Op werk gebruik ik een Voltcraft PLS-220S weegschaal, hier een promoplaatje:
We gebruiken hem om bij te houden hoeveel van een vloeistof uit een vat gebruikt wordt omdat we doseringsproblemen hadden. Helaas werkt dat niet lekker omdat de weegschaal de langzame veranderingen niet registreert en op dezelfde waarde blijft staan. Elke keer dat ik de actuele stand wil hebben moet ik de tank er af tillen en de weegschaal uit en weer aan zetten. Het feit dat er wel een waarde staat geeft aanleiding tot verwarring en overdosering. Hier bleek de werkelijke stand minder dan 13kg:
Weten jullie of er een manier is hier omheen of een weegschaal die dit niet doet? Ik heb eerder weegschalen gehad die dit deden, maar dit nergens ooit als expliciet deactiveerbare functie gezien.
Een alternatief zou een analoge weegschaal of een veerunster zijn, maar ik vroeg me af of ik met deze exemplaren nog iets zou kunnen. Misschien is er een geheime optie die ik mis? De handleiding is er stil over.
Ik ben daar wel eens tegenaan gelopen bij het meten van het verbruik uit een las-gasfles. Dat ging dus ook niet.
Mijn indruk/inzicht was toen dat alle weegschalen e.d. waarbij men weg kan komen met een nulstelling-bij-opstarten of soortgelijks, dat ook doen. De rekstroken en het systeem zo stabiel maken dat de offset over langere tijd / wisselende temperatuur etc. niet meer dan gespecificeerd verloopt is blijkbaar relatief kostbaar.
nonius
set SCE to AUX.
Sorry, ik heb geen oplossing, maar kan alleen maar beamen dat het inderdaad een zeer irritant probleem is.
omdat de weegschaal de langzame veranderingen niet registreert en op dezelfde waarde blijft staan.
Blijkbaar hebben dus meer weegschalen deze 'feature'. Zelf heb ik een electronische personenweegschaal met hetzelfde probleem: hij geeft pas de nieuwe, correcte waarde aan wanneer het verschil met de laatste weging meer dan 0.5 kg bedraagt. Blijkbaar onthoudt hij dus de vorige waarde en betrekt deze in het bepalen van de nieuwe waarde. Zeer irritant en veroorzaakt dat ik vaak 3x moet wegen: eerste mislukte poging, dan nieuwe poging met ca. een kg aan extra gewicht om de weegschaal uit z'n 'dode zone' te krijgen, daarna de eigenlijke weging.
Feitelijk is de weegschaal door dit feature voor mij volstrekt onbetrouwbaar en onbruikbaar.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Kruimel,
Zoals @Aart het beschrijft klopt als je de weegschaal aanzet even wachten tot de aanwijzing nul is daarna,
het gewicht meten.
De meettijd is een paar seconden soms wordt de hoogste waarde genoteerd maar er zijn er ook die het gemiddelde berekenen.
Daarna wordt de waarde vast gehouden voor uitlezing/noteren pas als het gewicht,
verwijderd wordt reset de weegschaal.....
Ik weet niet welke real time meting je doet met betrekking tot de meet sensor deze zou je kunnen onderbreken.
De nul forceren door uit/aan en opnieuw meten als je dit in een periodische interval kan doen.....
Groet,
Henk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Komt inderdaad vaak voor, heel handige 'optie'... 
Wat soms helpt is om na aanzetten een keer op 'tarra' te drukken, sommige schalen werken daarna 'normaal'...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Electronica er (gedeeltelijk) uit gooien en zelf een nieuwe uitlezing maken met een arduino of zo? Als er al een chip in zit die de loadcell meet zoals een HX711 oid is dat nog een stuk makkelijker.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een soort-van-weegschaal gemaakt op basis van een kale loadcell en een goedkope HX711 load-cell-digitizer.
Dan kom je al deze problemen vanzelf tegen.
De meting verloopt langzaam. Gewoon omdat het zo ontzettend gevoelig is. (er wordt met 24 bits gemeten terwijl "full scale negative" en "full scale positive" zo'n 40mV uit mekaar liggen.) Een graad verschil tussen 's ochtends en 's middags geeft zeg 1 graad over 4 uur temperatuur verloop, dus dat is maar liefst 69 micrograad per seconde aan temperatuur verloop van het hele ding. En dat kan zomaar een paar honderd micrograden temperatuurverschil tussen de verschillende meetweerstanden veroorzaken.
Ik heb dan in mijn software: "metingen zullen niet zo lang duren" dat ik de "nul wordt automatisch bijgesteld alleen doe als de meting inderdaad "ongeveer nul" is.
Maar het zijn dus allemaal "workarounds" voor het niet ideaal zijn van de meetsensor.
Loadcellen individueel uitlezen, voorzien van een (NTC-) temperatuursensor en goede referentieweerstanden met een kleine tempco toepassen? Of de referentieweerstanden monteren op de cell.
Ik ben wel benieuwd of temperatuur inderdaad het grootste probleem is en of daar over een praktisch bruikbare termijn iets bruikbaars uit komt. Het lijkt mij dat b.v. 1x per dag geforceerd echt nullen voor veel toepassingen te overzien is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het alleen temperatuurwisselingen zijn, kun je die softwarematig corrigeren. (doe ik bij kristaloscillators ook)
Blij om te horen dat ik niet alleen ben met dit soort problemen, ik zal wel even kijken of ik die 'load cell' kan bereiken en er een uitlezing aan kan maken of zo. De omgeving heeft een relatief constante temperatuur, en ik heb helemaal niet zo veel resolutie of nauwkeurigheid nodig. Als ik het gewoon kan zien dat er elke dag 0,5kg±0,25kg verdwijnt ben ik er al.
Bedankt voor de informatie (en het medeleven), ik zal het laten weten als ik aan het knutselen sla. Ik heb hier volgens mij nog wel zo een ding staan, en ik kan misschien daar eens in snuffelen om de werking te achterhalen. Met een beetje geluk zit niet alles in zo een zwarte 'blob' (zal ook wel niet met het display zo ver van de weger).
In de keuken gebruiken wij een weegschaal, die eenmalig wordt genuld bij aanzetten, waarna je continu kunt wegen (bijvoorbeeld een recept, waarbij je telkens ingrediënten toevoegt). Misschien zijn er die ook voor grotere gewichten.
Wel, het nadeel daarmee is dat die dit ook nog weleens doen. Ik heb een tijdje in de voedselindustrie gewerkt, en daar kwam het er soms op neer dat als je niet vaak genoeg tarreerde je een verloop kreeg van de gewogen waarde. Als je dus bijvoorbeeld een steeds zwaarder wordende quiche-bodem toegeleverd kreeg kon je dat niet detecteren. Als ik ermee bezig ga, ga ik proberen de getallen direct van de interne weegbrug te meten. In mijn geval zijn de eenheden niet zo relevant.