Mijn Bosch Rotak32 elektrische grasmaaier hield er vandaag plotseling mee op; geen response als ik de startknop indruk en hendel aanhaal.
Na de nodige analyses ben ik uitgekomen bij de elektromotor. En toen ik deze open had liggen was het meteen duidelijk. Boven op de as (net boven de collector) hoort een lager te zitten. En deze was niet meer ... Ik vond nog 1 kogeltje. En deze lager had buiten de buitenring, blijkbaar een soort afsluitdeksel aan de boven en onderzijde. De onder deksel hij los rond de as en de bovendeksel lag er verwrongen bij.
So far so good, dit lijkt dus simpel, maar.
Het lijkt er op dat het simpelweg een kwestie is om een nieuwe lager om deze as heen te schuiven. Op de as zit namelijk een ring, en dat lijkt de binnenring van de lager te zijn. Ik heb dus het vermoeden dat een nieuwe lager hier overheen gezet moet worden.
Vraag
Wie weet hoe het zit met deze lager en het vervangen daarvan, hoe doe ik dat?
As met punt waar de lager moet komen:
Oude lager: buitenring, 1 kogel, afdekken onderzijde
benleentje
Golden Member
https://www.kruis.nl/search?q=bosch+rotak+32#onderdelen
Zelf even uitzoeken welk model rotak het precies is
Vraag
Wie weet hoe het zit met deze lager en het vervangen daarvan, hoe doe ik dat?
Die binnen ring moet eerst van de as af en dan kun je bij kruis.nl het lager bestellen. Om die binnen ring eraf te krijgen heb je een pulleytrekker nodig.
Je kan ook proberende bankschroef op de binnen ring te zetten en die iets aandraaien maar niet te strak. En dan met een stuk hout op de as en dan met een hamer op dat stuk hout slaan.
Nooit direct met de hamer op de as slaan dan komen er bramen op en dat past het lager niet meer.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (71%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Eerst de afstand nauwkeurig meten tussen dat ringgetje en de motorcollector. Ik vermoed dat het een gelijmde is zonder stootrand. Wegwerpspul dus. Dan de ring eraf trekken met een daarvoor passende trekker.
Als er geen opstaande kant is moet je eerst iets knutselen met een buisje dat de lengt heeft van die je net gemeten hebt. Dan de lager er op kloppen zonder de kop vd as en zonder de nieuwe lager billetjes te beschadigen.
En dan hopen dat dat het enige probleem is.
Het model vd lager vind je op de zijkant vd lager.
ring even doorslijpen met een dremel of zo , meestal is de spanning er dan van af en kun je hem er zo af trekken.
En anders kan je bij Lagerkoning.nl handig invoeren de asdikte, buitenmaat en dikte en dan komt er een lagertype uit.. maar vervang altijd beide lagers, ook de andere zijde, die komt gegarandeerd ook.
Zorg dat je bij het monteren van het lager op de as de kracht op de binnenring uitoefent. Niet op de buitenring, want dan druk je het lager uit elkaar en dan krijg je zoiets als je nu hebt. Ik vraag me wel af wat er met dat lager gebeurd is, heb persoonlijk nog nooit gezien dat een lager bij normaal gebruik zo uit elkaar valt. Type (nummer) staat normaal op de buitenring en ook opletten of er na het nummer iets van Z of ZZ staat, dat duidt op stofdichtheid.
benleentje
Golden Member
heb persoonlijk nog nooit gezien dat een lager bij normaal gebruik zo uit elkaar valt.
Wel een paar keer zo gehad met open lagers die dan heel lang geen vet meer hebben gezien. Als het lager zo droog is dat het zichzelf kan opwarmen dan drukken de warme kogels haarscheurtjes in de buiten ring of de kogels zelf gaan er dan na een aantal cycli van opwarmen en afkoelen er een keer aan.
EricN
Idd een hele handige. Voor dit klusje gebruik ik deze: https://www.klium.be/kukko-aftrekhuls-5-tot-32mm-23-322667?mtm_campaig…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 17 juni 2024 22:56:56 schreef benleentje:
[...]Wel een paar keer zo gehad met open lagers die dan heel lang geen vet meer hebben gezien. Als het lager zo droog is dat het zichzelf kan opwarmen dan drukken de warme kogels haarscheurtjes in de buiten ring of de kogels zelf gaan er dan na een aantal cycli van opwarmen en afkoelen er een keer aan.
ken deze maaiertjes, het motorhuis is vaak van kunstof en de lager kan dus zijn warmte niet goed kwijt. met pech is de lager dan ook uitgesleten in de kap. het zand wat door de motorfan in de lager komt nekt ze doorgaans.
slijpen met een dremel kan, maar ook met een goede waterpomptang krijg je die ring er wel af gedraaid. onderkant as in de bankschroef zetten.
Allen dank voor de reacties en de goede tips!
Goed om te weten waarop te letten bij het verwijderen van het restant van de lager, welk gereedschap te gebruiken, hoe de nieuwe te bevestigen, etc.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Bij deze heb je mazzel dat je er met een (polie) trekker onder de lager-ring komt. Meestal zit het lager strak op de collector.
Wat ik in dat geval doe is de ring vlakslijpen met een slijptol om de ring te verzwakken. Natuurlijk zodanig dat je de as niet beschadigd.
Dan de ring op een blok ijzer leggen of bankschroef en een flike tik met een hamer erop. Dan breekt die meestal en kun je het restant er zo afschuiven.
Maar die collector ziet er aan de linker kant ook niet fris uit, of lijkt dat maar zo?
Op maandag 17 juni 2024 22:15:44 schreef Kilian:Ik vraag me wel af wat er met dat lager gebeurd is, heb persoonlijk nog nooit gezien dat een lager bij normaal gebruik zo uit elkaar valt.
Ik wel, en niet alleen bij dit soort motortjes.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (22%)]
UPDATE
Inmiddels heb ik de nieuwe lagers binnen, geplaatst (dat ging best goed) en alles weer terug gemonteerd.
Resultaat
Helaas slaat de motor nog net zo snel af als voor het vervangen van de lagers. De lagers moesten vervangen worden, maar zijn dus niet de definitieve oplossing.
Volgende stap
Ik heb de 'temperatuurbewaker' (onderdeel 93 in de Bosch productinfo) uit de behuizing gehaald en nog eens bekeken. Deze is behoorlijk geoxideerd.
Temperatuur sensor voorzijde:
Temperatuur sensor achterzijde:
Vraag
Ik ga er eigenlijk vanuit dat deze sensor niet goed meer kan werken en vervangen moet worden.
Voor de zekerheid; heeft dit zin, zal dit mijn probleem oplossen wetende dat de lagers al vervangen zijn?
Heb ik ook eens gehad, ook een bosch rotak. weet het exacte type niet meer.
Lagers waren verrot en de sensor ook.
Ik meen me te herinneren dat het geen temp sensor is maar eerder een begrenzing van de inschakelstroom.
Motor liep ook maar heel kort, kwam niet eens op toeren.
Heb toen de 'pil' die er in steekt overbrugd als test en alles werkte daarna. Nog een poosje zo gebruikt tot we een grotere tuin kregen.
EricN
Zoals ik al eerder liet weten: kans dat er meer aan de hand is is groot. Mijn vermoeden is een verbrande motor. Het tegenovergestelde zou bijna een mirakel zijn. Het uitvallen kan door te hoge stroom. Gezien de staat vd veiligheid is tijdelijk overbruggen een goede test. Mss een zonnebril opzetten tijdens het grasafrijden...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricN
Op woensdag 19 juni 2024 19:08:46 schreef gghouweling:
Heb ik ook eens gehad, ook een bosch rotak. weet het exacte type niet meer.Lagers waren verrot en de sensor ook.
Ik meen me te herinneren dat het geen temp sensor is maar eerder een begrenzing van de inschakelstroom.
Motor liep ook maar heel kort, kwam niet eens op toeren.
Heb toen de 'pil' die er in steekt overbrugd als test en alles werkte daarna. Nog een poosje zo gebruikt tot we een grotere tuin kregen.
Ik vermoed dat jouw model een asynchrone motor had en dat de "pil" de aanloopcondensator betrof. Niet analoog met deze seriemotor dus. Gans ander verhaal van motorconstructie. Deze zijn veel vatbaarder voor defecte wikkelingen bij blokkering aka defecte lager.
Wederom dank voor alle reacties!
Ik heb de sensor/temperatuurbewaker doorverbonden, en toen nog eens goed gekeken.
Aan de bovenzijde zie ik bij de collector/koolborstel vonken. In de video hieronder is dat te zien:
Vragen
- Is dit een kwestie van versleten koolborstels en die vervangen?
- Wat betreft de suggestie van @EricN dat de motor wellicht verbrand is; waar zie je aan of dat het geval is? (Ik zie geen i.i.g. geen donkere plekken)
EricN
Verbrande motor:
Overmatig vonken vd koolborstels
Bij langdurig draaien (paar minuutjes) brandgeur of collector gaat stuk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het kan ook zijn dat de isolatiestrips tussen de collectorlamellen hier of daar uitsteekt boven het kopervlak...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 19 juni 2024 19:13:36 schreef EricN:
[...]Ik vermoed dat jouw model een asynchrone motor had en dat de "pil" de aanloopcondensator betrof. Niet analoog met deze seriemotor dus. Gans ander verhaal van motorconstructie. Deze zijn veel vatbaarder voor defecte wikkelingen bij blokkering aka defecte lager.
Nee hoor, was hetzelfde type maaier en aan de foto's te zien dezelfde (plastic) constructie.
En de 'pil' die je ook op de foto zit zitten in de constructie van wat hier sensor genoemd wordt zal geen aanloopcondensator geweest zijn (ik had hem overbrugd en de motor liep toen zonder problemen aan. Dat zal met een aanloopcondensator niet lukken denk ik).
just my 2 cts.
Laatste update
Na de opmerkingen van @henri62 en @EricN, heb ik nogmaals naar de dollector en het anker gekeken. Het klopt inderdaad wat henri62 zegt, in die cirkel zit een flinke buts in het oppervlak. Er zijn zelfs meerdere vlakjes met een buts. Deze zullen zeer waarschijnlijk het vonken veroorzaken.
Aangezien het lager aan deze zijde defect was (boven en onder deksel los en kogels er uit), zal de collector behoorlijk heen en weer geslingerd hebben waardoor wellicht die butsen zijn ontstaan.
Ik heb besloten niet verder te gaan en me op een andere maaier te richten.
Nogmaals dank voor een ieders bijdrage!
henri62
Een "buts" is nog niet het ergste, een verbrande wikkeling wel (wat hier zo lijkt, oranje cirkel) dat is namelijk niet op te lossen. Soms zit de sluiting zelfs inwendig waar jet het niet ziet.
De lamellen schuren/afdraaien is nog wel te doen en kortsluiting tussen lamellen verwijderen.
Of het anker vervangen, maar dat is vaak economisch niet rendabel (aka men vraagt er de hoofdprijs voor).