In mijn meterkast heb ik vier identieke aardlekschakelaars. Bij de meest rechtse is een sticker geplakt met de tekst "aardlekschakelaar groene groepen". Daarnaast staan 4 automaten die elk twee mechanische hendels hebben.
Achter de andere aardlekschakelaars staan "gewone" automaten met 1 mechanische hendel. Deze zijn ook smaller (18 mm i.p.v 26).
Ik heb zitten zoeken (waarschijnlijk niet goed genoeg).
- Wat zijn precies groene groepen en wat is het verschil tussen de automaten met dubbele en enkele hendel ?
In mijn oude meterkast vroeger zaten groepen die wél via een aardlek beveiligd waren, en andere die dat niet waren.
De groepenschakelaars van de beveiligde groepen waren groen gekleurd, de andere wit.
Er zat net zo'n sticker in de kast.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Anoniem
Groene groepen zijn gewoon normale groepen, maar dit staat er zodat je weet welke groepen achter welke aardlek zitten.
In werking zit er geen verschil tussen je nieuwe en oude automaten.
Mooi. Dat is duidelijk. Ik was vooral verbaasd dat er op die oude 2 handles zitten die wel samen omhoog moeten.
Ik begin in ruimtenood te komen omdat er een groep bij moet komen waar fysiek geen plaats meer voor is. Ook is er geen plek voor een extra kast naast de bestaande. Ik kan nu in principe een paar van die oude van 26 mm vervangen door nieuwe 18 mm.
Ik heb hier een paar keer iets gelezen over het merk EMAT. Het zou rommel zijn ????
Anoniem
Je kunt ze inderdaad vervangen voor de nieuwe smallere b16 automaten.
Ik heb hier een paar keer iets gelezen over het merk EMAT. Het zou rommel zijn ????
Tjah, de installatie automaten hebben gewoon een KEMA keur en hebben 10 jaar garantie. Veel installateurs vervloeken ze, en willen alleen ABB of Hager plaatsen. Waarom weet ik niet precies.
Volgens mij is het meer onder het mom van, het is goedkoop dus kan niet goed zijn.
Ik kom ze steeds vaker tegen en heb mijn eigen smeltpatronen kast ook vervangen voor een Emat kast, waarom zou ik 1000 euro betalen als het ook voor 300 kan.
Tijdens mijn werk ben ik echt zat verotte ABB automaten tegen gekomen, dus merk zegt niet altijd wat.
Maar dat is mijn mening, ongetwijfeld zullen er nu genoeg mensen komen die het rommel gaan noemen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die twee hendeltjes voor 1 groep dat heet een "kookgroep". Dat is zodat als de ene helft van de kookplaat een kortsluiting veroorzaakt de andere helft ook uit gaat.
Dit is geen kookgroep. Het zijn automaten waarbij de fase afzonderlijk van de nul schakelt. Bij een overbelasting schakelt alleen de fase en valt het zwarte hendeltje. De nul zit aan de groene hendel.
Als je met de hand uitschakelt bedien je het groene deel en die sleept de zwarte mee. Dan gaan fase en nul beide uit.
mvdk
Golden Member
Ah, dankie Klaas voor de aanvulling. Ik zat al de hele tijd te kijken, en snapte het niet helemaal. Terwijl ik die dingen wel zo hier en daar ben tegengekomen.
Ik ben ze sporadisch tegengekomen. Het zijn bijzondere dingen en ik snap ook niet goed wat het nut is van deze constructie.
Internationaal wordt vaak alleen de fase geschakeld, en geen nul. Nederland is een van de weinige landen waar het verplicht is dat de nul samen met de fase uitgeschakeld moet worden ("alle actieve geleiders dienen spanningsloos geschakeld kunnen worden...").
Als je goed naar de constructie kijkt zie je dat de nul naast de faseautomaat geplaatst is, dwz een mogelijkheid om naderhand een internationale (=universele) faseautomaat uit te breiden met een nul. Samen zijn ze 1 1/2 module breed, ook zo heerlijk onpraktisch. De fase automaat zet je de draad met een kruiskop vast, de andere, de nul met een kleine platkopschroevendraaier...
...
Emat: draai de schroeven niet te vast aan, want dan draai je ze dol. Extra draadje naderhand erbij doen is een uitdaging: Je moet alles loshalen om dat draadje toe te voegen. Dat gaat bij Hager in ieder geval een stuk beter.
Het spul van Emat "voelt" ook niet solide aan.
p.s. Naast de groene aardlekschakelaar had je ook de "witte" aardlekschakelaar. Deze beveiligde de witte automaten.
Dank iedereen. Helemaal duidelijk nu.
Ik kan dus t.z.t. ruimte voor een of twee extra groepen creëren door de 4 groene automaten te vervangen door de moderne types.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die abb automaten zijn zeker tegen de 30 jaar oud. je hebt er een eaton automaat langs zitten, neem die een paar erbij. idd bij emat wegblijven, rommel met hoofdletter H is dat spul.