Ik ben op zoek naar een eenvoudige ritduur bewaking om een hydrauliek pompmotor tegen verbranden te beschermen. De motor wordt handbedient middels een terugverend sleutelcontact. De motor is op een thermische beveiliging aangesloten maar als het sleutelcontact om één of andere reden blijft 'hangen' schakelt de thermische beveiliging de motor niet altijd vroegtijdig uit zodat de hydrauliekolie zo warm wordt en de pomp laat verbranden. Met een tijdrit bewaking die de maximale looptijd bewaakt (icm een reset knop) zo dat voorkomen kunnen worden. Als de looptijd overschreden wordt schakelt de motor uit en dient er middels een resetknop weer vrijgave gegeven te kunnen worden. Zo kan eerst de oorzaak achterhaalt worden voordat de pompmotor verbrand. (het schijnt dat een zelfde schakeling ook wel in gevellift installaties wordt gebruikt). Wij kan mij aan een schema / info helpen?

Wat is de werkspannig van de motor 400- 230 of 24Volt?
Schakelt de sleutelschakelaar direct de motor of via een magneetschakelaar, wat is de motorstroom CQ het motorvermogen? Maak eventueel een paar foto's.

Hierbij het E-schema van het systeem. De 3,0 kW motor (3 fasen 400V) staat thermisch afgesteld op 7,5 A.

Er zijn standaard tijd-relais te koop die, al dan niet vertraagd, kunnen inschakelen, uitschakelen, etc., vrij instelbaar door de gebruiker.

https://www.vekto.nl/tijdrelais-13-functies-20-240v-ac-dc

(dit is één van de eerste resultaten die ik vond, mogelijk niet persé de beste voor uw toepassing).

Als het een 3kW motor betreft heeft u een zwaardere uitvoering nodig dan het relais uit mijn voorbeeld, of (en dat lijkt me beter), het relais een zware contactor laten aansturen en daarmee de pompmotor in/uit te schakelen.

Edit: zie nu pas dat het een 3-fase motor is, dus dan inderdaad best in combinatie met een contactor gebruiken.

In de tabel hieronder (van het tijdrelais uit mijn link) zou u in dit geval voor stand 'B', interval, kiezen. Vervolgens de door u gewenste maximale draaiduur (T, set time) van de motor instellen met de potmeters.

https://www.vekto.nl/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.vekto.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Ft%2Fi%2Ftijdschema-600xu-1.png&w=768&q=100

Welke stroomsterkte staat er op de motor? , 7,5A is best hoog voor een 3kW motor.

Gr.F_S

Ik denk dat een max thermostaat voor de hydraulische olie hier eerder past.... of een onderdrukzettingsventiel... of een oliekoeler....
Zonder hydraulisch schema is het koffiedik kijken

[Bericht gewijzigd door OXO op (20%)]

Hartelijk dank voor de info en input!

Ik denk inderdaad dat ik een vertraagd afvallend tijdrelais icm met een 2de magneetschakelaar (extra veiligheid) in de 3 fasen voeding naar de motor plaats. Zodat de 2 magneetschakelaars na de ingestelde tijd gedwongen afvallen en er opnieuw via het sleutelcontact contact gemaakt moet worden voordat de motor weer ingeschakeld kan worden.

Een thermostaat met automatische afschakeling van de motor zou idd ook een goed oplossing kunnen zijn.

(de door de fabriek opgegeven 7,5 A is wsl vanwege de piekstroom bij opstarten van de motor).