Beste,
Ik had graag een sterrenhemel gemaakt met basis LED’s waarvan telkens reeds een weerstand voorgesoldeerd is(conrad artnr: 2102616 - 8J). Deze Led’s zou ik voorzien van transparante verlichtingskapjes (conrad artnr: 2475754 - 8J), eventueel achterzijde ook dichten met de gepaste dichtingskit (voor spatdicht te maken) en vervolgens monteren door aluminium plaatwerk of houten planchetten. De verdere aansluiting bestaat uit een transfo (230v-24v) en een leddriver (type zie bijgevoegde foto).
Mijn vragen:
1.Zullen de basis led’s via een dergelijke aansluiting (zie foto basisschema) een lange levensduur hebben? Kortom betrouwbaar?
2.Zullen de basis led’s via deze schakeling snel hun lichtsterkte verliezen? Of hoef ik hier niet bang voor te zijn?
3.Zal de warmteonwikkeling een probleem vormen?
Ik hoor het graag,
Alvast bedankt voor jullie mening,
Thomas R
Leds parallel gaat bijna niet...
Dus een driver/ extra weerstand per string nodig...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als alle leds uit dezelfde batch zijn zal het meestal wel werken... (kleine weerstand tussen elke string is toch wel aan te raden)
Het moet wel een CC (constant current) driver zijn, dat is deze niet zo te zien.
Ander punt met parallelle strings is dat de stroom bij een defecte string in de overige strings hoger wordt met alle gevolgen van dien.
Die leddriver is niet geschikt op op een transformator aan te sluiten, de driver moet gelijkspanning hebben en een transformator geeft wisselspanning.
Dat zal een schakelende voeding of iets dergelijks moeten worden.
De genoemde led's zijn 24 volt, 20 ma, die zullen parallel moeten, in serie gaat niet werken, 2 in serie heeft al 48 volt nodig...
Je kan sowieso geen leddrivers gebruiken met deze leds. Ze werken op 24V gelijkspanning, dus dat wordt alle leds parallel zetten, of als je een 48V voeding hebt, dan moet je telkens twee van deze leds in serie zetten.
Wil je de helderheid van de leds kunnen instellen of moet de helderheid regelbaar zijn, dan dient de gelijkspanning van deze voeding regelbaar te zijn. Bij tegelijk gebruik van leds met verschillende kleuren kan de lichtopbrengst per kleur verschillen. Dit kan je wegwerken door in serie met de helderste leds een extra weerstand te plaatsen.
In de datasheet https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/002102616DS01/data… zie je de stroombeperkende weerstand in een stukje krimpkous bij de led zitten.
Goede kans dat de ledjes ook op 12V ruim voldoende licht geven. Dat wordt uitproberen. Op 12V leven ze wel langer.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het gewone ledstrips met serieweerstand zijn dan werkt de getoonde 'driver' wel (is gewoon een voeding, geen 'driver')
Alle strips parallel.
Getoonde leds zijn geen ledstrips, maar losse leds met bijgesoldeerde stroombegrenzingsweerstanden. Simpeler kunnen we het niet maken.
Zover ik kan zien heeft die somfy driver 4 uitgangen die je kan schakelen en dimmen.
https://service.somfy.com/downloads/hu_v5/5138391awhite_led_rec_io_14l…
Een sterrenhemel zou voor mij toch een beetje moeten twinkelen om het levensecht te maken. En dan moet je de leds individueel kunnen aansturen, dus dan kun je beter in de richting van een WS2812 gaan.
Maar dat vergt dan wel aansturing dmv een microprocessor. Misschien zijn die ook wel kant-en-klaar te koop.
Met WS2812B leds kan je wel moeilijk koud of warm wit licht maken. Je kan dat wel wat benaderen maar het effect is toch niet zo mooi als een echte witte led.
Eventueel kan je WS2811 chips kopen en daarmee witte leds aansturen. Nog simpeler, zo'n twinkelend ledsnoer voor Kerst met witte leds al is het effect daarmee misschien wat te sterk.
Arco
Special Member
Op zaterdag 22 juni 2024 02:15:58 schreef McAwesome:
Met WS2812B leds kan je wel moeilijk koud of warm wit licht maken. Je kan dat wel wat benaderen maar het effect is toch niet zo mooi als een echte witte led.Eventueel kan je WS2811 chips kopen en daarmee witte leds aansturen. Nog simpeler, zo'n twinkelend ledsnoer voor Kerst met witte leds al is het effect daarmee misschien wat te sterk.
Met SK6812RGBW leds kan dat wel...
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Er zijn ook kant en klare oplossingen met glasvezel i.p.v. led's
https://ledindeduisternis.nl/product/sterrenhemelled400sterren/
Op zaterdag 22 juni 2024 01:32:31 schreef deKees:
Een sterrenhemel zou voor mij toch een beetje moeten twinkelen om het levensecht te maken. ...
Het twinkelt pas bij veel luchtonrust en/of (te) sterke vergroting door een (verre)kijker. Ga eens bij donkere, heldere hemel naar de sterren kijken. Of in een "echt" planetarium. Je zult weinig of niets zien twinkelen.
Sterren zijn niet allemaal in dezelfde helderheid. Kun je mooi nabootsen met verschillende weerstanden om ze zo in helderheid aan te passen.
Begrenzingsweerstandje (dat de led niet sloopt als je de potmeter te ver draait) en potmetertje om ze in te stellen, daarna potmeter meten en vervangen voor vaste weerstand.
Met een beetje handigheid kun je Grote Beer (steelpan) of Cassiopeia (de W) namaken. Twinkelen (als je dat wilt) kan met een 555 en een C over de led.
Foto als het klaar is?