Anoniem
Hi all,
Ik ben bezig met een printplaatje van een jura koffiemachine. Daarvan wil ik de diodea 1N5401 (LD) vervangen. Ik heb willekeurig 1N5401 diodes besteld. Ik kreeg de 1N5401 (MIC). Na vervangen doet de machine niks meer. Ik wordt niet wijzer met googlen. Wat is het verschil tussen de mic en LD? En waar kan ik de LD Bestellen? Bij het terugplaatsen van de oude 1n5401 LD diodes die ik nog heb liggen en daarmee werkt de machine wel.
Dank jullie weer.
Grt
Amo
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (13%)]
waren de oorspronkelijke diodes stuK?
Kennelijk werkte de koffiezetter nog voor het vervangen. Je hebt mogelijk een sluiting veroorzaakt of een printspoor vernield.....
Overigens smaakt de koffie met nieuwe diodes niet anders.
Is er dan niet iets anders defect?
Als de oude wel werkt lijkt mij die niet het probleem.
En waar heb je die diodes gekocht, ali?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 27 juni 2024 10:42:50 schreef amousslih:
Bij het terugplaatsen van de oude 1n5401 LD diodes die ik nog heb liggen en daarmee werkt de machine wel.
Waarom vervang je ze dan ?
Begrijp ik goed dat je een werkende machine aan het repareren bent ?
De 1n5401 is gewoon een vrij standaard 100V diode. Die is kapot of hij werkt. Waar heb je ze gekocht en heb je ze nagemeten ?
wellicht drukt de TS zich wat ongelukkig uit. Ik denk niet dat iemand gaat repareren aan een werkend toestel. het lijkt me dat hij uiteindelijk de diodes van een andere print heeft gehaald, die hij nog liggen had?
Anoniem
Op donderdag 27 juni 2024 11:12:11 schreef kris van damme:
wellicht drukt de TS zich wat ongelukkig uit. Ik denk niet dat iemand gaat repareren aan een werkend toestel. het lijkt me dat hij uiteindelijk de diodes van een andere print heeft gehaald, die hij nog liggen had?
Ik heb mij idd niet juist verwoord. Dank kris. Ik heb ze gemeten. Zitten 2 defecte, en heb ze toen alle 4 vervangen voor nieuwe die ik in NL online heb aangeschaft. Doen niks! Heb de werkende terug gezet en 2 oude die ik nog had liggen met type LD en daarmee werkt de machine wel.
Wat is het verschil tussen de 1N5401LD en de 1n5401MIC
Op donderdag 27 juni 2024 11:18:39 schreef amousslih:
[...]Ik heb mij idd niet juist verwoord. Dank kris. Ik heb ze gemeten. Zitten 2 defecte, en heb ze toen alle 4 vervangen voor nieuwe die ik in NL online heb aangeschaft. Doen niks! Heb de werkende terug gezet en 2 oude die ik nog had liggen met type LD en daarmee werkt de machine wel.
Heb je ze kunnen meten ? Of kun je ze meten ? (diegene die niets doen, die nieuwe).
Welke diodes heb je waar gekocht?
Want mijn glazen bol vind geen 1N5401MIC of 1N5401LD, dus die worden geen van beiden door een respectabele grotere leverancier verkocht.
Post anders goede foto's van kappotte, werkende en niet werkende diodes.
@fred: 1N5401 klinkt heel standaard maar wordt stiekem door veel fabrikanten gemaakt. Net als de BAT54 (nexperia), die toch heel anders is dan de BAT54A (Diodes Inc). Maar dit is een tweepoter, en een diode met de streep op de anode heb ik inderdaad nog niet gezien
Anoniem
Op donderdag 27 juni 2024 11:21:21 schreef blurp:
Welke diodes heb je waar gekocht?Want mijn glazen bol vind geen 1N5401MIC of 1N5401LD, dus die worden geen van beiden door een respectabele grotere leverancier verkocht.
Post anders goede foto's van kappotte, werkende en niet werkende diodes.
Zal ik vanavond doen.
Het staat op de diode zelf en vind ze niet online. Zal vanavond ff fototje maken.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Er zou niet echt een groot verschil moeten zijn tussen de 1N5401 diodes met welke toevoeging dan ook lijkt mij?
Hier de datasheet van de MIC: klik!
EDIT: Deze diodes zijn in ieder geval niet geschikt om netspanning gelijk te richten, daarvoor zou je bijvoorbeeld de 1N5407 moeten pakken. Dus als het aan de netspanning hangt, lijkt de 7 van de originele misschien een beetje op een 1 en is het daar fout gegaan?
Bij onderdelenshops die Jura onderdelen hebben verkopen ze alleen 1N5404 diodes uit de 1N540x serie, dus ik denk dat de 5401 niet in de apparaten hoort te zitten.
[Bericht gewijzigd door Benadski op (14%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als ze idd gebruikt worden voor netspanning dan moeten het haast wel 1N5407 zijn.
Heb je de niet werkende voor en na getest ?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik vermoed dat er 1N5407 op stond en niet 1N5401 (de 5401 is een exoot die je eigenlijk nooit ziet en ongeschikt voor netspanning)
Post en prefix maken weinig uit en zeggen alleen wat over de fabrikant en verpakkingswijze... (MIC = Micrel)
Anoniem
Op donderdag 27 juni 2024 12:22:54 schreef MNM(tm):
Zover ik heb kunnen nagaan, hoort daar een 1N5404 in.
Heren, excuses... heb het nogmaals geprobeerd en machine werkt gewoon.. het type MIC maakt geen reet uit. Geen idee wat ik eerste keer fout heb gedaan. Dank allen en sorry voor de discussie 
Op donderdag 27 juni 2024 12:11:52 schreef Arco:
Post en prefix maken weinig uit en zeggen alleen wat over de fabrikant en verpakkingswijze... (MIC = Micrel)
Zie de discussie over BAT54 (https://www.circuitsonline.net/forum/view/165992/last) varianten....
Micrel heeft overigens bij mijn weten geen dioden gemaakt. De datasheet waar Benadski naar verwijst is van cnmic, niet van Micrel. En zegt helemaal niets over de markering.
cnmic is een of andere chinese halfgeleider fabriek die op zijn website een capital investment van 34 miljoen claimt. Waarmee je toch echt een kleine, derderangs achtergrond speler bent in halfgeleiderland.
Wat overigens niet betekent dat je geen goede 1N540x serie dioden zou kunnen maken, die dingen zijn geen rocket science meer.
Roland11
Golden Member
Ze worden op de Jura printplaat niet gebruikt voor het gelijkrichten van de netspanning, maar van de 15V AC die uit de tafo komt en vervolgens gebruikt wordt om motor zetgroep etc. te voeden.