Hallo leden van circuits online,

Mijn naam is Justin Bentvelsen, ik ben een video-kunstenaar met een voorliefde voor technologie en gadgets. Momenteel ben ik bezig met een nieuwe film van mij genaamd Dark Matter. Een film over e-technologie en de impact hiervan op de mens en aarde.

Logline van Dark Matter:
Tijdens een reis door vreemde, geleidelijk transformerende landschappen, observeren we de verschillende fases in de levensloop van een chip; als het ware de hersenen van alle slimme technologische apparaten. Echter is niets wat het lijkt in deze verontrustende trip.

Een van deze transformerende landschappen gaat een 'technologisch' landschap worden. Dit landschap gaat een maquette worden dat bestaat uit printplaten, andere printplaat onderdelen en 3D geprinten onderdelen waar de camera doorheen zweeft.

Mijn vraag aan jullie is of er iemand is die oude of defecte printplaten hebben liggen. Ik hoop dat ik ze mag lenen en/of kopen en ik ga er uiteraard voorzichtig mee om. De printplaten een nieuw leven krijgen als kunstobject en zullen prachtig zichtbaar zijn op het grote doek!

Aangezien het vaag is wat ik ongeveer wil qua printplaat heb in de bijlage een voorbeeld van een printplaat waar ik onder de indruk van ben. Het gaat mij bij deze printplaat niet zo zeer om het goud maar meer om dat er 'bouwblokken' zijn en de grootte van de printplaat is prettig. Ik hoop dat dit begrijpelijk is.

Ik woon en werk in Amsterdam
Hoor graag of iemand hiervoor open staat,
Met vriendelijke groeten,
Justin Bentvelsen

Op donderdag 25 juli 2024 10:56:00 schreef Sine:
Dat klinkt als het intro van 'hackers'

https://youtu.be/9c4KG_8iTZM?feature=shared&t=55

Hahah, wow dat lijkt inderdaad wel een beetje op wat ik van plan ben. Dank voor de inspiratie!

Ik moet wel opmerken dat het mij als technicus afleid als een herkenbaar echt onderdeel, zoals het HF front-end dat u in uw openingspost toont, toegepast wordt in kunst, films, outfits etc.
Mijn technische belangstelling wordt gewekt en ik vraag mij af of ik het ooit eerder gezien heb, uit welk apparaat / tijd / land het komt, etc. Dat ligt natuurlijk aan mij maar was vermoedelijk niet de bedoeling :+

Voor mij liever originele kunst, gemaakt voor de gelegenheid.

Op donderdag 25 juli 2024 11:07:32 schreef Aart:
Ik moet wel opmerken dat het mij als technicus afleid als een herkenbaar echt onderdeel, zoals het HF front-end dat u in uw openingspost toont, toegepast wordt in kunst, films, outfits etc.
Mijn technische belangstelling wordt gewekt en ik vraag mij af of ik het ooit eerder gezien heb, uit welk apparaat / tijd / land het komt, etc. Dat ligt natuurlijk aan mij maar was vermoedelijk niet de bedoeling :+

Voor mij liever originele kunst, gemaakt voor de gelegenheid.

hahah, ik snap dat dit u als techneut meteen bezig houdt. In mijn film zal ik de printplaat met 3D onderdelen en licht het genoeg maskeren dat het wel echt een origineel stuk zal worden, dus ook voor u eventueel interessant ;). Al is de herkenning wel belangrijk van de printplaat.

Ja, RF PCB's zijn zeker kunstwerken.

Er zijn bedrijven die PCB's recyclen/schrappen. De milieustraat is een bron, alleen zit er dan de behuizing nog omheen. Vroeger werden die dingen veel voor de hobby verzameld ivm onderdelen, maar moderne PCBs zitten vol met smd waar de gemiddelde hobbyist niks mee kan.

Er was aan het begin van dit millenium een reclame filmpje van Dell waarin de kijker werd meegenomen naar de binnenkant van een PC. Dat was duidelijk met virtual reality gemaakt. Ik neem aan dat jij geen middelen hebt om het met VR te realiseren.

Je zou echter wel de moederborden uit een aantal PC's kunnen slopen en hiermee een ambachtelijke reality kunnen maken

Op donderdag 25 juli 2024 11:49:46 schreef LuckyStrike:
Er was aan het begin van dit millenium een reclame filmpje van Dell waarin de kijker werd meegenomen naar de binnenkant van een PC. Dat was duidelijk met virtual reality gemaakt. Ik neem aan dat jij geen middelen hebt om het met VR te realiseren.

Je zou echter wel de moederborden uit een aantal PC's kunnen slopen en hiermee een ambachtelijke reality kunnen maken

Virtual reality bedoeld u denk ik CG (computer generated) of niet?
Ik kan inderdaad ook 3D ontwerpen, maar ik wil juist de tactiliteit ruimte geven, aangezien ik daar heel erg in geloof.
Daarnaast geloof ik ook in serendipiteit het zoeken naar toeval en dat is iets wat je heel erg mist als je in 3D werkt. en om heel eerlijk te zijn is 3D enorm duur / tijd rovend om echt goed te doen.

Ik heb al een aantal moederboarden maar ik vind die te standaard, ik zoek iets bijzonders iets wat toch net wat anders is.

Op donderdag 25 juli 2024 11:22:59 schreef fred101:
Ja, RF PCB's zijn zeker kunstwerken.

Er zijn bedrijven die PCB's recyclen/schrappen. De milieustraat is een bron, alleen zit er dan de behuizing nog omheen. Vroeger werden die dingen veel voor de hobby verzameld ivm onderdelen, maar moderne PCBs zitten vol met smd waar de gemiddelde hobbyist niks mee kan.

Ja precies, het probleem met de recycle bedrijven is dat ze vaak door NDA's ze niet aan mij kunnen uitlenen (bijv. Holland recycling). Dus dat is heel jammer.
Als ik in een milieustraat ga zoeken kan ik dan 'bijzondere' printplaten vinden? Zo ja naar wat voor een apparatuur zal ik dan moeten zoeken?

3D is helemaal niet duur in dit geval en zou voor mij juist een meerwaarde kunnen zijn.

Elk pakket Ultiboard, Kicad en Altium en vermoed ook eagle heeft gratis 3D viewer als je een print tekent.en kicad is iig gratis.

het zou juist heel erg leuk zijn als je ene PCB hebt waar je vanaf het schema via het 3D veld naar het uiteindelijke ontwerp loopt...

geeft je veel meer opties om te "faden" naar een ander scherm.

het enige wat je "even" moet doen is bij een elektronica ontwikkelaar in de keuken kijken.

Wellicht hebben ze oudere obsolete ontwerpen met bijbehorende printen in dergelijke progrmma's gemaakt.

Op donderdag 25 juli 2024 12:30:19 schreef High met Henk:
3D is helemaal niet duur in dit geval en zou voor mij juist een meerwaarde kunnen zijn.

Elk pakket Ultiboard, Kicad en Altium en vermoed ook eagle heeft gratis 3D viewer als je een print tekent.en kicad is iig gratis.

het zou juist heel erg leuk zijn als je ene PCB hebt waar je vanaf het schema via het 3D veld naar het uiteindelijke ontwerp loopt...

geeft je veel meer opties om te "faden" naar een ander scherm.

het enige wat je "even" moet doen is bij een elektronica ontwikkelaar in de keuken kijken.

Wellicht hebben ze oudere obsolete ontwerpen met bijbehorende printen in dergelijke progrmma's gemaakt.

3D in film is duur en moeilijk. Of ik moet de printplaten in 3D uitprinten en dan verven, dat zal kunnen. Maar het probleem daarin is dat ik niet geloof dat ik een 3D geprinten plaat net zo mooi en precies krijgt als een daadwerkelijke printplaat.

qua camera voering en edit opties heb je het veel makkelijker in 3D inderdaad. Maar render tijd, texturing, uv's, lighting, comp ect. zorgt ervoor dat het toch weer ingewikkeld wordt.

Bedankt voor het meedenken. Het 3D uitprinten van printplaten is eventueel wel een optie..!

je hoeft niet eens uit te printen.

het programma zelf maakt TIJDENS HET ONTWERP VAN EEN PRINTPLAAT een mogelijkheid tot een 3D ontwerp. Het zit in het print ontwerp pakket.

je kunt er gewoon doorheen lopen enige wat je nog nodig hebt is een screen record...

https://www.youtube.com/watch?v=I31sNmrmHDg voorbeeldje

nogmaals: ga eens kijken bij een elektronica ontwerper hoe e.e.a. werkt en vraag naar een oud ontwerp gemaakt in een pakket met deze optie. Waarschijnlijk hebben ze printplaten liggen, dus heb je alles:
schema, board layout, 3D ontwerp en een fysieke print..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (34%)]

@hmh, dat is toch maar een mager aftreksel van echte print. En met licht spelen wordt ook al een probleem.

Voor dat dit topic helemaal ontspoort ...

@justin030
Zet even een oproepje in vraag en aanbod, https://www.circuitsonline.net/aanbod

Dat is de plek voor dit soort vragen. Er moet vast wel ergens een sloop print of twee te vinden zijn.

Op donderdag 25 juli 2024 13:30:45 schreef Sine:
@hmh, dat is toch maar een mager aftreksel van echte print. En met licht spelen wordt ook al een probleem.

Voor dat dit topic helemaal ontspoort ...

@justin030
Zet even een oproepje in vraag en aanbod, https://www.circuitsonline.net/aanbod

Dat is bedoeld voor dit soort dingen. Er moet vast wel ergens een sloop print of twee te vinden zijn.

Bedankt Sine, ik verplaats deze topic wel daar naar toe.

Op donderdag 25 juli 2024 13:25:10 schreef High met Henk:
je hoeft niet eens uit te printen.

het programma zelf maakt TIJDENS HET ONTWERP VAN EEN PRINTPLAAT een mogelijkheid tot een 3D ontwerp. Het zit in het print ontwerp pakket.

je kunt er gewoon doorheen lopen enige wat je nog nodig hebt is een screen record...

https://www.youtube.com/watch?v=I31sNmrmHDg voorbeeldje

nogmaals: ga eens kijken bij een elektronica ontwerper hoe e.e.a. werkt en vraag naar een oud ontwerp gemaakt in een pakket met deze optie. Waarschijnlijk hebben ze printplaten liggen, dus heb je alles:
schema, board layout, 3D ontwerp en een fysieke print..

Opnieuw bedankt voor de suggestie, maar dit is niet de manier hoe ik deze film wil maken.

juist de overgang van het 3D naar de echte print kan een heel gaaf effect geven.