Dit seizoen bleek ons buxusschaartje niet meer te laden.
De beide 18650 accu's geven nog maar 0,68V aan.

Dit roept de volgende vragen op:

• Is het zinvol om daar nieuwe accu's in te prutsen?
  • Welk type accu moet ik daar voor kopen
  • Kan iemand mij helpen om er de benodigde strips aan te puntlassen
  • Verdere nuttige adviezen

Hetis weliswaar een Gamma ding, maar voldoet verder goed

Hallo Tidak,

De cellen daarvoor zijn waarschijnlijk gereedschaps-cellen (relatief weinig capaciteit, maar hoge ontlaadstroom), maar zeker is dat niet, ik ken dit soort tuingereedschap niet (wel het grotere werk met veel meer cellen).

Staat er op de huidige cellen ook maar iets aan info waar je wat mee kan?

Ik denk vanwege het toch wel heftige motortje wat ik zie, aan dit soort cellen:
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/samsung-inr18650-15…

Verder zou een foto van het 8-potice IC helpen: ik weet niet wat het is, maar het zou roet in het eten kúnnen gooien bij vervangen.
Is de print aan de andere kant leeg?

Wat betreft puntlassen en bestellen van cellen: ik moet voor mezelf nog het nodige bij nkon hebben, dus ik zou die van jou eventueel mee kunnen nemen. Het puntlassen kan ik voor je regelen, maar eventueel doen we dat op locatie als dat makkelijker is.

Er zijn bij NKON ook 30A cellen. En ook "30A en > 3000mAh".

Ik denk aan het BMS te zien dat er 4 cellen moeten zijn. klopt dat? Wat staat er op de lader?

Als je wilt kan ik de boel wel even voor je puntlassen. (ik ben 10 aug in zeeland).

[Bericht gewijzigd door rew op (30%)]

Mij lijkt het het vervangen van de twee cellen wel waard, als het apparaat voor de rest goed werkt.

Het puntlassen kan ik evt. bij helpen (net even gecheckt, heb nog een klein beetje nickel-strip), mocht de oplossing van Weardguy lastig zijn. 18650-cellen heb ik echter niet (afgezien van een paar uit oude apparaten gesloopte exemplaren), maar als u zelf voor de cellen zorgt kan ik ze aan elkaar lassen.

Omgeving Bergen op Zoom.

Ik zal beginnen met een foto van het IC

@rwe:
Er zitten twee 18650’s in
De voedingsspanning uit de lader is 12V dc

@nonius:
Ik woon inderdaad in die omgeving :)

Ik zou gewoon de cellen vervangen. Afdanken puur om 2 18650 versleten zijn maar de rest nog prima werkt vindt ik zonde.
Zorgt voor nog meer e-waste |:(
Ik vermoed dat die print niet alleen bms is maar ook de rest van de aansturing.
Met beetje geluk niet met bms beveiliging als je de cellen vervangt.
Het is maar een simpel dingetje.
Je zou evt ook eens kunnen kijken of je ergens uit een batterijenbak niet oude gereedschap accu kan vinden. Misschien zit er eentje in waar een defecte en of onbelans cel(len) in zitten. Gebeurd maar al te vaak. Dan werkt die pack niet meer maar vaak zitten er nog prima werkende cellen in. En dan heb je al gepuntlaste cellen waar je een setje van 2 in serie kan hergebruiken.
De batterijenbakken in bouwmarkten heb je de meeste kans ;)

Of zondag een paar cellen scoren :)

je kan ook gewoon zulke cellen bestellen bij nkon met soldeer lippen eraan
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUYTth3W-XvCfGmbieiQnXt5jQSdndLgjMyg&s

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

Op vrijdag 5 juli 2024 18:05:04 schreef weardguy:
Hallo Tidak,

De cellen daarvoor zijn waarschijnlijk gereedschaps-cellen (relatief weinig capaciteit, maar hoge ontlaadstroom), maar zeker is dat niet, ik ken dit soort tuingereedschap niet (wel het grotere werk met veel meer cellen).

Staat er op de huidige cellen ook maar iets aan info waar je wat mee kan?

Ik denk vanwege het toch wel heftige motortje wat ik zie, aan dit soort cellen:
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/samsung-inr18650-15…

Verder zou een foto van het 8-potice IC helpen: ik weet niet wat het is, maar het zou roet in het eten kúnnen gooien bij vervangen.
Is de print aan de andere kant leeg?

Wat betreft puntlassen en bestellen van cellen: ik moet voor mezelf nog het nodige bij nkon hebben, dus ik zou die van jou eventueel mee kunnen nemen. Het puntlassen kan ik voor je regelen, maar eventueel doen we dat op locatie als dat makkelijker is.

Hier de gevraagde foto. Ik heb de tekst met een loep gelezen en overgeschreven: Q1, het '8-potertje' en U1 zijn nu met rood op de foto ingedubt. Foto is te vergroten door er op te klikken.

@rwe; weardguy:
De huidige cellen (2 stuks) zijn blauw. Ik denk dat het ordinaire cellen zijn (Gamma!). Kan ik die zomaar vervange door gereedschaps-cellen met dit BMS? Zo ja, dan kies ik daarvoor.

Lader geeft 12V 300mA

@Nonius:
Ik heb nog een hele stapel nikkelblik vanuit de Philips beeldbuizen fabriek in Heerlen Dat is in alle maten en vormen te knippen :)
Je kunt mij mailen (zie mijn profiel)

foutje, bedankt...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (98%)]

Op vrijdag 5 juli 2024 18:05:04 schreef weardguy:

Is een FET, kijk maar naar de sporen er aan vast. Ik denk eerder dat Arco even langs moet komen om met zijn magische chipvind-gaven de 3ZB4 te determineren.

Maar, gezien de cellen toch al stuk zijn... Als het BMS op slot is is het al op slot, de cellen loshalen zal dat niet erger maken.

Dus je kunt kijken of er nog leven in zit door de cellen los te koppelen, de motor los te koppelen en te vervangen door een subtiel gloeilampje ofzo, en de print uit een labvoeding te voeden (met misschien even een delertje voor de middenpoot van het BMS - zit het midden tussen de cellen uberhaupt aan de print? Waar gaan al die draadjes heen die niet aan motor of laadconnector zitten.? Even hardop denkend.)

Vermoedelijk is die 8 een B
En dan kan het deze zijn:

Op vrijdag 5 juli 2024 23:17:38 schreef Lucky Luke:
Is een FET, kijk maar naar de sporen er aan vast.

En ik was overduidelijk niet zo helder meer ;) Ik zie het nu ook ja.
Welk type FET het is maakt dus ook niet uit, het is geen secundaire overspanningsbegrenzing of iets dergelijks. Als die er wel in zit kun je er zeker van zijn dat er ook een geavanceerder BMS'je in zit.

Op vrijdag 5 juli 2024 23:17:38 schreef Lucky Luke:
Maar, gezien de cellen toch al stuk zijn... Als het BMS op slot is is het al op slot, de cellen loshalen zal dat niet erger maken.

Nee, maar het zou in beide gevallen zonde zijn om er dan nieuwe cellen voor aan te schaffen om er dan pas achter komen dat dat geen zin meer heeft.

Inderdaad zou het handig zijn om nog wat meer te weten, tenzij nonius al in actie gekomen is. Ik zit weliswaar niet in de buurt, maar heb buiten de spits op werkdagen en in het weekend gratis treinvervoer én Zeeland is de enige provincie waar ik nog nooit per trein ben geweest ;) . Zodoende.

Wie gaat er naar Bladel, morgen? Ik sta daar met mijn kraam, dan kunnen we daar verder praten.
Ik neem het ding dan mee met de 'voorraad'.
Als je met de trein zou komen, kom je niet ver Zeeland in :P

@nonius:
Ben je al weer terug?
Zou je dan contact met me willen opmemen?

Zou je dan contact met me willen opmemen?

Heb zojuist een mailtje verzonden.