je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Sine

Moderator

Op 15 december 2022 17:39:19 schreef rwk:
Alleen voor de liefhebbers: Ether of stil-magnetisch-licht is stralend, als je er een trilling in maakt is het astraal, als je dat oprolt krijg je atomen en daarmee is de materiele wereld opgebouwd.

Jaaaaja ... en de aarde is rond .. net als een pannenkoek. 8)7

revado

Honourable Member

Kopspiegel lampje... 28 volt 1000 Watt :)
Bijna 36 ampere...
Waar het uit komt weet ik niet, ik denk een grote filmprojector.

Het "gloeidraadje" uitvergroot

Tidak Ada

Golden Member

Wat een kleine pitjes allemaal!

Dit is wat anders:

http://lampes-et-tubes.info/il/il181a.jpg
GE MAZDA MP & CP 110 V 10.000 W Signaling Searchlight

http://lampes-et-tubes.info/il/il031a.jpg
RAZNO 110V/91A 10 kW Signaling Searchlight

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 11 december 2022 22:48:11 schreef revado:
Ik heb hier nog een kwik "gelijkrichtertje" liggen...
Helaas is het typenummer niet meer goed leesbaar maar het is een vet ding, zowel in formaat als om te zien!

[bijlage]

zelfde buis
maar dan werkend!!!

er staat zoan 120V op de armen van de buis (tis een dubbel diode)
en er loopt zoan 0.5A

als de buis net warm is moet hij ontstoken worden
en dat doe ik door een voltage van 40/50V op het onsteek contact te zetten

als de buis dan eenmaal ontstoken is dan kan de gloeispanning zelfs uit
en hij blijft dan mooi door gloeien

Lucky Luke

Golden Member

Op 15 december 2022 21:41:51 schreef revado:
Het "gloeidraadje" uitvergroot
[bijlage]

Hé, zie ik dat goed? Dat 'gloeidraadje' zit met meerdere bevestigingspunten vast met iets van een veertje/spoeltje/klemverbinding/iets? Wat is dat voor speciaals?

In de megalampen van Tidak Ada zijn ook extra 'dingen' rond de ophanging van de gloeidraad te zien, vooral bij de RAZNO 110V/91A 10 kW Signaling Searchlight. Die extra cylindertjes, waarvan er ook 1 tussen beide aansluitingen zit. Wat zijn dat?

(Ik vind die megalampen wel wat hebben. Ooit, ooit, stond er een groot peertje bij Vraag&aanbod, dat een armatuur was voor een gewoon peertje. Een hanglamp in de vorm van een lamp. Over getwijfeld, niet gekocht, lichte spijt, nergens meer kunnen vinden.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 17 december 2022 19:44:56 (19%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
revado

Honourable Member

Op 17 december 2022 19:42:38 schreef Lucky Luke:
[...]
Hé, zie ik dat goed? Dat 'gloeidraadje' zit met meerdere bevestigingspunten vast met iets van een veertje/spoeltje/klemverbinding/iets? Wat is dat voor speciaals?

In de megalampen van Tidak Ada zijn ook extra 'dingen' rond de ophanging van de gloeidraad te zien, vooral bij de RAZNO 110V/91A 10 kW Signaling Searchlight. Die extra cylindertjes, waarvan er ook 1 tussen beide aansluitingen zit. Wat zijn dat?

(Ik vind die megalampen wel wat hebben. Ooit, ooit, stond er een groot peertje bij Vraag&aanbod, dat een armatuur was voor een gewoon peertje. Een hanglamp in de vorm van een lamp. Over getwijfeld, niet gekocht, lichte spijt, nergens meer kunnen vinden.)

Bijgaand een nog betere foto met de details.
Er zitten een soort draadjes omheen gedraaaid.
Mogelijk is dat gedaan om de vrij hoge stroom een beetje te verdelen zodat de gloiedraad bij de las niet doorslaat bij inschakelen.
Met die 36 Ampere wil dat wel...

Mogelijk ook om mechanische resonantie te dempen?

Ik was gisteravond even aan het spelen met een 5V 30A voedingkastje, een simpele zelfgemaakte gloeidraad gaat bij 10 A al behoorlijk brommen en bewegen door zijn magnetische veld:

Sine

Moderator

Wellicht mechanisch om de las wat te ontlasten, en misschien ook thermisch. Het is dezelfde draad die doorloopt tot op de voedende draden.

@Aart,
I love the smell of (molten) Hirschmann's in the morning.

revado

Honourable Member

Op 18 december 2022 10:28:45 schreef Sine:
Wellicht mechanisch om de las wat te ontlasten, en misschien ook thermisch. Het is dezelfde draad die doorloopt tot op de voedende draden.

@Aart,
I love the smell of (molten) Hirschmann's in the morning.

Hirschchchchchcmann's ;)

revado

Honourable Member

Op 18 december 2022 09:28:40 schreef Aart:
Mogelijk ook om mechanische resonantie te dempen?

[

Ik zal de lamp eens testen om te zien wat hij doet.
Met een snelle test aan de delta 5 amp stinken de ( goedkope) kroksnoertjes alleen maar...
Ik heb ook een schakelende 0-70 volt 35 ampere delta in de opslag, daar moet het wel mee lukken...
En die moet toch weer naar de "mancave" terug.

Op 18 december 2022 11:44:55 schreef revado:
Met een snelle test aan de delta 5 amp stinken de ( goedkope) kroksnoertjes alleen maar...
Ik heb ook een schakelende 0-70 volt 35 ampere delta in de opslag, daar moet het wel mee lukken...

Dan gaan die krokosnoertjes nog harder stinken. Zet het rookalarm alvast maar af.

revado

Honourable Member

Op 18 december 2022 19:12:50 schreef ohm pi:
[...]Dan gaan die krokosnoertjes nog harder stinken. Zet het rookalarm alvast maar af.

;)

In een ver verleden had mijn vader een machine staan waar voorgelijmde onderdelen van schoenen werden gedroogd met grote IR lampen. Er zat een ogenschijnlijk eenvoudige temperatuurregelaar in, met een vreemd ding: twee glazen bollen waartussen een buisje vol kwik zat. Dat glazen onderdeel heb ik bewaard en kwam van pas toen ik een Heraeus sterilisatieoven kreeg waar precies zo'n ding in zat wat kapot was.
Die oven wordt nu al jaren gebruikt om ons brood te laten rijzen, maar nog steeds weet ik niet hoe die glazen bolletjes de temperatuur regelen.

Zonder alles te slopen kan ik er niet goed bijkomen.
Het is een Philips onderdeel.
Wie weet hoe dit ding werkt?

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
revado

Honourable Member

Als ik een gok doe is het een stevige kwikschakelaar.
De gloeidraad in de linker ballon wordt warm zodra er spanning op komt, de lucht zet uit en het kwik wordt weggedrukt uit de verzamelruimte links onder richting de rechterbalon en de contacten onder maken contact.
Zodra de gloeidraad uit gaat wordt de ruimte koeler en het kwik zal terug in de opslag linkss onder "gezogen" worden, contacten onder verbreken.
Het zal een vertraging geven die zorgt dat het verwarmingselement niet gaat pendelen.
Dit is hoe ik verwacht dat het zal werken.

Daar lijkt het inderdaad wel op. Wat me dan verbaast is hoe goed dat werkt. Destijds heb ik geregistreerd hoe het temperatuurverloop is bij inschakelen:

Blijkbaar ben ik met een thermocouple en een PT element (PT100?) aan de slag geweest.
Maar duidelijk is dat de ingestelde temperatuur met nauwelijks overshoot bereikt wordt en goed vast gehouden. Daar heb je tegenwoordig een hele PID-regelaar voor nodig. Met alleen een thermostaat zou de regeling flink gaan pendelen.
Als ik het goed zie wordt hier de gloeidraad door de thermostaat gestuurd via een instelbare weerstand. Zometeen toch nog eens kijken of ik het geheel kan ontrafelen.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
revado

Honourable Member

De oude technieken waren nog niet zo slecht...
Ik ben erg benieuwd naar de rest van het verhaal.
Een thermostaat en een regelbare weerstand.
Met de weerstand kan dan de temperatuur van de gloeidraad ingesteld worden en dat bepaalt dat de snelheid van opmwarmen/ afkoelen en dus de hystesis.
Er staat een nummer op, maar de balon is vies, kan je daar nog een betere foto van maken?

Zonet in de "documentatiemap" nog het schema wat ik toen getekend heb gevonden.

Alleen de schakelklok in serie met de thermostaat zit er niet meer in. Gisteren had ik nog een foto gemaakt van de hele print waar meer op te zien is.

Tussen 1 en 2 zit de thermostaat, tussen 3 en 4 het element met 4µF en tussen 5 en 6 de netvoeding.
Mogelijk kunnen de twee contactblokken rechts uit elkaar wanneer ik de drie schroeven rechts losdraai. Dan kan ik alles schoonmaken en beter fotograferen.
Maar nu eerst naar de jaarlijkse gepensioneerdenborrel van de oude werkgever.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Met recht een bizar stukje glaswerk. Ook gewoon 'huisgemaakt' van een Philips gloeilamp...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vandaag het printje uitgebouwd en schoongemaakt, dat ging eenvoudig met twee schroefjes:

De weerstand, waarvan de gloeidraad wordt afgetakt is 2K65, die ik graag vervangen had, maar niets in huis. Ook geen losse weerstanden van 1K68 en 970 zoals de verdeling is.
Op de twee bollen staan teksten:

Een Philips "gloeilamp" 220V 35W.

Deze teksten lijken er handmatig opgezet te zijn, maar zeggen me niet zo veel, alleen 49,5°.
Zojuist alles weer samengebouwd en proefdraaien, want vóór Kerst moet er nog gebakken worden. Hij lijkt nog mooi op 35°C te regelen. Toch netjes voor een oven die gemaakt is om tot 300°C te gebruiken.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

In het kader van glaswerk hier nog een mooie Philips triode die bij mij op werk staat als “conversation piece”.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op maandag 19 december 2022 13:49:24 schreef Toon60:
Daar lijkt het inderdaad wel op. Wat me dan verbaast is hoe goed dat werkt. Destijds heb ik geregistreerd hoe het temperatuurverloop is bij inschakelen:[bijlage]
Blijkbaar ben ik met een thermocouple en een PT element (PT100?) aan de slag geweest.
Maar duidelijk is dat de ingestelde temperatuur met nauwelijks overshoot bereikt wordt en goed vast gehouden. Daar heb je tegenwoordig een hele PID-regelaar voor nodig. Met alleen een thermostaat zou de regeling flink gaan pendelen.
Als ik het goed zie wordt hier de gloeidraad door de thermostaat gestuurd via een instelbare weerstand. Zometeen toch nog eens kijken of ik het geheel kan ontrafelen.

Ik denk dat dit een pid regelaar in mechanische vorm is. Voor dat de elektronica zover was dat men een elektronische pid regelaar kon bouwen waren er al vele mechanische varianten. De gouden oude Honywell kamerthermostaat was ook zo'n soort ding.

Intern ook een magneetschakelaar die beweegbaar op een bimetaal gemonteerd was. Door de bewegings hoek af te stellen kon je het schakelgedrag beïnvloeden. Een zeer betrouwbaar en degelijk toestelletje. Pas als je een keer had behangen en plaatste het apparaat niet goed horizontaal terug kreeg je een probleem.

Tidak Ada

Golden Member

De oudere hadden ook een echte kwikschakelaar!

Hier, speciaal van de muur gehaald:
Was niet meer in gebruik. Hij diende als vorstbeviliging, maar sinds de nieuwe CV-ketel onbruikbaar.

Op de onderste foto is onderaan een Honeywell kwikschakelaar te zien, zoals in de thermostaat.

Overigens was het justeren niet zo'n groot probleem, maar je had een goede waterpas nodig, die je op de muurplaat moest zetten en op 'waterpas' stellen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Vond toevallig nog een bizar stukje glaswerk:

Een glas condensator, in een nucleire geigertellerknop van ons leger, toen het nog voltallig was.

Verder nog een Weston normaalcel:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †