netspanning en kabelweerstand. Als de netspanning daalt/stijgt, dan daalt/stijgt de PV spanning mee.
Dat is dus niet zo gemakkelijk te simuleren. Als je de PV instelt als stroombron in de simulatie dan kom je al dichter in de buurt.
Dat is wat mij hier ook opvalt in dit topic. Er zijn inderdaad technische oplossingen genoeg om je zonnepanelen optimaal te benutten maar de vraag is of het onder de streep finaal nog wat opbrengt, financieel dan. En ook, met al die bijkomende installaties, of het klimaat er dan nog écht beter van wordt.
Het kan in principe ook simpel. Als je het element van de wasmachine vervangt door een 700W element dan krijg je een veel lager piekverbruik. De wasbeurt duurt dan wel wat langer maar dat hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Er zijn inderdaad technische oplossingen genoeg om je zonnepanelen optimaal te benutten maar de vraag is of het onder de streep finaal nog wat opbrengt, financieel dan. En ook, met al die bijkomende installaties, of het klimaat er dan nog écht beter van wordt.
Intussen lijkt het er zelfs op dat we de grenzen van de teruglevering benaderen. De diverse overheden gaan dus minder en minder subsidie toekennen, wellicht zijn PV-installaties binnenkort alleen nog lonend of ekonomisch verantwoord voor off-grid toestanden.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/21/netbeheerder-elia-roept-op-tot…
Op vrijdag 21 juni 2024 17:04:09 schreef Peter_dtn:
Ik heb het in LTspice gezet en voor het overzicht gelijkstroom gebruikt[bijlage]
Links de solar inverter (staat verder van de meterkast af), rechts energie van de straat.
Weerstand solar naar WasAutomaat => 1E, spanning 252V
De stroom van de straat lijkt een lagere impedantie te hebben hier gesteld op 0.5E, spanning op de slimme meter => 249V.
Bijdrage aan de was van de solar installatie is ca. 10A, het energiebedrijf levert 14A.
Er gaat geen stroom van solar naar de slimme meter, ik lever dus niets terug.
Spanning op de wasmachine is 242V, daar loopt dus ruim 24A (in dit voorbeeld).
Pas als ik het voor elkaar krijg om met de solar installatie op de wasmachine 249V te krijgen zal de stroom vanuit het net naar 0 gaan.
Het wordt overigens wel beter als de solar-installatie 253V gaat leveren, maar dan doet nog steeds het energiebedrijf voor een aanzienlijk gedeelte mee.
Wat zie ik over het hoofd?
Wat zie je over het hoofd? Dat wat jij wil, niet op een praktische of financieel aantrekkelijke manier mogelijk is. Net-synchrone zonnestroomopwekking in woonwijken is iets dat 'er bij' geplakt is, het net is nooit ontworpen om daarmee om te gaan. Het net is ontworpen om centrale opwekkers te hebben, die op afspraak X kilowatt of megawatt leveren.
'Ieder zingt zijn eigen lied' is iets waar het net niet op ontworpen is.
Dat het ondanks alles toch redelijk goed gaat, is mooi, maar de ingenieurs die in de vorige eeuw ons elektranet hebben ontworpen en opgebouwd, konden nooit verwachten dat mensen nagenoeg volledige vrijheid hebben om zelf opgewekte energie het net op te duwen (en vervolgens te klagen als ze niet kunnen kiezen om hun eigen elektriciteit 'binnen' te houden en de stroom van 'buiten' niet te gebruiken)
Ik denk dat jouw enige optie is om toch echt een eilandbedrijf omvormer aan te schaffen met eventueel een kleine accu om wolkjes voor de zon op te vangen, en op die groep je wasmachine aan te sluiten - eventueel met omschakeling naar het net als je in de winter te weinig opwekking hebt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
jij meet 249V aan de meter, maar de spanningsval tussen meterkast en omvormer is doorgaans de grootste. tevens meet jouw dmm anders als de omvormer, die kan zo maar 2V meer meten als er daadwerkelijk is. wat je in geval 230V omvormer kunt proberen is de omvormer op een andere fase te zetten, tenzij je maar 1 fase voeding hebt.