Beste community,

Ik zit met volgende vraag, waar jullie me hopelijk een beter antwoord op kunnen geven.
Ik bezit een tweetal scopes voor mijn hobbymatige reparatie van hoofdzakelijk audioapparatuur. Een Hantek DSO 5072P en een Hameg HM 207.

Met de Hantek heb ik grote problemen om bijvoorbeeld het eye-pattern van CD spelers goed te kunnen analyseren. Het in beeld krijgen is geen probleem, maar om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over de kwaliteit is niet mogelijk.
Ik heb diverse triggerinstellingen geprobeerd, diverse delay times, maar een zuiver ruitpatroon wordt het nooit. Met de Hameg -oud beestje- geen probleem.

Eigenlijk wil ik geen twee scoops op de tafel hebben staan en daarom vraag ik me af of de Hantek de juiste scoop is voor zijn doel, of dat ik gewoon wat verkeerd doe.

Nu zie ik van bijvoorbeeld Siglent als van UNI-T relatief betaalbare (hobby-) scoops die een zgn. "Phospor" display hebben. Dat meer op de gebruikte afbeeldingstechniek duidt dan op het display zelf.

Omdat het bij bijvoorbeeld eye patterns van CD spelers of van PLL tuners belangrijk is de 1T, 2T en 3T componenten met een soort "decay" overlappend te zien, vraag ik me af of dat misschien een betere oplossing is? De "decay" time van de Hantek is ook gewoon instelbaar maar levert een prut beeld op.

Wie van jullie heeft een dergelijke "fosfor" scoop voor een dergelijk toepassingsgebied en kan er meer over vertellen?

Met Eye diagrammen werken is niet echt beginners werk.

Wat, denk ik, met digitaal fosfor wordt bedoeld dat je instelbare persistence hebt. Daarbij hebben sommige (zoals mijn scoop) de mogelijkheid om met multi-kleur traces te werken. Een analoge scoop varieert de trace in helderheid, de DSO doet dat dmv kleur.
De update van de display van low budget scoops is waarschijnlijk gewoon te laag voor dit soort dingen.

Hier hoe een (Keysight) DSO moet instellen voor een eye diagram https://youtu.be/mnugUjaMN70?si=cCo-Zl3mhRTUdC6X

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]

Er zijn DPO en DSO oscilloscoops. De DPO types imiteren het analoge nalicht effect van een analoge oscilloscoop dat kan helpen bij het opsporen van single events of glitches in een signaal. De persistence mode op DSO oscilloscoops doet min of meer hetzelfde.

Op maandag 8 juli 2024 14:39:38 schreef fred101:
Met Eye diagrammen werken is niet echt beginners werk.

Wat, denk ik, met digitaal fosfor wordt bedoeld dat je instelbare persistence hebt. Daarbij hebben sommige (zoals mijn scoop) de mogelijkheid om met multi-kleur traces te werken. Een analoge scoop varieert de trace in helderheid, de DSO doet dat dmv kleur.
De update van de display van low budget scoops is waarschijnlijk gewoon te laag voor dit soort dingen.
[bijlage]
Hier hoe een (Keysight) DSO moet instellen voor een eye diagram https://youtu.be/mnugUjaMN70?si=cCo-Zl3mhRTUdC6X

Het werken met eye-patterns is op mijn niveau een kwestie van benaderen. Ik repareer geregeld CD spelers en meet met de scoop de signaalkwaliteit en vergelijk dit met de voorgeschreven waarden. Een zwakke laser, of een slechte CD kan ik daarmee aan de hand van het signaalniveau benaderen.
De kwaliteit van het signaal vergelijkbaar. De ruit moet zo groot mogelijk zijn om -zoals in jouw screenshot- een maximale SNR te bereiken. Dat laat zich bij vele CD-spelers op leeftijd instellen. Dat is zo'n beetje waar als hobbyist voor mij het eindigt. Aan de hand van de service manual de voorgeschreven waarden controleren of instellen.

De video in de youtube link is wel erg leerzaam en die Keysight scoop maakt me hebberig ;) Helaas wel wat aan de dure kant ;)

Met de Hameg kan kan ik de verschillen in "de ruit" duidelijk optisch zichtbaar maken en zo de maximaal haalbare waarde bij een CD speler instellen.
Met de Hantek scoop kan ik de pk-pk waarde meten, maar de ruitgrootte is niet goed optisch zichtbaar te maken. Door de triggering anders in te stellen is het wel beter geworden, maar het beeld van de analoge scoop is zuiverder en beter af te lezen. Heeft dit te maken met de kwaliteit van de analoge Hameg ofwel het gebrek daaraan bij de Hantek? De Hantek scoop kan niet met multikleur traces werken. Jouw screenshot links is een beetje zoals de Hantek het weergeeft, alleen monochroom. Het screenshot rechts is meer zoals de Hameg het weergeeft bij dezelfde CD speler. Als de jitter niet van de clock van de CD speler komt, welke invloed heeft de trigger van de scoop erop?

Stukje over Siglent scherm: