Backlight probleem Samsung 32inch

Ik heb een samsung smart tv 32inch waarvan de backlight kapot was. Die heb ik inmiddels met nieuwe bl strepen vervangen alleen nu de probleem is een van de strepen werkte niet, ik heb gemerkt dat een kortsluiting bij +/- van de strep(0 ohm). De vraag is , als ik de voeding vervang zou de probleem opgelost zijn?

zit de sluiting in de strip ? dus strip meten los van de verbindingsstrip
zo ja , nieuwe strip kopen
zit de sluiting in de verbindingsstrip / voeding , dan storing zoeken , uitzoeken waar de sluiting zit .
lukraak een voeding vervangen / wisselen , lost het probleem mogelijk niet op , er is zelfs kans dat de nieuw geplaatste voeding defect raakt door de sluiting .

Kan maar is natuurlijk ook schieten met hagel als je niet meet? Meten is immers weten.

Ik keek net een leuke video af op YouTube waaruit blijkt hoe lastig dit fout zoeken in tv’s kan zijn: https://www.youtube.com/watch?v=77tymvTJDxo

En zelfs zonder te meten is het eenvoudig mogelijk om het probleem beter te localiseren:

Verwissel de niet-brandende LED-strip met ééntje die wel brandt. Test de TV opnieuw. Brandt de voormalig niet-werkende strip nu wel? Dan is de strip goed en zit het probleem ergens anders.

Blijft de voormalig werkende LED-strip nu uit? Dan zit het probleem dus ergens in de keten die die strip aanstuurt: connector, kabel, voeding, etc ...

Divide et impera.

Er zit vaak een Zener diode op, klein zwart kraaltje dus die is defect. Je kan die verwijderen maar beter is te claimen bij leverancier.. Probleem is dat waarschijnlijk 1 van de LEDs "open" is en dan slaat de zener door en koppelt circuit af..

je kunt die led uitmeten met de dmm op diodestand, gewoon de scherpe pennen van de dmm in de printbanen duwen beide kanten langs de leds, de led zal als deze goed is lichtjes oplichten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de meest verdachte zijn deze het dichtst bij de verzonken gedeeltes van de backplate. Te weinig thermisch contact ermee, dus te heet ledsubstraat...
Ik koop nieuwe ledbars, kleef ze met dubbelzijdig klevend thermal tape op een voorgeboord Aluminium latje dat op zijn beurt is vastgekleefd met dezelfde tape op de backplate en bevestig met on-line bestelde platte kopschroefjes die 2mm langer zijn en klaar is Kees. Kost wat: materiaal, tijd en moeite, maar mijn TV haalt nu reeds meer dan 9000 speeltijd na een herstelling op 3600 uur (TV heeft nu 12800 uur). Zou het kunnen dat deze oplossing de leds spaart ;-) ... en mijn stressniveau naar beneden haalt?

It's fun to finally find the failure!