Samsung led tv, betere leds plaatsen?

Dag leden,

Ik heb een leuke 50" tv gekregen van nog maar paar jaar oud.
Betreft een Samsung ue50tu7020
Hier zijn nu al meerdere leds van defect. Nu hoor ik dat de kwaliteit van deze leds niet denderend zijn dus zat te denken deze te vervangen voor betere kwaliteit.
Ik heb een hotplate dus vervangen is vrij simpel. Iemand suggesties voor leds?

Heb hem nog niet open dus weet nog niet welke er precies inzitten.

Arco

Special Member

Beter complete strip kopen: https://nl.aliexpress.com/item/1005005737984486.html
Gaan meestal kapot doordat de helderheid veel te hoog staat... (ik houd het altijd op max. 60%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zag de strips al staan bij Ali en weet idd dat de helderheid een issue is.
Scheelt dat ik deze op de slaapkamer ga plaatsen dus hoeft de helderheid niet hoog.

Dacht misschien zijn er betere leds.....

Arco

Special Member

Ik heb 2 philips die op 50% staan en nog erg helder beeld hebben...
Te helder geeft ook gauw verkleuren van de diffusor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij Samsung kan je dacht ik de led's zelf ook instellen via menu. Die van mij staat al weer dik 12 jaar op 50%.

Ok, heb de strips besteld, gelijk een extra paar (voor dat geld)
Komt vast goed, bedankt

Betere LEDs zijn er niet maar betere drivers of gebruikers van toestellen zijn er wel...

maartenbakker

Golden Member

Er zijn wel strips met of zonder aluminium substraat. Die met aluminium zijn beter omdat de LED's hun warmte dan kwijt kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op maandag 17 juni 2024 18:49:34 schreef smd:
Betere LEDs zijn er niet maar betere drivers of gebruikers van toestellen zijn er wel...

Ben ik het deels mee eens, maar nergens staat beschreven dat de levensduur van de leds maar 3 tot 4 jaar zijn als je het toestel koopt waarbij de helderheid vanaf fabriek al op 100% staat.

Jullie snappen het, ik snap het.....maar 98% van de bevolking koopt een toestel, hangt hem neer en kijkt tv.

Tegenwoordig als je een auto koopt is de volume ook geknepen tegen het opblazen van de speakers. Dit zou standaard moeten zijn voor de leds in tv's. Of dat er een duidelijke waarschuwing naar voren komt dat de levensduur drastisch verkort word wanneer de helderheid boven een bepaalde drempel staat. (misschien dat dat inmiddels al wel is bij sommige toestellen) Maar bij deze niet.

Het is denk ik eerder een marketing-dingetje: als je je nieuwe toestel in de markt zet als HDR 10bit+ en 4000 nits of wat voor gekkigheid-termen ze vasthangen aan een enorm contrast- en helderheidsbereik, dan willen veel mensen ook duidelijk een indrukwekkend beeld zien, dús staat alles op voor de LEDs ongunstige instellingen.

Dat veel mensen hun TV nooit correct afstellen, helpt daar niet aan mee, al blijft het een soort misdadige houding van de fabrikanten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fred101

Golden Member

Nu hoor ik dat de kwaliteit van deze leds niet denderend zijn dus zat te denken deze te vervangen voor betere kwaliteit.

en dan schrijf je:

Zag de strips al staan bij Ali

Lijkt me sterk dat ultra goedkope strips van Ali beter zijn dan wat Samsung gebruikt. Zou me niet verbazen als sommige verkopers daar gebruikte strips als nieuw verkopen. Dat doen ze tenslotte ook met IC's en halfgeleiders.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

LED strips van Ali zijn behoorlijk onverdacht omdat het om gangbare onderdelen gaat, niks zeldzaams. De vraag is ruimschoots te hoog om met sloop in te vullen.

Het enige waar je voor moet uitkijken, is de strips waar nóg meer op bezuinigd is dan op het origineel. Dus niet het allergoedkoopste, en even letten op de specificaties. Er is daadwerkelijk concurrentie en dingen als 3M kleeftape en aluminium core PCB zijn marketingtermen die doorgaans ook waargemaakt worden (al zal het wel valse 3M tape zijn, je kunt niet alles hebben).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."